هالیوود تعطیل می‌شود؟!

صنعت سینمای هالیوود از نظر تولیدات سالانه پس از بالیوود با ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ فیلم، دومین صنعت بزرگ سینمایی جهان محسوب می‌شود. این مرکز بزرگ فیلمسازی و تولید برنامه‌های تلویزیونی در مجموع بیش از ۲میلیون ۵۰۰هزار موقعیت شغلی ایجاد کرده است که البته نقش همه‌ اعضای آن در این صنعت یکسان نیست؛ فیلمنامه‌نویسان در کنار کارگردانان و بازیگران از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های این خانواده هستند؛ گروهی که اکنون خبرساز شده‌اند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین از رویترز در روزهای گذشته نویسندگان هالیوود با اکثریت قاطع به اعتصاب در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات اتحادیه رای داده‌ و هالیوود را یک قدم به تعطیلی تولید نزدیک‌تر کرده‌اند. در صورت اعتصاب، استودیوها با مشکل مواجه می‌شوند و تماشاگران برنامه‌های تلویزیونی روال معمولشان را از دست می‌دهند. انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) دوشنبه اعلام کرد ۸۵/ ۹۷درصد از اعضا موافقت کردند که در صورت امضا نشدن قرارداد جدید تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت)، دست به اعتصاب بزنند.

در این رای‌گیری تقریبا ۸۰درصد از ۱۱۵۰۰ عضو گروه شرکت کردند. کمیته مذاکره انجمن نویسندگان در یادداشتی به اعضا گفت: گروه با این رای قدرت جمعی، همبستگی و تقاضای تغییر معنادار را در سطحی بسیار بالا از خود نشان می‌دهند. نویسندگان می‌گویند در حالی که پخش تلویزیونی رونق دارد آنها به دلیل فصل‌های کوتاه‌تر و دنباله‌های کوچک‌تر متضرر شده‌اند و به دنبال افزایش دستمزد از نتفلیکس، والت دیزنی و دیگر استودیوها هستند. امی آنیوبی نویسنده سریال کمدی درام «ناامن» که پخش آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ از اچ‌بی‌او انجام شد، گفت از اعتصاب حمایت می‌کند زیرا دستمزد آنقدر کاهش یافته که بسیاری از نویسندگان متوسط و پایین‌تر مجبورند به‌ویژه در شهرهای گران‌قیمت مانند نیویورک و لس‌آنجلس به دنبال شغل دوم باشند تا بتوانند از پس تامین مخارج خود برآیند.

وی تاکید کرد آنچه می‌خواهد به آن برسد بازگرداندن نویسندگی به جایگاه یک حرفه است. آخرین اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شکل گرفت که ۱۰۰ روز به طول انجامید و شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های تکراری و رآلیتی‌شوهای بیشتری پخش کردند، در حالی که به گفته موسسه میلکن، اقتصاد کالیفرنیا ۱/ ۲میلیارد دلار برآورد شد.

اگر اعتصاب شروع شود مخاطبان ابتدا تاثیر آن را بر برنامه‌های گفت‌وگومحور شبانه می‌بینند که گروه‌هایی از نویسندگان برای نوشتن شوخی‌ها و طنزهای موردی روزانه باید همیشه مشغول کار باشند. سریال‌های روزانه در مرحله بعدی قرار خواهند گرفت، اما بسیاری از کمدی‌ها و درام‌ها از ماه‌ها قبل فیلمبرداری می‌شوند و زمان طولانی‌تری لازم است تا پخش قسمت‌های جدید آنها به پایان برسد. استودیوها نمی‌خواهند پس از همه‌گیری کووید که ماه‌ها تولید را در سراسر جهان متوقف کرد با اختلال دیگری روبه‌رو شوند، اما منابع نزدیک به استودیوها می‌گویند وقتی وال‌استریت خواهان سود از میلیاردها دلاری است که برای پخش برنامه‌های تلویزیونی صرف می‌کند، بودجه‌ها محدود هستند. اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) که نماینده شرکت‌هایی چون کامکست، دیزنی، برادران وارنر، نتفلیکس و دیگران است، در بیانیه‌ای اعلام کرد هدفش دستیابی به یک توافق منصفانه و منطقی است.

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 6124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =