بذرپاش: بیش از ۱۳۶ هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن تاکنون واگذار شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا امروز بیش از ۱۳۶ هزار قطعه زمین در قالب فردی و گروهی ساخت واگذار شده و این کار امسال رونق بیشتری خواهد گرفت.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین مهرداد بذرپاش روز دوشنبه پس از نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با حضور در کمیسیون عمران گزارشی از اقدامات انجام شده در حدود ۴ ماه مسئولیت اینجانب در وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم. همچنین چند سوال نمایندگان نیز از گذشته باقی مانده بود که در این جلسه مطرح شد. یکی از سوالات اصلی سیاست‌های حوزه نوسازی بافتهای فرسوده بود و موضوع بسیار مهمی است که همواره در اولویت بوده اما اقدام در مناسبی برای آن صورت نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق گزارش‌هایی که در حوزه نوسازی و مقاوم سازی بافتهای روستایی ارائه شد، سال گذشته بسته ۱۹ بندی در حوزه مشوق های شهرسازانه به همه شهرداری‌ها برای بافت‌های فرسوده ابلاغ شد که طبق گزارش‌های شهرداری‌ها موثر بوده و بیش از ۶۰ درصد صدور پروانه داشتند. بخشی هم درحوزه مقاوم سازی در سازمان بازآفرینی در انجام است اما قبول داریم که با حد ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

بذرپاش با اشاره به گزارشی که در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی درحوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کمیسیون عمران مجلس ارائه شد، افزود: در حوزه پروژه‌های نهضت ملی مسکن، مسکن مهر، تامین زمین، عملکرد اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن و اخذ سند از اراضی مازاد دستگاه‌ها و نیز مصوبات جلسه شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار و نیز رتبه بندی استان‌های مختلف در پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن با شاخص‌هایی نظیر میزان اتمام مسکن مهر، تامین زمین، پیشرفت‌های اجرایی پروژه و بافت‌های فرسوده گزارشی ارائه شد.

وی ادامه داد: مشکلات بسیار زیاد بوده اما بنده و همکارانم با حمایت کمیسیون عمران مجلس و سایر نمایندگان در حال رفع آنها هستیم. یکی از سیاست‌هایی که از ابتدای حضورم در این وزارتخانه‌ مطرح کردم، واگذاری زمین‌های آماده سازی شده در شهرهایی است که زمین به اندازه کافی وجود داشته باشد. آماده سازی آن به ازای هر قطعه حدود ۲۰۰ میلیون تومان منابع نیاز دارد که آن هم از منابع وزارت راه برای شبکه آب، فاضلاب و معابر جدول کشی و ... تامین می‌شود و این کار در حال انجام است و تا امروز بیش از ۱۳۶ هزار قطعه زمین در قالب فردی و گروهی ساخت واگذار شده و این کار در امسال رونق بیشتری خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث دیگری که همواره نیز مطرح کردیم و مشکلی جدی برای ما است، همکاری اندکی شبکه بانکی بوده که البته پس از جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور بانکها قول دادند در اردیبهشت ماه رونق بیشتری به پرداخت تسهیلات بدهند تا سرعت ساخت افزایش پیدا کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در حوزه تامین زمین نیز به نقطه خوبی رسیدیم و بیش از ۲۹ هزار هکتار در شهرها مختلف تامین شده و به طرح نهضت ملی مسکن اضافه شده است. همچنین کمتر از ۵ هزار هکتار از دستگاهها گرفته شده است که البته این رقم در جلسه گذشته با حضور رئیس جمهور در شورای عالی مسکن کمتر از ۵ هکتار بود که پس از آن رشد چندبرابری پیدا کرد و امیدواریم پس جلسه اخیر شورای عالی مسکن هم شاهد رشد شتابان در این زمینه باشیم.

وی افزود: بحران جدی در حوزه تامین زمین نداریم البته تامین زمین در برخی از شهرها مانند شهرهای کردستان به دلیل موقعیت کوهستانی دشوار بوده و باید از بخش خصوصی خریداری و منتقل شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون درجریان موضوعات قرار گرفته و کمک هایی از آنها درخواست کردیم، قانون بودجه در مجلس به خوبی تصویب شد اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام اهتمام لازم به آن نشد و موضوعاتی نظیر؛ تهاتر نفت، قیر و ماده ۵۶ از بودجه حذف شده که کار را برایمان بسیار سخت کرد. لذا همانگونه که در دولت نیز مطرح کردیم از نمایندگان درخواست کردیم کمک کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در شرایط تورمی بودجه وزارت راه حداقل ۵۰ درصد باید افزایش پیدا می‌کرد اما این مهم اتفاق نیافتاده و کار سخت‌تر شد. نگهداشت بیش از ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی به منابع عظیمی نیاز دارد، تنها برای نگهداری از آنها به ۴۰ همت نیاز داریم، این وزارتخانه به لحاظ مالی نیازمند منابع بوده و باید احکام خوبی دیده شود. امیدوارم امسال، سال شتابانی برای مسکن و در همه شئون حمل و نقل داشته باشیم.

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 6107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =