روستای وانشان گلپایگان با زیبایی‌های تاریخی

وانشان گلپایگان از مکان‌های توریستی و گردشگری در اصفهان است که دارای مکان‌های تاریخی جذاب و زیادی است .

به گزارش شهرقشنگ آنلاین یکی از روستاهای پرجاذبه‌ای که در دل اصفهان قرار دارد روستای تاریخی وانشان است که از توابع شهرستان گلپایگان می‌باشد که در ۱۲ کیلومتری جنوب گلپایگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار واقع است. این منطقه وسیع دارای صدها روستایی تاریخی و قدیمی و مهم بوده و یکی از کهن‌ترین خاستگاه‌های تمدنی در نجد ایران است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های گردشگری روستای وانشان می‌پردازیم.

وجه تسمیه

این روستای زیبا و تاریخی به علت نزدیک بودن به ارتفاعات از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است در زبان محلی نام این روستا وانشون نیز خطاب می‌شود البته در نوشته‌های دیگر نیز ونیشون هم می‌شناسند.

قدمت روستای وانشان

قدمت تاریخی این روستا را وجود بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر مربوط به قرن دهم هجری و نیز وجود درخت فوق العاده بزرگ و قدیمی کنار دیوار امامزاده با هزار سال عمر به رخ می‌کشد.

باکشف بقایای استخوان چندین انسان و ظروف سفال شکسته در کوه تیر روستای وانشان در آبان ماه سال ۱۳۹۱ و با بررسی‌هایی که توسط میراث فرهنگی استان اصفهان صورت گرفت قدمت سه هزار ساله این بقایا محرز شد که نشان‌دهنده آن است که در زمان‌های قدیم حیات و زندگی در این روستا حاکم بود.

مکان های دیدنی روستای وانشان

بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر

بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان یکی از دیدنی‌های که در روستای وانشان در گلپایگان است که از نوادگان موسی پسر جعفر است و یکی از بناهای قدیمی این روستا محسوب می‌شود . قدمت تاریخی این روستا را وجود بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر مربوط به قرن دهم هجری و نیز وجود درخت فوق العاده بزرگ و قدیمی کنار دیوار امامزاده با هزار سال عمر به رخ می‌کشد.

دربالای بقعه چهار گوشه آجری گنبدی هرمی دوازده ترکی کشیده شده روی صندوق آیه هایی از قرآن کریم نقش بسته و کلمه "صندوق شاه حسین فرید ونشکوه" مشاهده می‌شود.

01-25.jpg

یک صندوق چوبی منبت کاری شده در فضای داخلی گنبد مشاهده می‌شود که بسیار بزرگ است و در حال حاضر ضریح به روی آن قرار دارد و به علت آنکه صندوق چوبی زیر ضریح قرار دارد تاریخ ساخت آن را نمی‌توان تشخیص داد.

فضای مستطیل شکلی با سقفی مسطح و تیرپوش در فضای داخلی گنبد خانه قرار دارد و زیر سقفی چوبی خوشنویسی با خط نستعلیق و نقاشی مشاهده می‌شود که توسط استاد یوسف خوانساری و محمود نجار مزین شده است.

شاهکار منبت کاری در زمان شاه تهماسب صفوی درب قدیمی امامزاده ابوالفتوح می‌باشد که در سال ۱۳۰۹ یک بار زراندوزان یهودی به آن طمع کردند تاریخ اتمام این کار به سال ۹۹۰ هجری قمری یعنی بیش از سه قرن پیش بر می‌گردد.

مناره گلپایگان

مناره گلپایگان با نام میل گلپایگان در این شهر شهرت دارد و متعلق به دوران سلجوقیان است که قدمتی بالغ بر ۹ قرن دارد و شاهد رخدادهای مختلف تاریخی است . روشن کردن چراغ برفراز آن، راهنمایی برای کاروانیان بوده است.

170281183.png

کبوترخانه گلپایگان

بنای ارزشمند دیگری در این شهر است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند، کبوتر خانه گلپایگان که از خشت و گل ساخته شده است. این بنا به همت کشاورزان ساخته شده است تا هم پناهگاهی امن برای کبوتران باشد و هم کشاورزان بتوانند از شر آفت‌های زمین‌هایشان رهایی یابند واز فضولات پرندگان به عنوان کود، استفاده کنند.

170281170.png

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد با قدمت ۴۰۰ ساله از بناهایی قدیمی و کهن شهر گلپایگان است که از خشت و گل ساخته شده است و در مسیر گلپایگان به تهران قرار گرفته است . بر اساس اسناد موجود نیمی از ساختمان این ارگ مهریه همسر علیخان بوده که توسط وی به همسرش واگذار شده بوده است؛ بنابراین به این ارگ «ارگ علیخانی» می گویند.

170281198.png

دیدنی های دیگر وانشان گلپایگان

به گزارش وب گاه نمناک، چشمه لمبی، باغ های سبز و زیبا، دزی، کوه بابا دودورشاه، قلعه جمال، کوه دیگا، حسن آباد، کوه محد حیدر، مورا، مقبره بهلون، مزرعه امیریه، برج حاج فرج الله و قلعه وانشان از جمله دیدنی‌های وانشان است که می توان از آنها دیدن کرد.

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
کد خبر: 5965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =