مرزهای ایران بزرگ فرهنگی وسیع‌تر از مرزهای جغرافیای سیاسی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران بزرگ فرهنگی دارای مرزهای بسیار وسیع تر از مرزهای جغرافیای سیاسی امروز ایران است و بزرگان بسیاری در گوشه و کنار این حوزه تمدنی افتخار آمیز حضور داشته اند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران بزرگ فرهنگی دارای مرزهای بسیار وسیع تر از مرزهای جغرافیای سیاسی امروز ایران است و بزرگان بسیاری در گوشه و کنار این حوزه تمدنی افتخار آمیز حضور داشته اند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین گرامیداشت جمعی از مفاخر فقید کشور در سال ۱۴۰۱ که همراه با ضیافت افطاری در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران بزرگ از هزاره‌های قبل از میلاد در تاریخ پرافتخار خود نام‌های درخشانی را ثبت کرده، گفت: بزرگان بسیاری در گوشه و کنار این حوزه تمدنی افتخار آمیز در طی قرون مختلف حضور داشته و بخش مهمی از پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی جامعه بشری مرهون تلاش‌های این بزرگان است.

وی با بیان اینکه این مراسم با انگیزه تعظیم، تکریم و تجلیل از مقام علمی مفاخر فقید برپا شده، گفت: یکی از مهمترین ممیزات جامعه ایرانی این است که حوزه علم و دانش این سرزمین سرشار از دانشمندان و مفاخر ارجمند علمی، فرهنگی و هنری است که به موازات تمدن بزرگ ایران اسلامی پرورش یافته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ایران بزرگ از هزاره‌های قبل از میلاد در تاریخ پر افتخار خود نام‌های درخشانی را ثبت کرده است، تصریح کرد: ایران بزرگ فرهنگی دارای مرزهای بسیار وسیع‌تر از مرزهای جغرافیای سیاسی امروز ایران است. بزرگان بسیاری در گوشه و کنار این حوزه تمدنی افتخار آمیز طی قرون مختلف حضور داشته و بخش مهمی از پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی جامعه بشری مرهون تلاش‌های این بزرگان است.

اسماعیلی گفت: معرفی بیشتر مشاهیر ایران زمین یکی از اهداف اصلی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به شمار می‌رود و بسیاری از آثار مهمی که امروز به عنوان آثار فرهنگی از آن یاد می‌شود، با اهتمام انجمن بنا شده است. از مقبره فردوسی بزرگ تا حافظیه گرفته تا مقبره باباطاهر و بوعلی سینا که تمامی اینها از ابتکارات خوب و تاریخی انجمن محسوب می‌شود. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دوره جدید این رویکرد را با جدیت دنبال می‌کند و عملکرد کسانی که این فضا را در گذشته ایجاد کرده تا بزرگان این سرزمین به بهترین نحو ممکن به نسل‌های بعدی و جوانان امروز معرفی شوند، قابل تقدیر و ستایش است.

وی با بیان اینکه این مأموریت بزرگ امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مورد اهتمام مدیریت فرهنگی دولت مردمی قرار دارد، گفت: این برنامه سرآغاز نشست‌های مهمی در انجمن در سال ۱۴۰۲ به حساب می‌آید از سوی دیگر در همین مدت اخیر برای بسیاری از شخصیت‌های تاریخی مانند حکیم نظامی ستادهای بزرگداشت مجزایی تشکیل شده که امورات این ستاد طی ۲ سال اخیر با محوریت انجمن آثار و مفاخر ملی به خوبی انجام شده است و برای شخصیت‌های بزرگ دیگر هم همین برنامه را در دستور کار قرار داده ایم تا بخش مهمی از مشاهیر بزرگ و نام آور ایرانی را بتوانیم بیشتر از گذشته به نسل جوان معرفی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به مصوبه اخیر دولت مردمی در حوزه تقویت بودجه فرهنگ اشاره کرد و افزود: ایجاد مناطق فرهنگی نیز از برنامه‌های جدی دولت در حوزه مدیریت فرهنگی است که در مقابل مناطق اقتصادی که سال هاست در کشور ایجاد شده، طرح ایجاد اقلیم‌های فرهنگی در دستور کار وزارت فرهنگ و با محوریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قرار گرفته است و امیدواریم امسال یکی از این اقلیم‌های فرهنگی را در منطقه مرکزی ایران، منطقه زنجان تا همدان که محل مقبره بوعلی سینا تا زادگاه شیخ اشراق سهروردی است را به عنوان یک منطقه فرهنگی معرفی کنیم.

اسماعیلی در پایان گفت: ایجاد مناطق فرهنگی برای چند نقطه دیگر کشور پیش بینی شده است و این اتفاقات در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حمایت شخصیت‌های بزرگ علمی فرهنگی و هنری کشور، گسترش پیدا خواهد کرد.

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 6157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =