ضرغامی: اقدامات لازم برای بازگشت سرباز ساسانی به کشور انجام شده‌است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره بازگرداندن نقش سرباز ساسانی به کشور گفت: تمام تلاش این وزارتخانه بر این است که این اثر نیز همچون دیگر آثار ارزشمند تاریخی به کشور بازگردانده شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین فروردین ماه امسال بود که خبر رسید یک مجسمه سنگی موسوم به «سرباز ساسانی» جزو آثار باستانی قاچاق شده به انگلیس بوده و پلیس این کشور آن را کشف کرده است.

به دنبال آن سیدمهدی حسینی متین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن از بازگرداندن مجسمه سنگی موسوم به «سرباز ساسانی» پس از نمایش در موزه بریتانیا و اثبات مالکیت تعداد دیگری از آثار باستانی قاچاق شده به انگلیس خبر داد.

۱۳ فروردین ماه نیز مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پرونده کشف و توقیف نقش برجسته تاریخی در فرودگاه لندن مربوط به سال ۲۰۱۶ است که اصالت اولیه آن تایید و روند استرداد آن به ایران آغاز شده است.

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اطلاع رسانی درباره کشف این اثر باستانی، هنوز این اثر به کشور مسترد نشده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره زمان بازگرداندن سرباز ساسانی به کشور گفت: تمام تلاش وزارت میراث فرهنگی بر این است که همانند آثار تاریخی و ارزشمند دیگری که نسبت به آنها تشکیل پرونده شده و برای بازگشت آنها به کشور پیگیری صورت گرفته، در این مورد هم همانگونه عمل شود.

عزت الله ضرغامی تصریح کرد: به اندازه کافی در این باره اطلاع رسانی کرده ایم. اکنون کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در حال انجام اقدامات تکمیلی هستند.

اثری که سرباز ساسانی نامیده می‌شود ۲۶ دی ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شد. بعد از پیگیری‌های حقوقی، سفارت کشورمان توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران مقدمات بازگشت آن‌را به کشور فراهم کند.

سنت جان سیمپسون باستان شناس موزه بریتانیا در این رابطه در لندن اعلام کرده است که مجسمه موسوم به سرباز ساسانی که نزدیک به هفت سال پیش از ایران به انگلیس قاچاق شده بود، در ماه «مه» به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن برای ارسال به کشور تحویل می‌شود.

وی این را هم گفت که فقط حدود ۳۰ عدد از این سنگ‌نگاره‌ها در جهان شناسایی شده که تقریبا همه آن‌ها متعلق به استان فارس در ایران است.

او تاریخ و تمدن ایران را شگفت‌انگیز خواند و با اشاره به رابطه نزدیک همکاری میان دو موزه ملی ایران و بریتانیا ابراز امیدواری کرد که در آینده آثار باستان ایرانی بیشتری در لندن به نمایش گذاشته شود.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 6492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =