۳۰۰۰ میلیارد تن یخ قطب جنوب از بین رفته است

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه لیدز نشان می‌دهد که قطب جنوب طی یک دوره ۲۵ ساله بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تن یخ را از دست داده است.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه لیدز در بریتانیا نشان می‌دهد که قطب جنوب طی یک دوره 25 ساله بیش از 3000 میلیارد تن یخ را از دست داده است. این تجزیه و تحلیل نشان داد که بین سال‌های 1996 تا 2021، قسمت غربی قطب جنوب 3331 میلیارد تن یخ از دست داده که بیش از 9 میلی‌متر در افزایش سطح آب دریاها نقش داشته است.

به گفته کارشناسان، تغییرات دما و جریان آب اقیانوس‌ها مهم‌ترین عامل ریزش یخ بوده است. ذوب شدن 20 یخچال طبیعی در غرب قطب جنوب طی ربع قرن گذشته یخ بسیار زیادی را از بین برده و با وجود اینکه دوره‌هایی وجود داشته که میزان از دست دادن یخ‌ها اندکی کاهش یافته اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این روند متوقف شود.

بنجامین دیویسون، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگر سطح اقیانوس‌ها به دنبال ذوب شدن یخ‌ها در سال‌های آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد، جوامعی در سرتاسر جهان وجود دارند که سیل شدید را تجربه خواهند کرد.

این مطالعه می‌افزاید، محققان دریافتند که اگرچه بارش‌های عظیم برف توانستند بخشی از یخ‌های از دست رفته در طول خشکسالی‌های برفی را جایگزین کنند اما در مجموع، توده یخ به طور قابل توجهی در ربع قرن گذشته کاهش یافته است.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 5866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =