قیمت هر واحد خانه حدود ۱.۶ میلیارد تومان

در قالب طرح نهضت ملی مسکن تفاهم‌نامه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران بین مسئولان بنیاد مسکن و یکی از بانک‌ها به امضا رسید که مقرر شد اگر طرف سازنده به تعهد خود مبنی بر اجرای طرح در مدت زمان پنج سال عمل کند از هم‌اکنون واحدها با قیمت حدود ۱.۶ میلیارد تومان به صورت پیش‌فروش واگذار شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین امروز آیین امضای تفاهم‌نامه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ تهران به امضای مسئولان بنیاد مسکن و بانک شهر رسید.

اکبر نیکزاد ـ رئیس بنیاد مسکن در جریان این برنامه اظهار کرد: در راستای برنامه شهرداری تهران برای ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۱ هزار و ۱۵۰ واحد در قالب مشارکت شهرداری با بنیاد مسکن به مرحله اجرا رسیده است. با ۲۵۰۰ واحد امروز و ۲۰۰۰ واحد محله الگو که قرار است فردا نشست آن برگزار شود جمع واحدهای در حال ساخت بنیاد مسکن به ۱۵ هزار و ۶۵۰ واحد خواهد رسید.

وی تاکید کرد: پروژه‌هایی که توسط بنیاد مسکن اجرا می‌شوند با بهترین کیفیت و تامین سرانه‌های عمومی مناسب خواهد بود تا این محله‌ها به طرحی الگو برای سایر مناطق تهران تبدیل شوند.

به گفته نیکزاد بار اصلی اجرای این پروژه برعهده بخش خصوصی خواهد بود. بانک شهر زمین و تسهیلات را در اختیار قرار می‌دهد بنیاد مسکن مسئولیت اجرا را برعهده می‌گیرد و از توانمندی بخش خصوصی در این راستا استفاده می‌کند.

اجرای طرح‌ها از حومه به درون تهران آمد

همچنین محمدمهدی احمدی ـ مدیرعامل بانک شهر نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به تکلیفی که قانون‌گذار بر عهده ما قرار داده بانک شهر املاک مازاد خود را در راستای طرح مولد سازی عرضه می‌کند و به ساخت مسکن برای مردم اختصاص می‌دهد که نفع آن به عموم جامعه می‌رسد.

وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی ابتدا به دنبال این بود که بانک‌ها در اطراف شهرها به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بپردازند اما با توجه به مشکلاتی که در تامین زیرساخت‌های شهرهای اطراف وجود دارد این رویکرد می‌تواند منجر به اجرای پروژه ناموفق شود.

احمدی تصریح کرد: براین اساس ما مدل جدیدی را ارائه کردیم که وزارت راه و شهرسازی آن را پذیرفت. در حال حاضر فقط اقشار پایین جامعه با مشکل مسکن مواجه هستند بلکه بسیاری از اقشار متوسط هم توان خرید مسکن را از دست داده‌اند به همین دلیل طرح ما تغییر کرد و پروژه‌ای را طراحی کردیم که کارمندان شهرداری، اساتید دانشگاه و کارمندان بانک شهر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل بانک شهر، طرح‌های مشابه در سایر شهرها از جمله اصفهان را قابل اجرا دانست و گفت: ما این آمادگی را داریم بیش از تکالیفی که قانون‌گذار برعهده ما گذاشته اراضی مازاد خود را برای ساخت مسکن به اشتراک بگذاریم. این طرح‌ها می‌تواند در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم و قزوین اجرا شود.

وی درباره میزان تسهیلات و مدت زمان اجرای طرح اظهار کرد: تسهیلات به صورت ۲۰ ساله با نرخ سود ۲۳ درصد واگذار می‌شود و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه خواهد بود.

در ادامه نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان زمان اجرای پروژه را کاهش داد، گفت:‌ ما سعی می‌کنیم طرح را در مدت زمان سه سال به اتمام برسانیم اما حد نهایی را در نظر گرفته‌ایم تا در اتمام طرح خلف وعده‌ای صورت نگیرد.

اگر واحدها هم‌اکنون عرضه شود قیمت آن حدود ۱.۶ میلیارد تومان است

مدیرعامل بانک شهر نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که طبق محاسبات هر واحد مسکونی در این طرح حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و خانه‌ها نهایتا با چه قیمتی به مصرف کننده نهایی واگذار می‌شود، تصریح کرد: این موضوع بستگی به زمان واگذاری واحدها دارد. اگر تصمیم بگیریم الان واحدها را به صورت پیش‌فروش به متقاضیان واگذار کنیم به دلیل اینکه طبق اساسنامه فقط با قیمت کارشناسی می‌توانیم قیمت پایه مزایده را تعیین کنیم با قیمت حدود ۱.۶ میلیارد تومان خواهد بود.

احمدی افزود: بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی به ۵۵۰ میلیون تومان با مدت زمان ۲۰ ساله و نرخ سود ۲۳ درصد پرداخت می‌شود. همزمان با پیشرفت فیزیکی، سهم آورده متقاضی هم دریافت می‌شود. در آیین‌نامه پیش‌بینی شده که متقاضی ابتدا ۳۰ درصد آورده پرداخت کند و در طول مدت اجرا ۷۰ درصد دیگر بپردازد.

وی تاکید کرد: مدل دیگر این است که اجازه دهیم پروژه ۳۰ درصد پیش برود و بعد شروع به واگذاری کنیم. یکی از تکیه‌گاه‌های ما با بنیاد مسکن در این پروژه ایفای تعهد تحویل است تا با پیمانکار درگیر نشویم. اگر این اطمینان حاصل شود که طرح در مدت زمان ۶۰ ماه به اتمام می‌رسد برای ما هم این جذابیت وجود دارد که در حال حاضر واحدها را واگذار کنیم؛ زیرا دنبال عملیات انتفاعی خاصی در این طرح نیستیم. با کسر نقدینگی که سیستم بانکی دارد و سیاست‌های انقباضی که دولت دنبال می‌کند اگر بانک‌ها سراغ اضافه برداشت بروند ۳۴ درصد جریمه می‌شوند و علاوه بر ریسک شهرت با تنبیهات جریمه وجه التزام از طرف بانک مرکزی مواجه می‌شوند. به همین دلیل اولویت ما این است که اگر این اطمینان حاصل شود ظرف ۵ سال پروژه تحویل ما می‌شود آن را هم‌اکنون با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان واگذار کنیم.

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 6602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =