راز بزرگ کلیسای مشهور پاریس پس از آتش‌سوزی آشکار شد!

در هنگام ساخت کلیسای نوتردام در قرن دوازدهم، سازندگان از منگنه‌های آهنی در داخل بنا بهره برده‌اند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین سال ۲۰۱۹ بود که آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام پاریس، آسیب‌های زیادی به این بنای تاریخی زد. البته این فاجعه، این فرصت را در اختیار محققان قرار داد تا بهتر از هرزمان دیگری درباره معماری این ساختمان به مطالعه بپردازند.

چند ماه بعد از مهار آتش‌سوزی، محققان دریافتند که سنگ‌های مورد استفاده در ساخت این کلیسای جامع که به سبک گوتیک ساخته شده، با استفاده از منگنه‌های آهنی به هم متصل شده‌اند؛ طبق گزارش منتشره در ژورنال PLOS One این تکنیکی است که تا قبل از آن در مورد هیچ ساختمانی در آن دوره زمانی گزارش نشده بود.

ساخت کلیسای نوتردام در چند مرحله صورت گرفت که از اوایل قرن دوازدهم شروع شد و تا سیصد سال ادامه یافت.

ماکسیم لاریتیه، استاد گروه تاریخ دانشگاه پاریس در این باره گفته:« کلیسای نوتردام اولین ساختمان در نوع خود است که چنین چیزی را در آن می‌بینیم. این نشان می‌دهد که سازندگان در آن دوره تلاش می‌کردند تا اشکال جدیدی از ساخت و ساز را مورد آزمایش قرار دهند.»

لاریتیه و اعضای تیمش، دوازده نمونه از منگنه‌های آهنی را که حدود ۵۰ سانتی‌متر طول داشتند و بخشی از اسکلت آهنی‌ای بودند که ساختمان را سرپا نگه داشته، مورد بررسی قرار دادند.

این منگنه‌ها، در حکم تقویت‌کننده‌هایی برای سنگ کاری کلیسای جامع پاریس به کار رفته بودند که طاق‌های بزرگ در شبستان برج‌های دوقلوی ۶۹ متری ساختمان را کنار هم نگه می‌داشتند. طبق این مطالعه، اگر از این منگنه‌های آهنی استفاده نمی‌شد، ساخت این شاهکار معماری در سال ۱۱۶۰ غیرممکن بود.

لاریتیه ادامه داد:« وقتی ما دیگر کلیساهای سبک گوتیک مربوط به آن دوره زمانی را مورد بررسی قرار دادیم، متوجه شدیم که در ساخت هیچ کدام از آنها از آهن استفاده نشده است. ما بر این باور هستیم که این منگنه‌ها، این امکان را برای سازندگان فراهم کرده تا این سازه را با این ارتفاع فوق‌العاده بلند بسازند.»

او در ادامه گفت:« محققان رادیوکربن، تاریخ‌گذاری این منگنه‌های آهنی را انجام دادند و دریافتند که از آنها در مراحل ابتدایی ساخت استفاده شده. این حاکی از آن است که این منگنه‌ها همزمان با دوران تراشیدن سنگ‌های بنا یعنی حدود سال ۱۱۶۰ تولید شده‌اند.»

البته لاریتیه به این نکته اشاره کرد که برای یافتن منشا دقیق این آهن‌ها به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز است. او ادامه داد:« ما در تلاشیم تا ببینیم که آیا این منگنه‌ها از آهن‌های منطقه ساخته شده‌اند یا از راه دوری آمده‌اند. در عین حال به نظر می‌رسد که بسته به اینکه ساخت و ساز کلیسا در قرن دوازدهم اتفاق افتاده باشد یا قرن سیزدهم، از معدن‌های مختلفی برای تامین این مواد استفاده شده. ما می‌دانیم که اسقف کلیسا در اواخر قرن دوازدهم درگذشته؛ پس این احتمال وجود دارد که منابع جدیدی از معادن در سال‌های بعد از آن، مورد استفاده قرار گرفته باشد. در یکی دو سال آینده بیشتر در این باره خواهیم فهمید.»ش

به گزارش آسوشیتدپرس، در دوره چهارساله بعد از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، بازسازی‌ها در این بنای تاریخی انجام شده و قرار بر این است که درهای آن در دسامبر سال ۲۰۲۴ به روی بازدیدکنندگان باز شود.

  • غزال زیاری
۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
کد خبر: 5842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =