۶۰ درصد هنرجویان خوشنویسی بانوان هستند

نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه براساس آمار این انجمن تاکنون ۴۹ هزار و ۲۵ فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف این هنر ثبت شده است، گفت: ۶۰ درصد هنرجویان خوشنویسی بانوان هستند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین علی اشرف صندوق آبادی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی درباره فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران اظهارداشت: این انجمن ۳۶۰ شعبه در سراسر کشور و ۱۷ شعبه هم در خارج از کشور دارد که به صورت منظم تعلیم، ترویج و تعمیق هنر خوشنویسی را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد هنرجویان در سراسر کشور بانوان هستند، گفت: براساس آمار انجمن خوشنویسان، تاکنون ۴۹ هزار و ۲۵ فارغ‌التحصیل خوشنویسی در رشته‌های مختلف این هنر ثبت شده است که از این تعداد ۹هزار و ۵۳۵ نفر از بانوان موفق به کسب رتبه ممتاز خوشنویسی شدند و ۶۹۳ بانوی هنرمند فوق ممتاز و ۲۴ استاد نامی بانو در هنر خوشنویسی فعالیت می‌کنند.

صندوق آبادی افزود: به صورت طبیعی از طریق هنر خوشنویسی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ترویج شده و تقویت این هنر نیز باعث تلطیف فضای روحی و روانی جامعه می‌شود، غالب خوشنویسان و هنرجویان نیز بانوان هستند، آنان یا مادر هستند یا روزی مادر خواهند شد و مادر محور خانواده است، اگر روحیه مادران تلطیف شود، این موضوع در تربیت فرزندان و ایجاد فضای مناسب و اخلاقی در خانواده بسیار موثر خواهد بود.

نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران بیان کرد: همچنین تعداد مدرسان خانم در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است و دیری نمی‌پاید که بسیاری از کرسی‌های خوشنویسی را بانوان برعهده بگیرند، براین اساس هنر خوشنویسی بسیار تاثیرگذار است و متولیان فرهنگی باید حمایت بیشتری را برای تقویت و توسعه این هنر داشته باشند، این خواست جامعه خوشنویسی است که بتواند در این مبحث فرهنگی بهتر و قوی‌تر گام بردارند.

وی درباره برنامه‌های انجمن خوشنویسان ایران برای تقویت این هنر اظهارداشت: این انجمن برنامه‌ریزی‌هایی در حوزه اقتصاد هنر داشته و مشاوران اقتصادی را در این زمینه به کار گرفته است، شعب انجمن خوشنویسان در استان‌ها براساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود فعالیت‌هایی را برای تقویت و توسعه این هنر انجام می‌دهند، همچنین در شعب انجمن خوشنویسان در استان‌های اصفهان، ایلام و آذربایجان شرقی در راستای تقویت اقتصاد هنر آثار خوشنویسی به فروش گذاشته شده است اما نیازمند یک برنامه وسیع‌تر، عمیق‌تر و دقیق‌تر در این حوزه هستیم.

صندوق آبادی درباه ارایه آثار اساتید به‌نام خوشنویسی در حراج‌های هنری گفت: در کشور فقط «حراج باران» در حوزه تخصصی هنر خوشنویسی سنتی وجود دارد که باید چنین حراج‌های هنری تقویت و به حوزه اقتصاد هنر در بخش خوشنویسی توجه بیشتری شود، در سایر حراج‌های هنری آثاری در زمینه‌های نقاشی و نقاشیخط ارایه می‌شود که سوابق و رونق بیشتری دارند و آثار خوشنویسی سنتی در این رویدادها قابل توجه نبوده است، این انتظار هم هست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان فرهنگی به گونه‌ای تدبیر کنند که این حراج‌ها توسعه پیدا کنند و اتفاقات خوبی در حوزه خوشنویسی رخ دهد.

وی درباره برگزاری دومین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران بیان کرد: مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این رویداد مذاکراتی را با انجمن خوشنویسان داشتند، امیدواریم که با تشکیل شورای سیاستگذاری دومین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران امسال برگزار شود.

دبیر بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: سال گذشته شاهد آثار بسیار خوب و با کیفیتی در بخش خوشنویسی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بودیم و با توجه به این آثار امکان پیشرفت و ارتقا در سال‌های آینده در این حوزه وجود دارد.

صندوق آبادی گفت: جایزه نفر اول در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به ۵۰ میلیون تومان رسید اما انتظار ما این است که در سال‌های آینده جوایز بیشتری اختصاص پیدا کند، اگر قرار است جشنواره، جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشد، باید از نظر مالی و معنوی حمایت شده و اعتبار بیشتری به آن اختصاص داده شود تا خوشنویسان بیشتر و توانمندتری در این رویداد شرکت کنند و آثار فاخرتری را ارایه کنند.

۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 6631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =