خلیج فارس بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خلیج فارس با همین نام نه فقط یک پهنه آبی جغرافیایی در منطقه بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین کنعانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به روز ملی خلیج فارس، اظهار داشت: این روز را گرامی می‌داریم. خلیج فارس با همین نام نه فقط یک پهنه آبی جغرافیایی در منطقه بلکه بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است. وی ادامه داد: ایران تقویت روابط مبتنی بر سیاست همسایگی را مهمترین عامل دستیابی به امنیت مشترک می‌داند. سیاست اصولی ایران اول همسایگان است. وی با اشاره به روز کار و کارگر، ادامه داد: این روز را به همه قشر پرتلاش کارگر تبریک عرض می‌کنم. کارگران قشر سخت کوشی هستند که در همه زندگی ما نقش مهمی دارند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سالروز شهادت علامه استاد مرتضی مطهری، افزود: به روح بلند شهید والا مقام جمهوری اسلامی ایران درود می‌فرستیم. روز معلم را به همه معلمان عزیزی که تربیت نسل ما در ید اینهاست را تبریک عرض می‌کنم. وی با اشاره به حقابه هیرمند گفت: این مسئله جزو مطالبات ملت ایران است. موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک به طور عام مورد توجه و اهتمام دولت و مشخصاً دستگاه دیپلماسی است. رئیس جمهور هم همواره بر ضرورت پیگیری حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی تاکید دارند. کنعانی تصریح کرد: موضوع حقابه نه تنها در بحث افغانستان بلکه با دیگر کشورها از جمله ترکیه، عراق و.. در دستور کار است. وی افزود: ایران در بحث افغانستان و تحقق حقابه ایران از رودخانه هیرمند به طور جدی پیگیر این موضوع است و جزو گفتگوهای ثابت ما با طرف افغانستانی است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیرخارجه در ۳ دور در مذاکرات گذشته با همتای افغانستانی داشته تحقق حقابه ایران را مورد پیگیری قرار داده است. وزارت نیرو هم به عنوان دستگاه ذیربط این موضوع را در دستور کار دارد. قبلاً در توافقی که با طرف افغانستانی داشتیم وزیر نیرو به افغانستان سفر کرد و از وضعیت سد بازدید کرد. کنعانی بیان کرد: علاوه بر دستگاه دیپلماسی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان این موضوع را به صورت دائمی پیگیری می‌کند.

از پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامده‌ایم

کنعاتی ادامه داد: از پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند به هیچ وجه کوتاه نیامده‌ایم و این موضوع بخشی از دیپلماسی آب ایران است. بنابراین امیدواریم طرف افغانستانی به عنوان نشانه التزام به یک قرارداد بین المللی و پایبندی خود به حسن همسایگی در مراودات خود با کشور مهم منطقه یعنی ایران در انجام تعهدات خود کوتاهی نکند و اقدامات لازم را انجام دهد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: با توجه به اینکه طرف‌های افغانستانی برخی نکات فنی را به عنوان مانع مطرح می‌کنند ایران با توجه به اشراف خود در مبحث سد سازی و وجود مهندسان خوبی که داریم، به طرف افغانی پیشنهاد کرده تا مشکلات فنی را برطرف کنیم. آماده هستیم هیأت فنی مشورتی ایران تعیین شود و در کنار تیم افغانستانی برای رفع مشکل اقداماتی را انجام دهد.

سفر رئیس‌جمهور به سوریه طبق برنامه انجام خواهد شد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس جمهور به دمشق افزود: سفر رئیس جمهور به سوریه برنامه‌ریزی شده است و طبق برنامه انجام خواهد شد. پیش از این شاهد سفر رئیس جمهور سوریه به ایران بودیم دو کشور ایران و سوریه، دو کشور مهم و اثر گذار در غرب آسیا هستند و همکاری راهبردی با یکدیگر دارند. مبارزه با تروریسم یکی از موفق‌ترین همکاری دو کشور با یکدیگر است و همچنان در این زمینه همکاری‌ها ادامه دارد. سوریه وارد مرحله بازسازی شده است. وی ادامه داد: ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های فنی و تکنیکی آمادگی دارد در کنار دولت و ملت سوریه باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ایران همواره نشان داده است دوست دوران سخت ملت‌های منطقه است و در فصل سازندگی هم کنار ملت سوریه خواهد بود. کنعانی با اشاره به سفر رئیس جمهور عراق به تهران گفت: موضوعات مختلفی با عراق داریم که هم در حوزه دو جانبه و هم در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف می‌شود. عموماً در سفرهای دوجانبه فهرست بلندی از گفتگوها را داریم. در مبحث حق‌آبه یکی از موضوعات مهم در گفتگوهای مشترک میان ایران، عراق، ارمنستان، ترکیه و افغانستان است. وی گفت: در برخی از موضوعات مرتبط با آب هم نیازمند سازوکارهای چندجانبه و منطقه‌ای هستیم. بخشی از منابع آبی عراق از حوزه آبی ترکیه سرریز می‌شود. در موضوع آب با عراق هم موضوعات دوجانبه داریم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک، اظهار کرد: در بحث مسئله آقای اسدیی بار دیگر تاکید کنم که از نظر ما تمامی مراحل مربوط به بازداشت او نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد حقوق دیپلماتیک می‌دانیم و پیش از این مراتب اعتراض خود را به دولت‌های اتریش، بلژیک و آلمان اعلام کرده‌ایم. مجدداً بر ضرورت آزادی فوری و بدون قید و شرط او تأکید می‌کنیم.

اسدی دیپلمات ایران است

وی افزود: از حقوق شهروندان خود با جدیت حمایت می‌کنیم به ویژه اینکه آقای اسدی دیپلمات ایران است. کنعانی تصریح کرد: در ارتباط با موافقت نامه انتقال محکومان پیش از این میان مقامات دو کشور امضا شد و پس از گذشت دو سال لازم الاجرا شده است، لذا بر همین مبنا مبتنی بر مفاد این موافقتنامه درخواست آزادی آقای اسدی را تسلیم دولت بلژیک کردیم. دولت بلژیک هم درخواست آزادی زندانی خودشان را کرده‌اند. امیدواریم که مبتنی بر مفاد همین موافقت‌نامه شاهد انتقال اسدی به ایران باشیم. کنعانی درباره سفر وزیر خارجه به لبنان گفت: متعاقب توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط رسمی میان دو کشور فضای رسمی و عمومی لبنان از این تحول استقبال کرد و به شدت منتظر بود که مطلع شوند فضای جدید چه تأثیری می‌تواند بر مشکلات پیچیده داخلی لبنان بگذارد. در این ارتباط نیاز بود که سفر وزیر خارجه انجام شود و گفتگوها با مقامات لبنان انجام شود. وی گفت: گفتگوهای خوبی با مقامات لبنانی انجام شد. در هر حال متأسفانه ما در حوزه سیاسی در لبنان شاهد یک انسداد سیاسی هستیم و انتخاب رئیس جمهور می‌تواند بر رفع این انسداد کمک کند.

تأکید ایران بر عدم مداخله در امور داخلی لبنان است

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: ایران همواره بر عدم مداخله در امور داخلی لبنان به ویژه در مبحث انتخاب رئیس جمهور تاکید داشته است و اشاره شد که راه حل مشکلات لبنانی‌ها در خود لبنان و توسط لبنانی‌ها است و ایران آمادگی دارد از توانمندی‌های خودش در راستای کمک به رفع انسداد سیاسی استفاده کند. وی ادامه داد: در مبحث اقتصادی طبیعتاً کمک به رفع مشکل لبنان جز اولویت‌های ایران است ما بیشتر هم پیشنهادات خودمان را در این ارتباط ارائه کردیم که ایران هم آمادگی دارد و هم توانمندی تکنیکی دارد که بخشی از نیازهای لبنان را به ویژه برق رفع کند. سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: متأسفانه تحت تأثیر فشارهای آمریکا مقامات لبنان محدودیت‌هایی را مطرح می‌کنند. ایران تاکید کرده که چنانچه اراده سیاسی در لبنان شکل گیرد امکان شکل‌گیری همکاری دوجانبه برای رفع برخی از مشکلات این کشور وجود دارد. کنعانی ادامه داد: سفر به لبنان دارای اهداف خاص در حوزه دوجانبه بود و همواره ما موضوعات مشترک منطقه‌ای هم داریم. موضوع روابط لبنان و عربستان یک موضوع دوجانبه است. امیدواریم شاهد نقش آفرینی همه کشورهای منطقه‌ای در روابط لبنان و عربستان باشیم.

شاهد آرامش رسانه‌ای میان ایران و آذربایجان هستیم

وی در مورد مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان و بهبود روابط، تصریح کرد: در چارچوب توافق میان دو کشور بویژه مذاکراتی که در سه دور گفتگو میان وزرای دو کشور صورت گرفت شاهد آرام‌سازی فضای رسانه‌ای میان دو کشور و هم شاهد برداشتن گام‌هایی میان مقامات دو کشور بودیم. کنعانی ادامه داد: بر اساس همین تلاش‌های انجام شده و حسن نیتی که تا الان شاهد هستیم به‌عنوان دیپلمات خود را ملزم به خوش بینی میدانی می‌دانم، لذا امیدواریم شاهد نتیجه بخشی این تلاش‌ها باشیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در حوزه اقتصادی روند خوبی به رغم برخی مین گذاری‌ها در مسیر روابط دو کشور را شاهد هستیم. ایران و آذربایجان نیاز به روابط جدیدی دارند. امیدوارم شاهد روند درستی باشیم. سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد توقیف کشتی ایران توسط آمریکایی‌ها و پیش از توقیف نفتکش آمریکایی، اظهار داشت: ما بارها تاکید کردیم هر کجا که منافع ملی ایران مورد تهدید هر طرفی قرار گیرد ایران در عمل اثبات کرده که دست بسته نیست و حداقل آن اقدام متقابل است. وی تاکید کرد: ما در دفاع از منافع ملی خودمان کوتاهی نکردیم. کنعانی درباره روابط با کشور اروپایی، بیان کرد: روابط دوجانبه همواره یک مسیر دوطرفه است و تحقق توسعه و پیشرفت مناسبات منوط بر اراده سیاسی و هم اتخاذ و برداشتن گام‌های عملی به منظور اجرای آن اراده است.

ایران در روابط خارجی محدود به حوزه خاصی نیست

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در حوزه روابط خارجی خودش را محدود به حوزه خاصی نکرده است. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: تاکید بر حوزه آسیا، همسایگان و شرق به معنای نادیده گرفتن دیگر حوزه‌ها نیست. کنعانی بیان کرد: در ارتباط با اروپا به طور جدی این موضوع مصداق دارد. تلاش ما این بود که روابط را بر احترام متقابل پی‌ریزی کنیم اما متأسفانه طرف اروپایی بر موضوعات خاصی نگاه کرد و متأسفانه به عنوان عوامل بازدارنده عمل کردند. وی افزود: در بحث برجام هم متأسفانه طرف اروپایی و مشخصاً شرکای برجام با تبعیت از سیاست غلط آمریکا روابط دوجانبه را به وضعیت پیچیده ناشی از سیاست غلط آمریکا گره زدند و مانع از روابط در حوزه اقتصادی شدند بنابراین روابط می‌بایست همواره بر احترام متقابل و منافع مشترک باشد. کنعانی گفت: نگاه از موضع برتر، تحمیل ارزش‌های خاص سیاسی و مشروط کردن روابط دوجانبه به موضوعات خاصی سیاست غلطی است و اروپا همینطور عمل کرده است.

عمان تجربه نقش آفرینی مثبت دارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ابتکار عمل‌ها در عمان برای برجام، افزود: با عمان سرفصل‌های مشترک زیادی برای گفتگو و تبادل نظر داریم که این موضوعات هم دو جانبه هستند و هم منطقه‌ای. طرف مقابل ابتکار عمل توأم با حسن نیت داشتند. وی متذکر شد: در بحث احیای برجام طرف عمانی هم قبلاً و هم اکنون تلاش‌هایی را دارد و ایده‌هایی را مطرح می‌کند. عمان را دارای ظرفیت مثبت و تجربه نقش آفرینی مثبت می‌دانیم.

هرگونه مذاکره با آمریکا در چارچوب رأی مورخ ۳۰ مارس دیوان بین‌المللی دادگستری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر دریافت غرامت در قبال برجام، گفت: هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رأی مورخ ۳۰ مارس دیوان بین‌المللی دادگستری است که مربوط به پرونده اموال ایران است و انجام این تعهد، تعهد ناشی از دیوان می‌باشد. با فرض مذاکره بین دو طرف این صرفاً به موضوعات فنی و حقوقی ناشی از رأی دیوان و خسارات ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و انجام اقدامات متخلفانه آمریکاست. وی افزود: بر اساس رأی دیوان ۲۳ ماه مهلت داریم در این خصوص اقدام شود و با توجه به اثبات حقانیت ادعاهای ایران و محکومیت آمریکا تأکید داریم باید اقدام عاجل صورت گیرد. کنعانی بیان کرد: در خصوص نحوه اقدام، وزارت خارجه ضمن هماهنگی و همکاری با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط کلیه جوانب مرتبط با موضوع را مورد توجه قرار خواهد داد. در عین در حال مشورت‌های داخلی هستیم تا به تصمیم بندی ملی برسیم. کنعانی در مورد دستگیری سران گروه‌های اسلام‌گرای آذربایجان در ایران گفت: خبرهایی که منتشر می‌شود به‌نظر می‌آید دقیق نیست و یا در ورای آن اهداف خاصی نهفته است. در ارتباط با این موضوع اطلاعات دقیقی ندارم اما می‌توانم اشاره کنم هر فردی در ایران مرتکب تخلفاتی شود، با اقدام و برخورد مراجع ذیربط مواجهه خواهد شد و استثنایی هم وجود ندارد. وی بیان کرد: بنابراین تاکید می‌کنیم از طرح موضوعات غیردقیق پرهیز شود چرا که کمک کننده نخواهد بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اینکه منابع عربی اعلام کردند نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات آژانس در تأسیسات ایران بسیار کند انجام می‌شود، اظهار داشت: بر مبنای سفری که گروسی به ایران داشت توافقی میان طرفین صورت گرفت و گام‌های اجرایی و عملیاتی تعریف شد تا سوء‌تفاهمات برطرف شود. وی ادامه داد: سفر مقامات آژانس به تهران مجدداً انجام شد و گفتگوها ادامه دارد. طرح چنین موضوعاتی را کمک کننده نمی‌دانیم.

برای بازگرداندن آرامش به افغانستان فعال خواهیم بود

کنعانی در مورد نشست دوحه و حضور ایران در این نشست، گفت: ما در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به ملت افغانستان، همواره اعلام کردیم که علاوه بر نشست دوجانبه، در نشست‌های فرامنطقه‌ای برای بازگرداندن آرامش به این کشور همواره فعال خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه نشست دوحه اولین گردهمایی سیاسی در این شکل و در این سطح به میزبانی سازمان ملل است، تصریح کرد: طبیعتاً ایران در این نشست حضور جدی خواهد داشت و دیدگاه‌های خودش را درباره مسائل افغانستان بیان خواهد کرد. کنعانی بیان کرد: تلاش می‌کنیم که مواضع اصولی خودمان را در ارتباط با نحوه کمک به افغانستان مطرح کنیم و آقای کاظمی قمی مسئولیت هیأت ایرانی را برعهده دارند.

مسیر دیپلماسی در خصوص برجام باز است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات مقامات اروپایی علیه برجام، گفت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل در این زمینه یا متوقف شدن تلاش‌های دیپلماتیک نیست بلکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است و تبادل پیام هم همچنان ادامه دارد. وی تأکید کرد: ایران با رعایت خطوط قرمز خودش آماده جمع‌بندی مذاکرات است اما مسیر مذاکره هم برای همیشه باز نخواهد بود. چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود به طور دقیق می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود. ناصر کنعانی در خصوص بازگشایی سفارت در عربستان و سفرهای رئیس جمهور، اذعان کرد: سفرهای رئیس‌جمهور تابع پروتکل‌های خاصی است. سفر به سوریه قریب‌الوقوع است و سفرهای دیگری هم برای رئیس جمهور پیش بینی شده است و در زمان مقتضی اطلاع رسانی می‌شود.

دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس جمهور

وی اظهار داشت: در ارتباط سفر به عربستان دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان صورت گرفته و پاسخ رسمی هم داده شده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما در مرحله آغازین از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها هستیم و تیم ما در آنجا مستقر هستند و کارها در حال انجام است. کنعانی تصریح کرد: خوشبین هستیم که در سقف زمانی تعیین شده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور باشیم. وی بیان کرد: سه نمایندگی ایران در ریاض، جده به طور معمولی فعالیت خودشان را آغاز کردند و اتفاقاً در همین گام‌های آغازین فعالیت‌های دیپلماتیک ما شاهد هماهنگی خوب دو کشور در موضوع انسانی هم بودیم. کنعانی ادامه داد: حوادث تلخی که در سودان شاهد هستیم در کنارش فرصت‌هایی برای اقدامات انسان دوستانه شکل می‌گیرد. انتقال ۶۵ شهروند ایرانی از سودان یک رخداد مثبت بود که در سایه همکاری مقامات عربستان با ایران شکل گرفت. سخنگوی وزارت خارجه در مورد نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در انجام مذاکرات چهارجانبه داشتیم و به عبارتی روند آستانه که پیش از این در چارچوب گفتگوی ۳ جانبه پیش می‌رفت، علاوه بر نتایج مثبت، این موفقیت را داشت که بتواند میان دو طرف موضوع تفاهم و نزدیکی ایجاد کند و زمینه برگزاری نشست چهارجانبه هم فراهم شود. در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و نشان دهنده این است که مذاکرات به صورت خوب پیش رفته است. وی در پایان درباره سالروز تخریب بقیع نیز گفت: ائمه ما سرمایه‌های معنوی همه مسلمانان و ملجأ همه مسلمانان عالم هستند. ما معتقدیم که تکریم اهل بیت تکریم پیامبر اسلام است و اهل بیت می‌تواند نقطه اشتراک میان مذاهب اسلامی باشد، جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنی بر جایگاه و اهمیت اهل بیت نگاه می‌کند.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 6283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =