چاله‌های بزرگراه آزادگان مایه آزار رانندگان و ایجاد گره‌های ترافیکی

بزرگراه ۳۸ کیلومتری آزادگان از شریان های غرب و جنوب پایتخت است روزانه ده‌ ها هزار خودرو سبک و سنگین از آن برای رسیدن به مقاصد خود تردد می کنند اما در بخش هایی از این مسیر به دلیل تخریب روکش آسفالت، شاهد متمایل شدن رانندگان به لاین های دیگر هستیم و همین مساله تصادفاتی گاه سنگین را به همراه دارد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین بزرگراه آزادگان این روزها شرایط خوبی ندارد چرا که وجود چاله های ناشی از تخریب روکش آسفالت سبب کندی و گره های ترافیکی به خصوص از مسیر ورودی آزادراه ساوه به تهران و بالعکس شده است.

با توجه به موقعیت مکانی و اتصال به چندین نقطه مهم و مرکزی شهر تهران بسیاری از کامیون های باری برای رفتن به بازار و مراکز تجاری از این بزرگراه استفاده می کنند.

در مسیر شرقی بزرگراه آزادگان وضعیت معابر اصلا مناسب نیست و خودروهای برخی شهروندان به دلیل وجود چاله های نامتعارف دچار خسارت می شود.

یکی از این شهروندان می گوید: واقعا شرایط تردد در بزرگراه آزادگان به دلایلی از جمله ترافیک سنگین، تردد بی شمار خودروهای سنگین و همچنین وجود گودال های نامتعارف برای رانندگان آزاردهنده است و چند روز پیش هم یکی از لاستیک های ماشینم در این مسیر دچار ترکیدگی شد.

وی که خود را شهرام سلطانی معرفی کرد، افزود: چند سالی است که بزرگراه آزادگان آسفالت ریزی نشده است در حالیکه این مسیر علاوه بر سواری ها، محل تردد خودروهای سنگین است و به نظر می رسد باید این بزرگراه هر ۲ تا سه سال یک بار مرمت شود ولی تا آنجا که به یاد دارم، بیش از پنج سال است که هیچ عملیات عمرانی و فنی روی این بزرگراه انجام نشده است.

یکی دیگر از رانندگان گفت: هر روز صبح از شهر پرند عازم تهران هستم، در ورودی انتهای اتوبان ساوه به بزرگراه آزادگان (به سمت شرق)، آسفالت لاین تندرو تخریب و دارای چاله های متعددی است که به دلیل یک تصادف ناشی از ترجیح رانندگان برای عوض کردن خط و عدم رعایت حق تقدم، ترافیک سنگینی ایجاد می شود و حتی در مواردی تا نزدیکی عوارضی احمدآباد مستوفی در آزادراه ساوه به تهران هم امتداد می یابد.

چاله های بزرگراه آزادگان چه زمانی پر می شود؟

اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: عملیات آسفالت ریزی و مرمت نقاط آسیب پذیر بزرگراه آزادگان شروع شده و به نظر می رسد تا آخر تابستان وضعیت در این بزرگراه بهبود خواهد یافت.

عباس شعبانی با بیان اینکه براساس برداشت های سنوات گذشته پیش بینی کردیم که برای اصلاح این بزرگراه به ۱۳۵ هزار تن آسفالت احتیاج است گفت: به دلیل عبور ماشین های سنگین درصد خرابی های این محور زیاد است و برخی از نقاط زیرساخت مناسبی ندارد.

به گفته وی، تاکنون ۵۰ هزار تن آسفالت در این محدوده ریخته ایم و علت کندی کار این است که باید بستر زیر آسفالت را با ریختن بتن غلطکی و ریختن خاک بستر و سیمان تحکیم کنیم.

همچنین مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران تقریبا حدود یک هزار کیلومتر بزرگراه داریم گفت: برنامه امسال ما این است که حدود ۲۰ درصد از سطح بزرگراهی را با ۳۱۰ هزار تن بهسازی و روکش کنیم که از این میزان که اواخر اسفندماه شروع به انجام کردیم تاکنون ۸۱ هزار تن با ۳۴ تیم عملیاتی اجرا شده است.

مسعود حق لطفی گفت: بزرگراه آزادگان یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای بزرگراهی تهران است چون کمربندی اصلی تهران هنوز تکمیل نشده این مسیر نقش برون شهری ایفا می‌کند و به همین دلیل نوع ترافیک آن متمایز از درون شهری است.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح‌های مطرح شده روشی که برای تثبیت و لکه گیری طرح پیشنهاد دادیم روش fdr (احیای عمیق آسفالت) یا تثبیت بستر با سیمان است افزود: تقریبا در هر مترمربع ۳۵ کیلوگرم سیمان استفاده می‌شود و بعد از بتن تثبیتی ۲ لایه آسفالت استفاده می‌کنیم که عمر مفید آن ۱۰ سال است.

حق لطفی با بیان اینکه اعتبار این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان است افزود: مدت زمان اجرای طرح حدود یک سال است که ظرف ۶ ماه به اتمام می‌رسد در واقع اواخر مهر یا اوایل آبان کل مسیر ۹ کیلومتری را تحویل شهروندان می‌دهیم.

وی تاکید کرد: از مجموع ۸۳۰ تقاطع درسطح تهران ۴۵۰ تقاطع در شبکه حضور دارد و از این تعداد، ۹۸ تقاطع نواقصی داشت و باعث می‌شد که ۷۵۰ کیلومتر مسیر بیشتر به شهروندان تحمیل بشود که قرار بر این شده تا این ۹۸ تقاطع اصلاح و رمپ‌های آن به بهره برداری برسد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمرانی شهرداری تهران همچنین گفت: هم اکنون ۶ تیم تخصصی عملیات مرمت و روکش آسفالت در بزرگراه آزادگان را به عهده دارند و با توجه به تردد بی شمار خودروها پلیس راهور در زمان خاصی اجازه فعالیت می دهد.

به گفته وی، طبق پیش بینی انجام شده تا پایان شهریورماه بزرگراه آزادگان به شکل قابل قبولی در خدمت شهروندان خواهد بود و تمامی معابر غیر استاندارد و پرچالش بزرگراه برطرف خواهد شد.

حق لطفی همچنین درخصوص عمر آسفالت ریزی در بزرگراه ها نیز گفت: بطور متوسط عمر آسفالت در مسیرها بین پنج تا هفت سال است که البته وضعیت آب و هوایی، تردد بیش از اندازه خودروها و همچنین شن و نمک پاشی بیش از اندازه در زمان بارندگی برف به کاهش عمر آسفالت کمک می کند.

بزرگراه آزادگان، طولانی ترین بزرگراه شهر تهران است که از سمت شمال غرب به جنوب شرقی این شهر ساخته شده‌است.

این بزرگراه از غرب تا تقاطع بزرگراه فتح ادامه مسیر داده و بعد از آن با نام بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی، به‌سمت شمال ادامه دارد و از جنوب‌شرق به سه‌راه افسریه (میدان بسیج) ختم می‌شود.

این بزرگراه به دلایل مختلف از جمله عبور عابرین پیاده از عرض جاده به جای استفاده آنان از پل هوایی، حادثه خیزترین محور تهران است رتبه دوم و سوم به ترتیب متعلق به بزرگراه امام علی و بزرگراه فتح است.

۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
کد خبر: 6665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =