هشدار نسبت به اپیدمی تزریق آمپول نوروبیون

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف آمپول نوروبیون که طی سال های اخیر رواج غیر قابل تصوری پیدا کرده است، می تواند به عارضه کبد چرب غیر الکلی و در نهایت به نارسایی کبدی منجر شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین فرناز مشیری افزود: برخی ویتامین‌های پیچیده در میان خانواده B نیز بر عملکرد کبد تأثیر می‌گذارند و برخلاف سایر ویتامین‌های محلول در آب، کبد می‌تواند ویتامین B۱۲ را همانند ویتامین‌های محلول در چربی برای استفاده‌های بعدی خود تا چندین سال ذخیره کند.

وی ادامه داد: به طور کلی ویتامین‌های پیچیده گروه B برای حفظ سلامت بدن ضروری است ولی با این حال، مانند ویتامین‌های محلول در چربی، چنانچه بیش‌ازحد نیاز از ویتامین‌های خاص گروه B مصرف کنیم احتمالاً با آسیب‌های کبدی در آینده روبرو خواهیم شد.

مشیری گفت: محل متابولیزه شدن ویتامین B۱۲ همانند برخی دیگر از داروها در کبد است و همین مسئله موجب تحمیل بار فراوانی بر این عضو حیاتی می‌شود به گونه‌ای که این عامل یکی از علل بروز کبد چرب در پی مصرف خودسرانه و نابجای آمپول نوروبیون محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آمپول نوروبیون طی سال‌های اخیر متقاضیان فراوانی پیدا کرده و اغلب مردم به دلیل تقویت قوای جسمانی از آن استفاده می‌کنند، افزود: این دارو حاوی برخی ویتامین‌های گروه B است که بار کبدی را جهت متابولیزه شده افزایش می‌دهد.

عضو هیأت علمی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ویتامین B12 (کوبالامین) در صورت داشتن ذخیره مناسب در کبد می‌تواند حداکثر برای مدت چهار سال نیاز فرد سالم را پاسخگو باشد؛ ولی کسانی که به دلایل اختلالات متابولیک و تغذیه‌ای با کمبود آن روبرو هستند، مجاز به استفاده از این دارو خواهند بود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: ویتامین B۱۲ در صورت نیاز باید توسط گیاهخواران و یا افراد دچار سو جذب به دلایلی همچون جراحی‌های کوچک کردن معده و دستگاه گوارش (جهت کنترل چاقی) استفاده شود؛ ولی در مجموع افراد باید در صورت نیاز به این ویتامین طبق دستور پزشک مصرف کنند.

مشیری یادآور شد: اگرچه ویتامین‌های گروه B احساس خوبی از نظر رفع خستگی و راحتی اعصاب ایجاد می‌کند و نتیجه مصرف آن خوشایند است ولی باید ابتدا مطمئن شد که بدن به آن نیاز دارد یا خیر، چون مازاد بر نیاز این ویتامین از طریق کلیه‌ها دفع خواهد شد در غیر این صورت نباید به طور مکرر آمپول نوروبیون تزریق کنیم.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران با هشدار به آن دسته از افرادی که به طور هفتگی یا ماهانه از این آمپول مکرر استفاده می‌کنند، تاکید کرد: ویتامین B۱۲ در کبد ذخیره خواهد شد و یکی از علل شیوع کبد چرب غیر الکلی در کشور، همین مصرف سرخود و نا بجای نوروبیون است.

این فلوشیپ لاپاراسکوپی گفت: توصیه می‌کنم به جای آمپول نوروبیون، فقط از قرص یا آمپول ب کمپلکس که فاقد ویتامین B۱۲ است استفاده شود.

مشیری در پایان با اشاره به باورهای غلط مبنی بر خونساز بودن این ویتامین و رفع کم خونی فقر آهن، گفت: در مجموع مصرف داروهای ویتامینی برای افرادی که تغذیه خوب، سالم و متنوع دارند ضرورتی ندارد. متأسفانه از آنجایی که اختلالات کبدی علائم خاصی در مراحل ابتدایی ندارند، زمانی فرد متوجه مشکل خود می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است؛ یکی از بهترین راه‌های تضمین سلامت کبد، داشتن سبک زندگی سالم و پرتحرک است.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 6508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =