۱۲ نکته و توصیه رهبر انقلاب به معلمان و فرهنگیان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور ضمن تبیین رویکرد کلان نظام در حوزه نظام تعلیم و تربیت، نکات کلیدی را درباره انتظاراتشان از جامعه معلمان برای هدایت و تربیت آینده سازان کشور بیان کردند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور صبح امروز سه‌شنبه -۱۲ اردیبهشت - با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات کلیدی و راهبردی در حوزه نظام تربیت و آموزش و پرورش را در این دیدار بیان کردند و در بخش هایی نیز توصیه هایی را برای معلمان داشتند که گزیده آنها به شرح زیر است:

  1. باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم.
  2. دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد.
  3. به همه و به خصوص به معلمین توصیه می‌کنم دست‌نوشته‌ها و سخنرانی‌های شهید مطهری را بخوانند.
  4. همه‌ آن خصوصیاتی که ما در معلمین مدارسمان یا مدرسین دانشگاههایمان انتظار داریم، در این مورد وجود داشت. علم داشت، تعهد داشت، دقت داشت، پیگیری داشت، نظم و انضباط در کار داشت.
  5. اولین مطلبی که در باب معلم باید بنده امروز عرض بکنم، سپاس از جامعه‌ معلمان است؛ این سربازان گمنام نظام اسلامی و اسلام و مسلمین که در اطراف کشور در دورترین نقاط کشور بی‌سروصدا مشغول کارند، مشغول مجاهدتند. با سختی‌ها، با مشکلات فراوان دارند کار می کنند.
  6. فرزندان ملّت را جامعه‌ معلّمین تربیت می‌کنند و آنها را برای آینده‌ روشنی آماده می‌کنند؛ معلّم در واقع معمار آینده‌ کشور است. امروز شما دارید فردای کشور را می‌سازید.
  7. معلم، شاگرد را مثل فرزند خودش بداند؛ شما در مورد پسر خودتان، دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمی‌خواهید خوشبخت باشد؟ نمی‌خواهید سربلند باشد؟ نمی‌خواهید عاقل باشد؟ نمی‌خواهید با سواد باشد؟ نمی‌خواهید رفتار او احترام‌ برانگیز باشد در جوامع، در خانواده‌ها؟ انسان راجع به بچه‌اش این چیزها را می‌خواهد. عین همین‌ها را از این شاگردتان هم بخواهید.
  8. در خلال درس با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید فرض کنید فرزند خودتان است.
  9. ما از معلّم توقّع داریم احساس مسئولیّت کند. این توقع، توقعِ بجایی است امّا در مقابل، در قبال معلّم هم باید احساس مسئولیّت بشود.
  10. برنامه‌های پرورشی باید در مدرسه دیده بشود، در مدارس خبر چندانی نیست. باید امور پرورشی امتداد داشته باشد تا داخل مدارس. بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند، مسئول پرورشی ندارند. باید حتماً تأمین بشود.
  11. باید کار پرورشی جذّاب باشد. بچه‌ها را فراری نباید داد. باید جوری باشد که بچه‌ها به طرف او جذب بشوند. تقویت و هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی اینها در شمار اصلی‌ترین کارهایی است که بایستی انجام بدهیم.
  12. بعضی از مدارس غیردولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند، کارهای بسیار خوبی انجام میدهند. از آن ابتکارات باید استفاده کرد لکن به مجموعه‌ی مدارس غیردولتی هم باید نظارت داشت.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 6322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =