سفرکردگان ۱۴۰۱ | یادی از هنرمندان تئاتر که دیگر میان‌ ما نیستند

۲۹ هنرمند تئاتر در میان همه ناخوش‌احوالی‌های سال ۱۴۰۱ از ما جدا شدند و دیگر بین ما نیستند اما یادشان همواره با ماست.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین تنها چند روز به پایان سال ۱۴۰۱ باقی مانده، ناخوشایند است اما واقعیت دارد که هنرمندان عرصه تئاتر ایران به دلیل حرفه تعریف‌نشده‌ای که دارند بیش از دیگر افراد و اقشار جامعه طعم تلخ روزهایی که بر همگان دشوار بود را چشیدند و در تمام بالا و پایین‌های روزگار از شیوع ویروس کرونا تا ناآرامی‌های اجتماعی، این هنرمندان نجیب تاوان سختی دادند و گذران معیشت و زندگی‌ جان‌شان را به لب رساند.

با این حال در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ تنها می‌توان آرزوی روزهای بهتری برای‌شان در سال آینده کرد تا شاید روزی فراموش کنند چه بر آن‌ها گذشت. در این گزارش در نظر داریم یادی کنیم از ۲۹ هنرمند تئاتری که در میان همه این ناخوش‌احوالی‌ها سال ۱۴۰۱ از ما جدا شدند و دیگر بین ما نیستند اما یادشان همواره با ماست. روحشان شاد و یادشان گرامی...

مهرنوش شریعتی (اول فروردین)

این هنرمند با تجربه بیست سال فعالیت حرفه‌ای در زمینه بازی‌دهندگی، ‌عروسک گردانی، صداپیشگی و کارگردانی نمایش عروسکی و همچنین تجربه حضور بین‌المللی را داشت. مهرنوش شریعتی که در اثر ابتلا به کرونا در کما به سر می برد روز یکم فروردین ماه درگذشت.

غلامعلی نادعلی‌زاده (هشتم فروردین)

نادعلی‌زاده متولد سال ۱۳۲۰، پیشکسوت تعزیه‌خوانان حسینی و ملک‌الشعرای تعزیه ایران، فرزند مرحوم ملا رمضان از تعزیه‌خوانان به نام دامغان بود. مرحوم نادعلی‌زاده تعداد ۱۵۰ مجلس تعزیه جدید ساخته که این رقم در عالم تعزیه کم‌نظیر و شاید بی‌سابقه باشد و ۳۲ مجلس آن شامل دو جلد با مقدمه‌ای از استاد علی معلم‌دامغانی منتشر شده و ۸ جلد دیگر آماده چاپ است. او به مدت ۶۵ سال در اجرای تعزیه فعال و به عنوان تعزیه‌گردان، معین‌البکاء و تعزیه‌خوان به خدمت‌گزاری ادامه داد.

سعید شیرمحمدی‌بهنام (بیست و ششم فروردین)

شیرمحمدی‌بهنام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارس پس از تحمل دوران بیماری ۲۶ فرودین دار فانی را وداع گفت. او متولد سال ۱۳۵۵از شهرستان مرند بود از جمله سوابق مهم و درخشان زنده‌یاد شیر محمدی می‌توان به مدیرکلی فرهنگ وارشاد منطقه آزاد ارس، مدیر هنری منطقه آزاد ارس، دبیر جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، عضو هیت انتخاب آثار جشنواره تئاتر جوان مرند اشاره کرد. سعید شیرمحمدی بهنام در کنار مسئولیت‌های دولتی در عرصه تئاتر در چندین نمایش هنرنمایی و ایفای نقش کرده بود. او سابقه مجری‌گری در برنامه‌های تلویزیونی صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی و غربی را نیز در کارنامه خود داشته است.

آرمین بشرویه (چهارم اردیبهشت)

او متولد سال ۱۳۶۱ از هنرمندان جوان و صاحب‌نام حوزه تئاتر و سینما استان گیلان و شهرستان آستارا بود که بر اثر بیماری درگذشت. آرمین بشرویه مبتکر کاراکتر هنری سیلورمن (مرد نقره‌ای) در ایران بود و توانسته بود در دهه گذشته تحول عظیمی را در هنر تئاتر و به خصوص صنعت تبلیغات در سطح کشور ایجاد کند. این هنرمند گیلانی چندین مقام برتر را در جشنواره‌های مختلف تئاتر در عرصه ملی و استانی کسب کرده بود و علاوه بر فعالیت مستمر در هنر نمایش کشور، با گروه‌ها و کارگردان‌های مختلف داخلی و خارجی در عرصه‌های بین‌المللی، به خصوص در کشورهای کوزوو و لهستان به ایفای نقش پرداخته بود.

مهرداد عشقیان (هفتم اردیبهشت)

او نویسنده، گوینده و کارگردان نمایش‌های رادیویی مدتی در بیمارستان فیروزگر بستری بود و بر اثر سرطان درگذشت. زنده‌یاد مهرداد عشقیان متولد ۱۳۴۱ و فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای تهران بود و از سال ۱۳۷۴ وارد رادیو شد. او سال‌ها به عنوان نویسنده، گوینده، بازیگر و کارگردان نمایش‌های رادیویی در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش به فعالیت مشغول بود. نشان صوتی اثر فاخر «نامورنامه» یکی از آخرین یادگارهای اوست.

مهدی صباغی (دوازدهم خرداد)

صباغی، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون زاده سال ۱۳۳۰ در مشهد بود و به مدت سه دهه، در آن شهر، نمایش‌های زیادی را روی صحنه برد که «بلبل سرگشته»، «پاتوغ»، «بعضی‌ها اینجورین» و «بی‌خود و بی‌گناه» از جمله آن‌هاست. پس از آن به تهران مهاجرت کرد و در فیلم‌هایی ایفای نقش داشته است.

یوسف عزیزی (بیست و چهارم خرداد)

او هنرمند پیشکسوت تعزیه ایران از چهره‌های باسابقه و تأثیرگذار در ۶۹ سالگی، چشم از جهان فروبست. عزیزی متولد روستای نویس استان قم بود. این پیشکسوت تعزیه، در بیشتر شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی، خوانسار و... به اجرای تعزیه پرداخته بود و همچنین در جشنواره‌های صاحبدلان، آیینی سنتی و... حضور فعال داشت. همچنین یوسف عزیزی عضو انجمن تعزیه ایرانیان و عضو گروه تعزیه‌خوانی سیدالشهدا بود.

صدیقه (شکوه) شریف‌پور (دوازدهم تیر)

او از هنرمندان ماندگار حوزه تئاتر استان زنجان بود و این استان شاهد نقش‌آفرینی‌های این هنرمند فقید بوده‌ است.

نورمحمد اسکندری (هفدهم تیر)

او هنرمند پیشکسوت گلستانی بود که در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. از اسکندری به عنوان پدر تعزیه گرگان نیز یاد می‌شود که پس از تحمل مدتی رنج بیماری دعوت حق را لبیک گفت. او متولد ۱۳۱۸ و از چهره‌های نام آشنا و پیشکسوت تعزیه و از پیرغلامان شهرستان گرگان بود.

روح‌اله مفیدی (بیست و چهارم تیر)

او بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود که در سن ۹۳ سالگی درگذشت. این هنرمند که افزون بر بازیگری، در چهره‌پردازی، نقاشی و مجسمه‌سازی هم فعالیت داشت، چند سالی به بیماری سرطان مبتلا بود. مفیدی که زاده ۱۳۰۸ در شهر یزد بود، بازیگری را از سال ۱۳۲۷ از صحنه تئاتر آغاز کرد و پس از چند سال، به نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی هم پرداخت.

اسماعیل شنگله (بیست و چهارم تیر)

او که بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود در سن ۸۶ سالگی درگذشت. شنگله در سال ۱۳۱۵ در تهران زاده شد و از ۱۷ سالگی، با پیوستن به جامعه هنری باربد، بازی روی صحنه تئاتر را آغاز کرد. او سپس در سال ۱۳۳۵، به تحصیل بازیگری در هنرستان پرداخت و سه سال بعد، به اداره تئاتر (هنرهای دراماتیک) پیوست. شنگله در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی، به قصد ادامه تحصیل، به آلمان و اتریش سفر کرد و لیسانس کارگردانی خود را از آکادمی هنرهای نمایشی وین دریافت کرد. او پس از بازگشت به کشور در سال ۱۳۴۸، به تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای دراماتیک و بازی در نمایش‌های صحنه‌ای و تله‌تئاتر پرداخت.

سیدمحمد رئیس‌زاده (بیست و چهارم مرداد)

رئیس‌زاده پیشکسوت عرصه تئاتر استان گیلان در سن ۹۶ سالگی درگذشت. او در اولین دوره آغاز به کار انجمن نمایش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان به عنوان عضو هیئت مدیره به مدت یک‌سال فعالیت می‌کرد. رئیس‌زاده از پیشگامان هنر نمایش در استان گیلان بود و در طول بیش از ۶۰ سال خدمت هنری، در تأسیس گروه‌های هنری مشارکت مؤثر داشت. این استاد پیشکسوت تئاتر، بیش از ۱۰۰ اثر را در تماشاخانه گیلان، سالن‌های مدرسه ارامنه، شهرداری، دبیرستان‌های مختلف این استان و مجتمع هنری سردار جنگل رشت اجرا کرده بود. سیدمحمد رئیس‌زاده در طول عمر هنری خود در عرصه‌های کارگردانی، گریم، طراحی لباس صحنه، دکور و جلوه‌های ویژه فعالیت داشته و در اولین حضور جدی خود در نمایش «قضاوت دنیا» به کارگردانی استاد میرکیا در سال ۱۳۲۳ نقش آفرینی کرده بود.

بابک برزویه (بیست و پنجم مرداد)

او هنرمند باسابقه در حوزه عکاسی مطبوعاتی، سینما و تئاتر بود. بابک برزویه ۲۳ شهریور ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. بیشترین فعالیت‌ها و افتخارات هنری او در زمینه عکاسی است، اگر چه سابقه بازیگری نیز دارد. او از سال ۹۱ به عنوان مدیر تولید، مدیر فیلم‌برداری و کارگردان تلویزیونی، تعداد زیادی فیلم‌تئاتر تولید کرده و دوره جدیدی را در زندگی هنری خود رقم زده است. بابک برزویه پیش از اینکه در زمستان سال گذشته به کما برود، در پاییز ۹۶ هم دچار عارضه مغزی شده بود.

عباس شیخ‌بابایی (بیست و سوم شهریور)

عباس شیخ بابایی کارگردان و منتقد پیشکسوت تئاتر همدان بر اثر سکته مغزی درگذشت. او که متولد سال ۱۳۳۵ بود فعالیت هنری خود را از سال ۴۹ با تئاتر در همدان آغاز کرد و بعدها وارد عرصه فیلم‌سازی و سینما شد. شیخ‌بابایی بعد از اتمام دوره آموزش تئاتر نمایش‌های «معدن چیان، «ما را مس کنید»، «پهلوان کچل» و «شب» را نوشت و نمایش «آل» به نویسندگی عباس شیخ بابایی به کارگردانی رضا کشانی در جشنواره تبریز اجرا شد. سال ۱۳۵۵ در نمایش «خون سیاوش» بازی کرد و همان سال نمایش «سلطان مار» و نمایش «گفت‌وگوی شبانه» را کارگردانی کرد که در جشنواره سراسری ساری و هردو سال نمایش‌ها به مفهوم مطلق اول شدند. او نمایش «شیفتگان» را بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هنرهای دراماتیک در اولین جشنواره استانی در همدان روی صحنه برد. او در سال ۱۴۰۱ نمایش‌نامه‌خوانی «آنتیگونه» را در همدان و تهران اجرا کرد و در جشنواره سی و سوم تئاتر استانی به‌عنوان منتقد در جلسات نقد و بررسی حضور داشت.

امین تارخ (دوم مهر)

امین تارخ، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بر اثر بیماری قلبی درگذشت. او که از روز ۲۸ شهریورماه به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته بود، بعد از گذشت چند روز از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، روز شنبه دوم مهرماه چشم از جهان فروبست. تارخ متولد مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در دهه ۵۰ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد. او همچنین در سال‌های گذشته با تاسیس یک موسسه آموزشی در حوزه بازیگری چهره‌های مطرحی را به سینمای ایران معرفی کرد.

ایرج رنجبر (پنجم مهر)

ایرج رنجبر بازیگر پیشکسوت همدانی ۴۰۱ به علت ایست قلبی درگذشت. محسن (ایرج) رنجبر متولد سال ۱۳۳۷ در شهر همدان از سال ۱۳۵۵ فعالیت هنری خود را زیر نظر رضا کشانی در مرکز آموزش هنرهای نمایشی اداره فرهنگ و هنر با نمایش «مستأجر» به نویسندگی رضا کشانی و کارگردانی نصرالله عبادی آغاز کرد و به‌عنوان عضو ثابت گروه نمایشی شبگرد به فعالیت هنری خود به‌عنوان بازیگر ادامه داد. با شروع جنگ تحمیلی نمایش «در شهر خبری نیست» به کارگردانی زنده‌یاد عباس شیخ بابایی را در سر پل ذهاب اجرا کرد. نمایش‌های «آن‌که گفت آری، آن‌که گفت نه!» و «سرناد» ازجمله فعالیت‌های ایرج رنجبر هنرمند پیشکسوت همدانی به شمار می‌رود. آخرین حضور رنجبر در صحنه، نمایش‌نامه‌خوانی «آنتیگونه» اثر سوفکل به کارگردانی زنده‌یاد عباس شیخ‌بابایی است که در سال جاری در مجموعه تئاتر شهر همدان و تالار حافظ تهران اجرا شد.

علیرضا پاکزاد (شانزدهم مهر)

علیرضا پاکزاد هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون استان کرمانشاه براثر سکته قلبی در ۴۷ سالگی درگذشت. این هنرمند، متولد ۱۳۵۳ شهر کرمانشاه و دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی بود. «قصه‌های دارا»، «برمودا»، «نگاه» و «یوسف پیامبر» از جمله آثار تصویری است که زنده‌یاد پاکزاد در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است. بازی در سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری آخرین فعالیت این هنرمند بود.

خسرو بامداد (هجدهم آبان)

خسرو بامداد، محقق، مدرس، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر در سن ۸۴ سالگی براثر کهولت سن درگذشت. نمایشنامه‌های «چاقو تیزکن»، «بدرود تا ابد»، «حسنک وزیر»، «منصور حلاج»، «دو زن» و «خسی در میعاد» بخشی از آثار این هنرمند در مقام نمایشنامه‌نویس است. «خرس»، «توهم»، «سفری در کویر»، «شب بارانِی» و «مستخدم ماشینی» از جمله آثاری است که بامداد به عنوان کارگردان روی صحنه برده است. تحلیل آثار نمایشی نمایشنامه‌نویسانی چون شکسپیر، استریندبرگ، هارولد پینتر، یونسکو، اوجین اونیل از دیگر فعالیت های این محقق و مدرس تئاتر به شمار می‌آید.

میرحمید رضایی و اکبر باقرسامانی (نهم آذر)

میرحمید رضایی و اکبر باقرسامانی دو هنرمند تئاترِ استان آذربایجان شرقی بر اثر تصادف درگذشتند. میرحمید رضایی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و اکبر باقرسامانی، آهنگساز تئاتر از هنرمندان شهرستان مرند بودند. میرحمید رضایی، متولد سال ۱۳۵۷ بود که از دوران دانش‌آموزی با حضور در جشنواره‌های تئاتری، فعالیت خود را شروع کرد. او، بازیگری وکارگردانی در نمایش‌های «ضحاک»، «مرگ یزدگرد»، «اتاق رنگی من»، «کلبه وحشت»، «سفر»، «عقد در نقطه صفر مرزی»، «بیراوش‌ یاریم‌ اوش» و «کافی شابدا» و… را در کارنامه خود دارد. حضور در جشنواره‌های ملی و استانی و کسب جوایز در این جشنواره‌ها از عمده فعالیت‌های میرحمید رضایی بود. آخرین حضور زنده‌یاد رضایی، شرکت در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی (دوم تا چهارم آذر) بود که با نمایش «کافی شابدا» و کسب جوایز کارگردانی و بازیگری همراه شد.

اکبر باقرسامانی، متولد ۱۳۵۳ در شهر مرند بود که فعالیت‌های هنری را با حضور در جشنواره‌های تئاتری دانش‌آموزی شروع کرد. آهنگسازی نمایش‌های «مسافرت»، «یک قصه»، «فاطمه»، «ضحاک»، «مرگ یزدگرد»، «آرش»، حضور در جشنواره ملی و استانی، کسب مقام‌های آهنگسازی در این جشنواره‌ها و ... از فعالیت‌های زنده‌یاد باقرسامانی است.

عبدالهادی معتمدی (پانزدهم بهمن)

عبدالهادی معتمدی پیشکسوت و پایه‌گذار تئاتر نوین هرمزگان و یکی از چهره‌های درخشان تئاتر استان هرمزگان در سن ۷۵ سالگی درگذشت. او یکی از مؤثرترین هنرمندان تئاتر هرمزگان بود که گروه نمایشی «گِشِر» را پایه‌گذاری کرد و نمایش «زار» او دریچه‌های تازه‌ای به هنر نمایش هرمزگان باز کرد. معتمدی متولد ۱۳۲۶ رودان و آموزگار بازنشسته بود. معتمدی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آموزشگاه بزرگمهر رودان سپری کرد و سال ۱۳۴۸ پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی، در دانشکده تربیت‌معلم تهران (انستیتوی امور هنر) پذیرفته شد. او در رشته‌ هنر به‌ویژه تئاتر در نزد استادانی چون ایرج زهری به تحصیلات خود ادامه داد و مدرک فوق‌دیپلم هنری گرفت.

داریوش امیدوار (هجدهم بهمن)

داریوش امیدوار بازیگر، کارگردان و پیشکسوت تئاتر میناب بر اثر بیماری درگذشت. او متولد ۱۳۳۱ در آبادان اولین نقش تئاتری خود را در دوران دبستان و در نمایش «پروانه‌ای که می‌خواست همه‌چیز بداند» بازی کرد. امیدوار دهه ۱۳۵۰ در تهران به‌صورت حرفه‌ای و با بزرگان تئاتر کشور همچون مهدی فتحی، بهزاد فراهانی و... فعالیت تئاتری خود را آغاز کرد. او دهه ۶۰ به هرمزگان بازگشت و به «گروه پنگ» پیوست و با همکاری کوروش زارعی، حسن رونده، رضا نژاد سبحانی، علی‌رضایی، حسن سبحانی، ابراهیم زارعی، علی زارعی و... به تولید آثار نمایشی پرداخت. ازجمله آثار نمایشی زنده‌یاد امیدوار می‌توان به نمایش‌های «دو چهره از یک کارفرما» نوشته لوئی والدیس، «هجوم» نوشته علی‌ رضایی، «راز شب بارانی» نوشته خسرو نوربخش، «عاشق کشون» نوشته عزت‌الله مهرآوران، «شب بلاد» نوشته محمد ناصر سلیمانی، «آسید کاظم» نوشته محمود استاد محمد، «دو مرد و یک نیمکت» نوشته چیستا یثربی و... اشاره کرد.

حبیب نجفلو (نوزدهم بهمن)

حبیب نجفلو، هنرمند نام‌آشنا و پیشکسوت اردبیل در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او فرزند زنده‌یاد حسن نجفلو (مشهور به حسن آرتیست و حسن عمی)، همانند پدرش سهم بزرگی در احیای تئاتر اردبیل داشت و از او به عنوان بنیان‌گذار تئاتر نوین این شهر هنرخیز یاد می‌شود. او در رونق صحنه‌های نمایش و تولید و اجرای آثار تئاتری، نقشی ماندگار داشت. او استعداد فوق‌العاده‌ای در بازیگری و بعدها در کارگردانی داشت و همین امر سبب شده بود تا نه تنها در کارهای پدر، بلکه در نمایش‌هایی که اسماعیل صدقیانی بر صحنه می‌برد، حضوری جدی و تحسین‌برانگیز داشته باشد. او در ۲۲ سالگی با نمایش «دلباختگان وطن»، نبوغ و استعداد بازیگری خود با شکوه و جلوه‌ای دیگر به نمایش گذاشت و این آغازی شد برای تداوم نقش‌آفرینی این پیشکسوت تئاتر اردبیل در کنار چهره‌هایی چون اسماعیل صدقیانی، عسگر قدس، ناصر جعفری، داود جلایی، کیومرث صدقیانی، سلمان عبداللهی، فضلعلی درگاهی، عزیز مسنن، اکبر منصوری، نادر مهدیلو، آواز مقدم، عزیز زرگین، غفور رحیمیان، نادر مهدیلو، جعفر خدابنده‌لو و...

علاءالدین قاسمی (بیست و نهم بهمن)

علاالدین قاسمی هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه که مدت‌ها به دلیل سکته مغزی و ابتلای به آلزایمر در خانه به سر می‌برد شب گذشته ۲۹ بهمن ماه در سن ۶۹ سالگی دارفانی را وداع گفت. او هنرمند تعزیه‌خوان متولد ۱۳۳۲ طالقان بود. قاسمی به‌عنوان یکی از بهترین شهادت‌خوانان ایرانی شناخته شده است که از زمان طفل‌خوانی تا شهادت‌خوانی در حسینیه حضرت ابوالفضل قودجان به اجرای تعزیه پرداخته است. او همچنین یکی از اعضای انجمن تعزیه‌خوانی ایران بود که در ایران و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان به اجرای تعزیه پرداخته بوده است. این هنرمند در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی به همراه استادان دیگر تعزیه چون علی ترابی، عباس جواهری و سیدمحمدرضا امینی به ایفای نقش پرداخت بود.علاءالدین قاسمی مدرک درجه یک هنری دریافت کرده و از سال ۱۳۹۵ به عضویت مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد. او از جمله افرادی بود که به همراهی ناصر تقوایی تعزیه‌ای برای یونسکو فرستادند تا این هنر را به ثبت جهانی برسانند.

ملیکا روح‌انگیزی (چهارم اسفند)

ملیکا روح‌انگیزی، بازیگر جوان تئاتر متولد سال ۱۳۶۷ در سن ۳۴ سالگی درگذشت. روح‌انگیزی سال ۹۴ در نمایش «متاستاز» به کارگردانی علی‌اصغر دشتی که درباره هم‌پایان بیماران مبتلا به سرطان بود، به ایفای نقش پرداخت. این بازیگر بعدتر در نمایش «تئاتر بازی» به کارگردانی ایلناز شعبانی بازی کرد که در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت.

شهرام عبدلی (ششم اسفند)

شهرام عبدلی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که به دلیل عوارض ناشی از خونریزی مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قائم شهر مشهد بستری بود، درگذشت. زنده‌یاد شهرام عبدلی در حوزه سینما و تلویزیون و تئاتر آثار بسیاری را از خود به جای گذاشته است و نمایش «پنچری» آخرین نمایشی است که این بازیگر چهل‌وشش‌ساله در پردیس تئاتر شهرزاد در آن ایفای نقش کرده بود. سریال در حال تولید «آسوده باش» به کارگردانی حسن حج‌گذار آخرین فعالیت هنری این بازیگر است که تنها در چند پلان که مربوط به بخش تیتراژ کار می‌شد، مقابل دوربین رفت.

مهدی ابدی‌ شهمیرزادی (هفتم اسفند)

مهدی ابدی شهمیرزادی، بازیگر، کارگردان و طراح صحنه تئاتر استان سمنان بر اثر بیماری سرطان درگذشت. او متولد ۱۳۶۵ فارغ التحصیل کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن بود که تاکنون در چندین نمایش به عنوان بازیگر، طراح صحنه و دستیار کارگردان فعالیت داشت. دستیار کارگردان آثاری چون «عروسی خون»، «خانه برناردا آلبا» و «خون خانه زنان»، مدیریت آموزشگاه باران شهمیرزاد، همکاری با گروه تئاتر فوژان و نیز طراح صحنه و مشاور بیش از ۲۰ نمایش دانشجویی از جمله فعالیت‌های زنده‌یاد ابدی به شمار می‌آید.

فرامرز بهزاد (هشتم اسفند)

فرامرز بهزاد، مترجم و مؤلف ده‌ها کتاب درسی و نویسنده مقالات متعدد علمی به زبان آلمانی که مهم‌ترین نمایشنامه پتر وایس را پس از انقلاب اسلامی با عنوان «استنطاق» ترجمه کرد، دار فانی را وداع گفت. او مترجم و فرهنگ‌نویس پیشکسوت ایرانی در سن ۸۷ سالگی در آلمان دار فانی را وداع گفت. بهزاد، مترجم آثاری از برتولت برشت و فرانتس کافکا از آلمانی به فارسی بود. او پیش از انقلاب در آلمان دکترا گرفت و به ایران بازگشت و مدیریت گروه زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه تهران را بر عهده گرفت و هم‌زمان با مدیریت به تدریس در دانشگاه تهران و ویراستاری آثار آلمانی به فارسی در انتشارات خوارزمی مشغول شد. این مترجم در دهه پنجاه سرپرست گروهی شد که ترجمه مجموعه آثار برتولت برشت را در انتشارات خوارزمی بر عهده داشت و همچنین در سال ۱۳۵۶ مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه‌ نویسندگان ایرانی را به آلمانی ترجمه و منتشر کرد. فرامرز بهزاد پس از انقلاب و مصادره انتشارات خوارزمی با همکارانش گروه آلمانی انستیتو سیمین را دایر کرد این کارشناس، مترجم و مدرس زبان آلمانی چند سال بعد به آلمان مهاجرت کرد و سال‌ها در شهر بامبرگ ایالت باواریای آلمان زندگی کرد. او در شکل‌گیری نهاد ایران‌شناسی در آنجا نقش اساسی داشت. از این مترجم فقید آثاری چون «فرهنگ آلمانی-فارسی»، «درباره تئاتر»، «تک‌پرده‌ای‌ها» و «تفنگ‌های خانم کارار و رؤیاهای سیمون ماشار» نوشته برتولت برشت، «گفت‌وگو با کافکا» نوشته‌ گوستاو یانوش، «پزشک دهکده»، «نامه به پدر» و «شویک در جنگ جهانی دوم» از فرانس کافکا و «آندره سگوویا از نگاه من» نوشته‌ جان دووارت به‌جامانده است.

یارعلی پورمقدم (دوزادهم اسفند)

یارعلی پورمقدم، نمایشنامه نویس و داستان‌نویس، در ۷۱ سالگی از دنیا رفت. او تحصیلات ابتدایی را در این شهر گذراند. سپس به تهران آمد و پس از گذراندن دوره دبیرستان، به دانشگاه مازندران رفت و در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. نمایشنامه‌نویسی را با «آه اسفندیار مغموم» آغاز کرد و با همین اثر برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی جشن هنر طوس در سال ۱۳۵۶ شد. یارعلی پورمقدم صاحب کافه «شوکا» و معاشر مهمانان آن در مرکز خیابان گاندی بود. «آینه، مینا، آینه»، «ای داغم سی رویین‌تن»، «گنه گنه‌های زرد»، «حوالی کافه شوکا»، «یادداشت‌های یک قهوه چی»، «یادداشت‌های یک اسب»، «رساله هگل، «تیغ و زنگار»، «مجهول الهویه»، «پاگرد سوم»، «ده سوخته» و «یادداشت‌های یک لاابالی» از جمله دیگر آثار به جا مانده اوست.

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 5770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =