خانه تئاتر بیش از یک میلیارد تومان مطالبه دارد

ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر اعلام کرد که این تشکل فرهنگی هنری بیش از یک میلیارد تومان مطالبه دارد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین او درباره آخرین وضعیت بودجه خانه تئاتر در سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ دو کمک هزینه هر یک به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به خانه تئاتر پرداخت شد و در مجموع کل دریافتی خانه، ۴۰۰ میلیون تومان بود. البته قرار بود پایان سال هم ۲۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخت شود که تامین اعتبار شد ولی پرداخت نشد.

راد یادآوری کرد: سال ۱۴۰۰ بودجه‌ای به مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان برای خانه تئاتر در نظر گرفته شد اما در سال ۱۴۰۱ فقط دو مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شد و همان گونه که توضیح دادم، مبلغ سوم هم با وجود تامین اعتبار، پرداخت نشد.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته شهرداری هم هیچ حمایتی از خانه تئاتر نداشته است، اضافه کرد: پیش از این مبالغی با تصویب شورای شهر و از طرف شهرداری به خانه تئاتر پرداخت می‌شد اما در سال گذشته همین بودجه هم تعلق نگرفت.

راد در پاسخ به این پرسش که آیا این اتفاق به دنبال تغییرات شهرداری رخ داده است، ادامه داد: مساله‌ای که مدتی پیش رخ داد که همان زمان هم مورد اعتراض بود و آن تجمیع بودجه‌های فرهنگی بود در حالیکه پیش از این بودجه‌های فرهنگی در شهرداری، تفکیک شده و مشخص بود که بودجه مکانی مانند خانه تئاتر چه مبلغی است ولی با تجمیع این بودجه‌ها، این رویه عوض شده است و بستگی به سلیقه افراد دارد که از ان بودجه کلی، چه رقمی را برای خانه تئاتر در نظر بگیرند. ضمن اینکه در گذشته بن‌های شهروند یا بسته‌های معیشتی هم برای اعضای خانه تئاتر از سوی شهرداری در نظر گرفته می‌شد ولی امسال همین هم قطع شده است. از طرف دیگر برخلاف سال‌های گذشته از طرف صندوق اعتباری هنرمندان هم هیچ گونه حمایتی در آستانه نوروز صورت نگرفت در حالیکه در سال‌های گذشته دست‌کم در مناسبت‌هایی مانند شب عید، کمک‌هایی از طریق صندوق انجام می‌شد.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به جلسه‌ای که اسفند سال ۱۴۰۱ با حضور محمود سالاری، معوان هنری وزارت ارشاد و کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی در خانه تئاتر برگزار شد، یادآوری کرد: در آن جلسه صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه کمک‌هایی مانند بسته‌های حمایتی به تعدادی از اعضا ارایه شود که موافقت کردند و حدود ۲۰۰ میلیون تومان بسته حمایتی هم از طرف خودشان تهیه شد که به تعدادی از اعضا و نه همه آنان، تعلق گرفت. علاوه بر آن حدود ۸۰ میلیون تومان هم از طریق سفیر مهربانی خانه تئاتر به دست آوردیم که این کمک نیز به تعداد بسیار محدودی از اعضا تعلق گرفت.

راد درباره راه‌های دیگر برای جذب حمایت از خانه تئاتر توضیح داد: همه تلاش‌مان بر این بوده از طریق برخی نهادهای دیگر حمایت‌هایی را جذب کنیم ولی تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است. به این دلیل که در همه جای دنیا تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی، با حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری، بخشی از مالیات خود را می‌پردازند اما در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد. بنابراین یک کارخانه یا نهاد اقتصادی انگیزه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی نخواهد داشت.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر در عین حال تاکید کرد: فراموش نکنیم کمک‌هایی که از طریق وزارت ارشاد یا شهرداری و دیگر مکان‌ها به خانه تئاتر صورت می‌گیرد، به یک تشکل فرهنگی هنری تعلق می‌گیرد و نه به اشخاص. ضمن اینکه کمک‌های فرهنگی جزو بودجه‌های مصوب است و باید صرف حمایت از گسترش فعالیت‌ها و تشکل‌های فرهنگی شود و نه هیچ فعالیت دیگری. علاوه بر این باید تاکید کنم که خانه تئاتر همواره گزارش عملکرد یک ساله خود و هزینه‌هایی را که متقبل شده است، ارایه کرده و کاملا مشخص است بودجه‌ای که دریافت می‌کند، صرف چه اموری می‌شود.

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
کد خبر: 5846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =