ناصر پروانی: اعتقاد ما این است که شهدا عاشقانه برای ما جنگیدند

نشست خبری اولین جشنواره ملی تخصصی کشوری شعر «قصه عشاق» با محوریت بزرگداشت شهید دانشمند «محسن فخری‌زاده» با حضور «ناصر پروانی» دبیر رویداد در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» ویژه دانشجویان اساتید و کارکنان دانشگاه‌های سراسر کشور صبح امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت با محوریت بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری‌زاده با حضور ناصر پروانی به عنوان دبیر جشنواره در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای جلسه «ناصر پروانی» دبیر اجرایی جشنواره ملی قصه عشاق، گفت: این جشنواره با محوریت دانشگاه شهید بهشتی و همکاری جهاد دانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، همچنین بنیاد شهید، صدا و سینما و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و بنیاد حفظ آثار برگزار می‌شود. پس از تصویب در شورای سیاست‌گزاری دانشگاه از چهارم اردیبهشت امسال رونمایی و تا ۲۲ اردیبهشت سال جاری از طریق سایت جمع‌آوری آثار را خواهیم داشت. اختتامی این جشنواره طی سه مرحله داوری انجام خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که بالای چندین هزار اثر به دبیرخانه ارسال شود.

وی افزود: ترکیب استفاده شده در داوری این جشنواره ابداعی است. هیئت داوران این جشنواره متشکل از جوانان و برگزیدگان جشنواره‌هایی مثل جشنواره فجر هستند و در مرحله نهایی داوری، توسط اساتید بنام شاعران کشور استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این جشنواره تخصصی شعر است و داستان کوتاه یا دلنوشته نخواهیم داشت.

پروانی گفت: جشنواره در دو محور کلی شعر آزاد و شعر با موضوعات پایداری و مقاومت برگزار می‌شود. جشنواره مزین به نام شهید فخری‌زاده است. امیدواریم آثاری که ارسال می‌شود به نوعی به به فرهنگ و نوع ایثارگری ایشان تأسی کرده باشد.

قرار است با هدفی که برنامه‌ریزی شده بتوانیم سه گروه که شامل دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌های سراسر کشور در این جشنواره شرکت داده و در هر کدام از این رده‌ها برندگان خود را معرفی خواهند کرد.

ناصر پروانی: اعتقاد و تلقی ما این است که شهدا عاشقانه برای ما جنگیدند

دبیر جشنواره مطرح کرد: از آنجا که جنس جشنواره کاملا دانشجویی است و ما در ساختارهای کارگروه‌های فنی و ادبی جشنواره، سعی و تلاشمان بر این بوده که از عزیزانی استفاده کنیم که در حال حاضر هم دانشجو هستند. از حضور داورانی همچون رضا عبداللهی و علی داوودی و سعید بیابانکی هستیم و البته به تیم داوری نهایی ما افرادی نیز اضافه می‌شوند وی افزود: مراسم اختتامیه سوم خرداد در سالن امام خمینی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. شورای سیاست گزاری دارای پنج عضو است: حجت‌الاسلام خلیلی؛ نماینده نهاد مقام معظم رهبری، محمد حمزه‌زاده؛ رئیس جهاد دانشگاهی، سمیه اسماعیلی؛ معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی، حسین نظری؛ مسئول سازمان دانشجویان و بنده به عنوان دبیر اجرایی جشنواره عضو شورای سیاستگزاری هستیم.

پروانی تصریح کرد: جشنواره «فخر ایران» توسط دانشگاه تهران برگزار می‌شود. به اعتقاد من تمام شهدا برای تمام مردم دنیا هستند و شهدا مصدر رویش‌ها هستند. برای این جشنواره ما با وزارت علوم و تمام دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم هماهنگی کردیم. اینکه جشنواره ما مزین به نام شهید فخری‌زاده شده است به دلیل جایگاه علمی ایشان است. وی در خصوص برگزاری منظم کارگاه‌های شعر که باعث ارسال آثار با کیفیت بالاتری به جشنواره می‌شود، گفت: مرزهای نانوشته ما ادبیات ما هستند و قشر تحصیل کرده خودشان را ملزم می‌دانند برای حفظ و پاسداشت آن‌ها تلاش کنند. ما افتخار این را داشتیم که در دانشگاه شهید بهشتی استادی چون افشین یداللهی عضو هیئت علمی این دانشگاه بودند. در خود دانشگاه هم کارگاه شعر «شب‌های پروانه‌ای» را داشتیم و به نوعی دغدغه ادبیات فارسی در بین دانشجویان دیده می‌شود. امیداریم این وظیفه منتج به نتیجه هم شود.

دبیر اجرایی جشنواره شعر «قصه عشاق» با اشاره به اینکه تیم اجرایی جشنواره متشکل از دانشجویان است و به صورت جهادی این جشنواره را برگزار می‌کنند، گفت: این دانشجویان هیچگونه ارتباط ریالی و حمایتگر از نهاد یا خود دانشگاه شهید بهشتی ندارند. عمده هزینه‌های این جشنواره که توسط دانشگاه پرداخت خواهد شد، هزینه هدایای پایانی است که به ۳۶ نفر تعلق خواهد گرفت. ۱۲ نفر برگزیده اول که کمک‌هزینه سفر به مشهد به آن‌ها تعلق خواهد گرفت. ۱۲ نفر برگزیده دوم و ۱۲ نفر برگزیده سوم هستند. وی تصریح کرد: از چهارم خرداد برای جشنواره سال آتی برنامه‌ریزی‌ها آغاز خواهد شد. نکته متمایز کننده این جشنواره این است که استفاده از بدنه دانشجویی حتی در داوری‌هاست. کمتر جشنواره‌ای وجود دارد که به صورت تخصصی به شعر بپردازد، اما این جشنواره این طور نیست. ارتباط با کانون‌های دانشجویی سبب شده است که عمده آثار ارسالی به این جشنواره از فیلتر کارگاه‌های شعر دانشجویی عبور کرده است. در نهایت هم آثار برگزیده این جشنواره به صورت یک کتاب روانه بازار نشر خواهد شد.

«ناصر پروانی» در خصوص حضور و مشارکت افراد غیر دانشجو در این جشنواره بیان کرد: در وبگاه حضور چهار دسته از افراد در نظر گرفته شده است: دانشجویان، کارمندان، اعضای هیئت‌علمی و سایرین... برنامه‌ریزی مشخصی برای گروه چهارم هنوز نوشته نشده است اما در تدارک برنامه مدونی برای این گروه هستیم.

پروانی افزود: دبیرخانه‌ دائمی جشنواره شعر «قصه عشاق» به دستور دکتر زالی و به طریق اولی تاسیس شده است. در خصوص بین‌المللی شدن جشنواره باید این نکته را بگویم که واقعیت امر این است که ما امسال اگر در کنداکتور جشنواره این فرصت را داشتیم؛ قراربود مثل جشنواره «عطر جانانه» که در دوران همه‌گیری کرونا برگزار شد به دو شکل فارسی و عربی اتفاق افتاد؛ این جشنواره نیز طبق تجربه موفق آن جشنواره، یک رویداد بین‌المللی باشد که متاسفانه با توجه به فراهم نشدن مقدمات زمانی و مصادف بودن عید نوروز با مقدمات رویداد این امکان فراهم نشد. هرچند قطعا این مسئله بخشی از رویکرد و سیاست‌گذاری این جشنواره خواهد بود که امیدواریم در سال‌ آینده محقق شود. وی افزود: در مراسم اختتامیه حضور افرادی همچون دکتر زالی؛ رییس دانشگاه شهید بهشتی، سردار عباس بایرامی؛ رحیم نریمانی؛ مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزند شهید فخری‌زاده نهایی شده است.

ناصر پروانی: اعتقاد و تلقی ما این است که شهدا عاشقانه برای ما جنگیدند

دبیر اجرایی جشنواره شعر «قصه عشاق» درباره چگونگی انتخاب آثار و معیارهای ارزیابی آن‌ها تصریح کرد: قاعدتا مانند همه جشنواره‌هایی که تخصصی هستند. معیارهای فنی خصوصا در شعرهای کلاسیک مورد ارزیابی خواهند بود. در ادامه نو بودن و تازگی مضامین، خلاقانه بودن و نوآوری برای هیئت داوران از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تاکید کرد: بنای ما این است که صنایع ادبی خاص، غافلگیری‌های ویژه و پرداخت به مسائل کمتر پرداخته شده در شعرها همانطور که مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد؛ برای داوران هم مورد توجه باشد. لازم به ذکر است برای حفظ ساحت شعر، بر روی بحث‌های فنی و ساختاری شعر قطعا و حتما پافشاری خواهیم داشت و این مسئله خط قرمز داوران ما است.

پروانی در پایان این نشست خبری اظهار داشت: عنوان این جشنواره از یک بیت شعر گرفته شده است. واقعیت این است که اعتقاد وتلقی ما این است که کسانی که برای کشور ما عاشقانه زحمت می‌کشند و فعالیت می‌کنند؛ ارادات و عشق خودشان را با این فعالیت‌ها نشان می‌دهند. این مدالی است که به سینه هر عاشقی نصب می‌شود. رسالت قصه عشاق هم همین است.

گفتنی است علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود می‌توانند به وبگاه jdsbm.ac.ir/gheseye-oshagh مراجعه کنند.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 6230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =