لایحه واردات خودورهای کارکرده به تعدیل قیمت‌ها در بازار کمک می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده به رفع التهاب بازار و تعدیل قیمت‌ها کمک می کند، گفت: بازار سالانه به عرضه یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو داخلی و خارجی نیاز دارد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین لطف الله سیاهکلی درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: واردات و تولید خودرو در کشور رابطه معکوس دارد به نحوی که به هر میزان واردات خودرو افزایش یابد، میزان تولید خودرو کاهش خواهد یافت و به همان اندازه که تولید خودرو کاهش می‌یابد واردات خودرو افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای خودرو در کشور سبب بخشی از التهابات در بازار خودرو شده است؛ افزود: با توجه به محدودیت های ارزی در کشور، دولت تصمیم گرفته که بخشی از نیاز بازار با واردات خودورهای زیر ۵ سال تامین شود که اقدامی بسیار ارزنده و کارشناسی شده است و سبب تنظیم بازار خودرو خواهد شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس درباره اینکه آیا احتمال دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برخی از موارد لایحه اشکالاتی وارد کند، تصریح کرد: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشکالاتی به لایحه وارد بداند، نیاز به رفع اشکالات همراه با گفتمان با مجلس است. چرا که موضوع واردات خودرو قابل دفاع و پیگیری است.

وی درباره اینکه در سال به چه میزان خودرو برای رفع آشفتگی بازار نیاز است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر به مدت ۲ سال در کنار تولید داخلی خودرو، بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود، شکاف فعلی بین عرضه و تقاضا تعدیل می شود.

سیاهکلی انجام واردات خودرو را به منزله پاسخ دادن به بخشی از نیاز جامعه دانست و ادامه داد: واردات خودرو سبب شکست التهاب بازار خودرو خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اگر سالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی و خارجی به بازار تزریق شود، عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید و در حقیقت پایانی به التهاب بازار و تعدیل قیمت‌ها در این حوزه خواهد بود.

وی با ارائه پیشنهاداتی برای اجرای بهتر لایحه دولت پس از تصویب عنوان کرد: اگر واردات را ساده گرفته و هر فردی بتواند به عنوان مثال هر ۱۰ سال یک خودرو وارد کند، آشفتگی فعلی بازار خودرو رفع خواهد شد. البته باید مدیریت آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده بگیرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس خاطرنشان کرد: واردات خودرو کارکرده سبب خواهد شد دلارهایی که در منازل مردم حبس شده در مسیر کمک به واردات خودرو آزاد شوند و با توجه به استاندارد خودروها خارجی قطعا در کاهش آلودگی هوا و شرایط محیط زیستی کشور اثر قابل توجهی خواهند داشت چرا که خودروهای کارکرده خارجی زیر ۵ سال از استاندارهای جهانی برخوردار هستند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به دولت مجوز واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را دادند اما این مصوبه با ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از بودجه حذف شد. در نهایت دولت در هفته‌های اخیر با قید دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس ارسال کرد که دو فوریت آن به تصویب رسید.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 6504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =