نیاز به خون همیشگی است، اهدای آن را در ماه رمضان فراموش نکنید

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش ۲۰ درصدی روبرو می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی ایجاد کند، بنابراین اهدای خون در ماه مبارک رمضان نباید فراموش شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین بشیر حاجی بیگی در گفتگویی افزود: هر ساله در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون با کاهش مواجه می شود و این کاهش در سال هایی که ماه رمضان در ۶ ماه اول سال قرار می گیرد چشمگیرتر است.

وی دلیل پیش بینی کاهش آمار در ماه مبارک رمضان امسال را طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، ترس از اختلال در روند روزه داری و تصور ضعف و بیحالی مفرط برشمرد و گفت: روزه داران یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان می توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی و همچنین استفاده از خوراک های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره مند شوند.

حاجی بیگی افزود: قابلیت ذخیره و نگهداری فرآورده های حاصل شده از خون مانند داروهای موجود در داروخانه ها نیست و این فرآورده ها بر اساس استانداردهای جهانی و ملی و نوع فرآورده پس از سه روز برای فرآورده های پلاکتی تا ۳۵ روز برای گلبول قرمز فشرده شده و خون کامل منقضی می شود، بر این اساس استمرار اهدای خون و دعوت همیشگی از اهداکنندگان اجتناب ناپذیر است.

وی در خصوص ساعات کاری مراکز اهدای خون سراسر کشور نیز گفت: به جهت رفاه حال روزه دارانی که قصد اهدای خون پس از افطار را دارند، همه مراکز استانی اهدای خون علاوه بر شیفت های صبح تا ساعات پایانی شب نیز آماده پذیرش اهداکنندگان است.

حاجی بیگی افزود: تمهیدات لازم در سازمان انتقال خون ایران برای ورود به ماه رمضان با حفظ ذخایر مناسب خون پیش بینی شده است، اما مردم مطلع باشند که عمر فرآورده پلاکتی مشتق از خون که عمدتا به مصرف بیماران مبتلا به سرطان، خونریزی و یا جراحی می رسد سه روز است و فقط با مشارکت انسان دوستانه اهداکنندگان خون است که می‌توان این بیماران را همچون گذشته نجات داد.

انتقال-خون.jpg

اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنید

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه مردم نباید اهدای خون را به روزهای خاص از سال مانند شب های قدر موکول کنند، افزود:‌ هزارو ۲۰مرکز بیمارستانی و درمانی مصرف کننده خون در کشور وجود دارد که این مراکز میانگین مصرف مشخصی بر اساس تخت های فعال بیمارستانی خود دارند و حال اگر حجم خون زیادی توسط اهداکنندگان در روزهایی خاص اهدا شود که بیش از این میزان میانگین مصرف باشد، عمده فرآورده های آن در یک تاریخ مشخص منقضی می شوند و از دیگر سو اهداکننده خون نیز دست کم تا سه ماه بعد از چرخه اهدای خون خارج شده و اجازه اهدای خون مجدد را ندارد.

وی حضور یک باره اهداکنندگان خون در ایام خاص همچون شب های قدر را موجب آزرده خاطر شدن آنها از خدمات انتقال خون برشمرد و گفت: هر فرآیند اهدای خون به صورت استاندارد حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد و بنابراین ازدحام عزیزان اهداکننده خون موجب معطلی و صرف زمان بیشتری می شود چرا که تعداد منابع انسانی و تخت های خونگیری و همچنین تجهیزات فرآوری خون ثابت است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران همچنین به وجود شبکه خون رسانی در کشور اشاره و یادآوری کرد: فرآورده های خونی در برخی استان ها به میزان بیشتری مصرف می‌شود و بعضی از استان ها نیز ظرفیت بیشتری برای پذیرش اهداکنندگان خون را دارا هستند، از این رو شبکه خون رسانی کشور همواره در تلاش است تا هیچ استانی با کمبود خون مواجه نشود و روزه داری منعی برای اهدای خون نیست.

حاجی بیگی گفت: روزه داری منعی برای اهدای خون نیست با توجه به نیاز خون و فرآورده های آن به صورت روزانه اهدای خون باید به صورت مستمر صورت پذیرد.

وی افزود : ۲۰ درصد از خون های اهدایی در کشورمان به مصرف بیماران خاص نظیر عزیزان تالاسمی می رسد و کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان‌های شمالی کشور مثل گیلان و مازندران و خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر ،هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود و مردم عزیز این استان‌ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسوولانه باشد.


05-04.jpg
یک واحد خون اهدایی پاسخگوی نیاز سه بیمار است

وی ادامه داد: نیاز به خون و فراورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با یک واحد خون اهدایی، حداقل سه فراورده خون برای بیماران تدارک دیده می‌شود و پاسخگوی بیماران خواهد بود،بیمارانی در کشور به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی مبتلا هستند و برخی افراد نیز به برخی بدخیمی‌ها مبتلا هستند که این افراد دریافت‌کننده مستمر خون و فراورده‌های آن محسوب می‌شوند؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه فصل و یا چه شرایطی باشیم، این بیماران باید به صورت مکرر خون و فراورده‌های آن را دریافت کنند.

حاجی بیگی گفت :حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و خانم ها هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع سه بار و آقایان هر سه ماه یک بار و در مجموع چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 5983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =