رابرت مالی: آماده‌ایم در مسیر دیپلماتیک با ایران حرکت کنیم

رابرت مالی (راب مالی) نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اعلام اینکه" ترجیح ما" در قبال برنامه هسته ای ایران "گزینه دیپلماتیک است"، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این موضوع را از طریق راههای دیپلماتیک حل کنیم و آماده هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین این اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که واشنگتن در ماههای اخیر در پی ناآرامی ها در ایران و اتهام پراکنی ها علیه تهران درباره جنگ اوکراین، همواره از اینکه برجام در دستور کار ما ( ایالات متحده آمریکا) نیست، سخن گفته است. البته رابرت مالی این ادعاها را همچنان در این مصاحبه نیز تکرار و تهران را متهم کرد که پیشنهاد احیای برجام را در ماه اوت گذشته رد کرده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این گفتگو افزود: ترجیح ما گزینه دیپلماتیک است و فکر می‌کنم که این واقعا ثابت شده است که مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب (هسته ای) است.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با ایران در عین حال گفت: اما ما برای بازدارندگی نیز مسیر مشخصی داریم.

راب مالی در تداوم هراس واشنگتن از پیشرفت های هسته ای ایران بار دیگر به خروج دولت قبلی آمریکا از برجام انتقاد کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی گفته اند این یک تصمیم بی پروا بود که ما را در وضعیت بسیار بدتری قرار داد.

این مقام ارشد آمریکایی در عین حال مدعی شد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بارها به صراحت گفته است که اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وی در تداوم ادعاهای واشنگتن علیه برنامه هسته ای ایران که همواره تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، گفت: در صورتی که ایران گامهایی بردارد که به منزله تصمیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، آمریکا از ابزارهای بازدارنده‌ای استفاده خواهد کرد تا برای آنها روشن کند که همه گزینه‌ها روی میز است.

راب مالی ادامه داد: ما امیدواریم که بتوانیم این موضوع را از طریق راههای دیپلماتیک حل کنیم و آماده هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

این مقام آمریکایی اضافه کرد که "هدف ما دستیابی به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است" بطوری که این روش قابل تایید باشد و تضمین کند که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد. البته هنوز در این نقطه قرار نداریم.

این در حالی است که تارنمای آکسیوس نیز روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه اوایل ماه جاری میلادی (می) سفر بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

آکسیوس این خبر را به نقل از پنج مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی منتشر کرد و به نقل از چهار مقام آمریکایی و صهیونیستی نوشت که مک‌گورک هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفیید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، به مسقط پایتخت عمان رفت.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این سفر توسط آمریکا و عمان علنی نشد اما مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

آکسیوس افزود: سه مقام ارشد اسرائیل مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها مایل به برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال کرده و باعث تنش‌زدایی در اوضاع منطقه‌ای شود و اینکه آنها در ازای این مسائل چه چیزی می‌خواهند.

اظهارات راب مالی و سفر مشاور بایدن به عمان در حالی است که «هیثم بن طارق آل‌سعید» پادشاه عمان روز یکشنبه (هفتم خردادماه) در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط دیرینه و دوستانه تهران- مسقط و نیز گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به ایران، سفری دو روزه داشت.

همچنین قرار است نشست جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پانزدهم خرداد در وین آغاز شود که در این نشست طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس، در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه اعلام شده راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان از موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضای شورا است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماسی را سر داده است، همگام با متحدان غربی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست. آمریکا این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 6733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =