چرا وزرای آموزش و پرورش مدام تغییر می‌کنند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور که 12 اردیبهشت ماه برگزار شد معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش ...

به گزارش شهرقشنگ آنلاین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور که 12 اردیبهشت ماه برگزار شد معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتا احساس مسئولیت کند. رهبرانقلاب با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ بخصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.

پس از انتقادات رهبر انقلاب به عدم ثبات مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش بحث‌هایی در این زمینه مطرح شده است. اینکه چرا این وزارت‌خانه طی ۱۰ سال پنج وزیر و چهار سرپرست داشته؟ حتی در دولت سیزدهم نیز یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش نتوانست بیش از یک سال وزیر بماند و قبل از پایان سال دوم استعفا داد. حالا در پرونده‌ای شهرقشنگ آنلاین سعی دارد تا در سلسله مباحثی به این مهم بپردازد و این موضوع را ریشه‌یابی کند.

چرا وزرای آموزش و پرورش مدام تغییر می‌کنند؟

محمدرضا احمدی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش مجلس درباره علل تغییرات مدیریتی وزارت آموزش و پرورش گفت: مقام معظم رهبری به نکته بسیار مهمی اشاره کردند. تغییرات مدیریتی متعدد در وزارت آموزش و پرورش منجر به این شده که حتی برنامه‌های این حوزه به خوبی اجرا نشود. چرا که به طور میانگین هر مدیر حدود یک سال فرصت داشته و تا برنامه‌ای نوشته و سپس به مرحله اجرا برسد زمان زیادی لازم است.

نماینده رشت ادامه داد: یکی از دلایلی که مدیران آموزش و پروش نمی‌توانند مدت زیادی در این مسند بمانند عدم دقت در انتخاب افراد است. باید وزرایی باشند که آموزش و پرورش را خوب بشناسند و از اقتدا لازم برای مدیریت برخوردار باشد. فردی که وزیر می‌شود باید جامعه نگر باشد. برنامه‌های آموزش و پرورش اغلب چند ساله و پروژه‌های کوتاه مدت نیست که بتوان در دوره محدود آن را اجرا کرد. مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که ما هر جایی مشکل داریم باید آن را در مدرسه بجوییم. توسعه و پیشرفت را باید از مدرسه ببینیم و به این حوزه به مثابه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنیم. احمدی افزود: بنابراین امیدواریم که از این پس در انتخاب وزیر آموزش و پرورش انتخاب بیشتری شود و وزیری که تلاشگر و پیگیر باشد کمک شود که با ثبات بتواند به کار خود ادامه دهد.

این نماینده مجلس درباره مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش نیز گفت: در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودجه برای رتبه‌بندی در نظر گرفتیم و مشکلی در این زمینه نداشتیم. اگر مشکلی هم در این حوزه وجود دارد دولت باید آن را تامین کند. تا امروز هر بودجه‌ای که دولت برای آموزش و پرورش در نظر گرفته مجلس آن را بیشتر کرده است. عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: بنابراین اگر وزیر، رئیس جمهور و هیات دولت را متقاعد کند مجلس نیز همواره پشتیبان آموزش و پرورش بوده است، به ویژه مجلس یازدهم سفت و سخت از وزارت آموزش و پرورش حمایت می‌کند تا بتواند بودجه خود را تامین کند. ما اعتقاد داریم که این دستگاه عظیم از وزارت‌خانه‌های بسیار تاثیرگذار در رشد و توسعه کشور است.

۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 6640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =