برنامه‌های جدید علی رهبری در روسیه اعلام شد

علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی اردیبهشت ماه امسال بار دیگر رهبری اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه را برعهده خواهد داشت که در این دوره، تاکید بر اجرای آثار هنرمندان شرقی است.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین اردیبهشت سال ۱۴۰۱ علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی توسط والری گرگیف رهبر مشهور روس و مدیر مجموعه اُپرای مارینسکی برای یک کنسرت به سنت پترسبورک دعوت شد تا ۲ اثر مشهور روسی؛ «سمفونی شماره پنج» از دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکُویچ و «شهرزاد» اثر نیکلای ریمْسکی‌ کورساکُف را رهبری کند.

بعد از این کنسرت گرگیف و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند جایگاه رهبری دایم میهمان ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی را به علی رهبری واگذار کنند.

مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در نهایت تیر ماه سال ۱۴۰۱، علی رهبری را به عنوان رهبر دایم این اُپرا منصوب کرد، به پیشنهاد گرگیف مقرر شد در هر فصل هنری ۱۲ کنسرت مختلف برگزار شود و در آنها علاوه بر آهنگسازان غربی از بعضی آثار آهنگسازان شرقی نیز بهره گرفته شود.

در نخستین سالگرد دعوت گرگیف از علی ‌رهبری به مجموعه مارینسکی، کنسرت‌هایی برنامه‌ریزی شده است؛ علی رهبری ۲۹ اردیبهشت و پنجم خرداد با دو برنامه مختلف بار دیگر به مدت ۲ هفته رهبری ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی را برعهده خواهد داشت.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آثاری از جمله سمفونی‌های شماره پنج و ۱۰ اثر دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکُویچ، «شهرزاد» اثر نیکلای ریمْسکی‌ کورساکُف، «سرناد برای ارکستر زهی، سمفونی‌های شماره چهار، پنج و سمفونی مانفرد و اورتور رومئو و ژولیت» اثر پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، «چنین گفت زرتشت» اثر ریشارد اشتراوس، «بعد از ظهر یک دیو» اثر کلودآشیل دبوسی، «چنین گفت زرتشت به زبان فارسی» به آهنگسازی علی رهبری و خوانندگی تنور رضا فکری و «سمفونی‌های شماره‌های هفت، هشت و ۹» اثر آنتونین لئوپلد دوُرژاک اجرا خواهند شد.

همچنین «بالاد برای پیانو و ارکستر» اثر آرنو هاروتیونی باباجانیان، «سمفونی فانتاستیک» اثر لوئی هکتور برلیوز، «هزار و یک شب در حرمسرا» اثر فاضل سای، «تخت جمشید» اثر طالب خان شهیدی، «سوییت شماره یک و ۲ و سوییت پرنده آتشین و پتروشکا» اثر ایگور فئودورویچ استراوینسکی، «سوییت باله گایانه» اثر آرام ایلیچ خاچاتوریان، «کنسرتو برای ترومپت» اثر الکساندر گریگوری هاروتونیان (آرتونیان)، «سوییت فلامنکو» اثر مارتین خایمه، «سوییت دافنیس و کلوعه» اثر ژوزف موریس راول و «لیلی و مجنون» اثر کاتایف با رهبری علی رهبری در مجموعه مارینسکی اجرا می‌شوند.

علی رهبری موسیقیدان، رهبر و آهنگساز بین المللی ایرانی، پیش از این نیز سمت رهبر دایم میهمان را در ارکسترهای فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد برعهده داشته است، وی همچنین مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و مالاگا را نیز عهده دار بوده است. این آهنگساز با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهمترین ارکسترها و اُپراهای دنیا یکی از مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی ایران است.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 6311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =