زنگ هشدار رییس جمهور برای مدیران ناکار آمد

دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در یک سال و نیمی که از عمر فعالیت اش می گذرد، نشان داده برای طی مسیر خدمت رسانی به مردم در نقشه راهی که برای دولت خود ترسیم کرده با کسی بده بستان سیاسی ندارد و هر که نتواند توقعات مردم و رئیس دولت را برآورده کند تعارف و تعللی شامل حالش نخواهد شد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دقایق اولیه سال جدید در سخنان نوروی خود نکات مهمی را مطرح کرد و به تعبیری نقشه راه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ را که براساس بیانات رهبرانقلاب بر مبنای ایجاد تحول بنا شده را برای مردم بازگو کرد. این سخنان به نوعی زمزمه های ایجاد تغییرات در تیم دولت را هم بر سر زبان ها انداخته بود و به نظر می رسید در سال پیش رو رنگ و بوی تغییرات در کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی احساس خواهد شد.

آنچه که خبر ایجاد تحول در کابینه دولت را جدی تر کرده بود این قسمت از سخنان رئیسی بود که گفت: "چک سفید امضا به هیچ مدیری نداده ایم" ، جمله ای که تلنگری برای مدیران دولتی محسوب می شود و نشان از اهتمام عالی ترین رئیس دولت مردمی برای رتق و فتق هرچه بهتر امور در مسیر خدمت رسانی به مردم را دارد. رئیسی در این پیام با اشاره به ارزیابی مستمر عملکرد مدیران مطرح کرده است: هیچ‌ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکرده اند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابجا ‌شود.

وعده تلاش مضاعف در سال ۱۴۰۲

او در این پیام به مردم اطمینان داد که در سال جدید تلاش خادمان در دولت برای تحقق وعده‌ها، از جمله "بهبود معیشت مردم"، "فساد ستیزی"، "مهار تورم"، "تقویت تولید" و "افزایش اشتغال"، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه خواهد بود. این نخستین بار نیست که آیت الله رئیسی از ارزیابی عملکرد مدیران سخن می گوید، او حتی در دوران رقابت های انتخاباتی خود، وعده راه اندازی گشت ارشاد مدیران را داد و آن را عملیاتی کرد و طبق گفته بازرس ویژه رئیس‌جمهور این گشت ضمن جلوگیری از فساد، سبب شد گلوگاه های فساد در وزارتخانه ها مسدود شوند.

از سخنان نوروزی رئیسی به مردم اینگونه می توان اینگونه استنباط کرد که اهتمام دولت برای رفع مشکلات برای سال ۱۴۰۲ مضاعف شده و باید منتظر تحولات جدید در زمینه های مختلف از سوی دولت سیزدهم بود و دولت برای تغییر اوضاع و حل مشکلات مردم عزمی جدی دارد و بایستی در حوزه مدیریتی تغییراتی جدی ایجاد کند تا بتواند در حوزه عملیاتی و خدمت رسانی به مردم نتایج مثبت تری بدست آورد.

خبرت مسرت بخش رئیسی برای مردم

شامگاه روز دوشنبه ۲۱م فرودین ماه ۱۴۰۲ سخنگوی دولت در توییتر خود خبر از جابه‌جایی‌های مدیریتی در دولت را می دهد. تصمیم دولت برای ایجاد تغییرات در ترکیب وزارتخانه‌ها، بارقه های امید را در دل مردم زنده نگه داشت و این پیام را به مردم می رساند مسیر خدمت رسانی به مردم در دست

ترمیم است. بهادری جهرمی در این باره نوشت: حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‎دولتِ مردم با مردم بود که پیش از این هم دولت به آن عمل کرده و جزء محورهای پیام نوروزی و سخنان رییس جمهور با دولتمردان بود و به‌ منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی در دستور کار دولت است. سخنگوی دولت در این توییت به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

زنگ هشدار برای مدیران ناکار آمد

تصمیم آیت الله رئیسی برای ایجاد تغییر و تحول در کابینه پیام های مثبتی را برای جامعه به ارمغان آورد و نوید از توجه هرچه بیشتر دولت به مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ را داد. این خبر با امید آفرینی که در دل مردم ایجاد کرد، زنگ هشداری هم برای مدیران بود اینکه بدانند در صورت ناکارآمدی با خطر عزل روبه رو خواهند شد. البته آیت الله رییسی در دیدار نوروزی خود با مدیران به آنها گوشزد کرده بود که ارزیابی عملکرد آنها طبق همان وعده ای که در جلسه رای اعتماد در مجلس در جمع نمایندگان در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مطرح کرده، مستمرا در حال انجام است و اگر ضعف مدیریت و اهمال در انجام تکالیف از فردی سر بزند از مسئولیت برکنار خواهد شد.

نخستین تحول در وزارت آموزش و پرورش

در روز های نخست سال ۱۴۰۲ شاهد کنار گذاشته شدن وزیر آموزش و پرورش از منصب وزارت آموزش و پرورش بودیم. پس از ۱۱ سال و در حالی که موضوع رتبه‌بندی معلمان در ادوار قبل مسکوت گذاشته شده بود، این امر در سال ۱۴۰۱ تحقق یافت و عملیاتی شد. اما این مسئله با بی تدبیری که در واریزی حقوق معلمان رخ داد، باعث نارضایتی و گلایه بسیاری ازمعلمان شد و شیرینی و حلاوت رتبه بندی را به حاشیه کشاند. پیرو همین اتفاقات رئیس‌جمهور بر ضرورت برخورد جدی با مقصران این امر تاکید دارد و نهایتا یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کرد. ‏

مسیر خدمت رسانی در دست ترمیم

سخنگوی دولت در روز سه شنبه جزییات تغییرات در کابینه را بیان می کند. طبق گفته بهادری جهرمی این تغییر و تحولات به مناسبت ارزیابی‌ها و بر اساس شرایط و اولویت‌های موجود و نیاز روز کشور انجام گرفته است. بهادری جهرمی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: اولین تغییر مربوط به سازمان برنامه و بودجه است و جناب آقای «منظور» رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور که تجربه مدیریتی بسیار موفقی در این سازمان داشتند و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شدند.

طبق گفته سخنگوی دولت میرکاظمی از اوایل ۱۴۰۱ به واسطه عارضه قلبی که دارد چند مرتبه از رئیس جمهور در خواست کرده که مسئولیت خود را منتقل کند ولی نظر رئیس جمهور این بوده که به

دلیل اینکه در اثنای فرایند تصویب بودجه ۱۴۰۲ بودیم این فرایند نهایی شود و پس از آن در این مورد تصمیم گیری شود.

تغیییر دوم در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است که با ارزیابی‌های صورت گرفته رئیس جمهور تصمیم گرفت در این حوزه تغییراتی ایجاد کند و «سید محمد آقا میری» را به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کرد.

تغییر سوم مربوط به حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی کشور است که با توجه به اولویت حوزه‌های نوآوری و شکوفایی طبق نظر رئیس جمهور دکتر «خیاطیان» با توجه به سوابق و تجارب در حوزه‌های علم و فناوری و حوزه‌های حمایتی در این زمینه به عنوان مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند.

بحران اقتصادی استراحت را بر مدیران ممنوع کرد

نباید از این نکته غافل شد؛ دولت سیزدهم در شرایطی سکانداری کشور را در دست گرفت، که معیشت مردم دچار تنگنا بود و اقتصاد کشور، بی ثبات ترین روز ها را سپری می‌کرد و دولت سیزدهم با در آغاز کار خود بحران بدهی هایی از دولت قبل مواجه شد که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق منتشرشده از سوی دولت قبل، توسط این دولت پرداخت می شود. زمام داری امور اجرایی در این شرایط کار آسانی نبود و به همین علت رئیس دولت سیزدهم استراحت را بر مدیران دولت خود ممنوع کرد و تا به امروز با همه این مشکلات توانسته بسیاری از امور را به‌خوبی سامان دهد.

دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در یک سال و نیمی که از عمر فعالیت اش می گذرد، نشان داده برای طی مسیر خدمت رسانی به مردم در نقشه راهی که برای دولت خود ترسیم کرده با کسی بده بستان سیاسی ندارد و هر که نتواند توقعات مردم و رئیس دولت را برآورده کند تعارف و تعللی شامل حالش نخواهد شد. اکنون با ایجاد تغییرات در کابینه دولت و حضور نیروهای باانگیزه، کاردان و با اراده برای خدمت رسانی بهتر به مردم پویایی جدیدی نه تنها در میان اعضای دولت بلکه در جامعه ایجاد خواهد شد.

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 6058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =