اقدام مشترک، هدفمند و پایدار بر اساس ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی و مدارس

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه فرهنگی و پایه‌گذاری ترویج فرهنگ «مطالعه» و «خواندن» در کنار «خانواده» و «مدرسه» در نامه‌ای به یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات گسترده، متنوع و مؤثر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی خواستار هم‌افزایی وزارت آموزش و پرورش با شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور شد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تدوین برنامه‌های عملیاتی و تأثیرگذار میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش خواستار هم‌افزایی میان دو دستگاه شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه خود را با سخنی از رهبر انقلاب آغاز کرده است: «امروز در این نمایشگاه ... به من پیشنهاد واحدی را ارائه کردند و آن این است که در مدارس، ساعتی برای کتابخوانی گذاشته شود. فکر خوبی به نظرم رسید، این را باید حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند و ببیند که چه کار می‌تواند بکند که مثلاً فرض کنید مثل ساعت انشاء که ما داریم، به جای ساعت انشاء یا به جای ساعت فارسی، ساعت کتابخوانی بگذارند تا دانش‌آموزان با فرهنگ کتابخوانی آشنا شوند. چه به این شکل که خودشان بخوانند یا معلم برای آنها بخواند؛ چه به این شکل که یکی از دانش‌آموزان بخواند و دیگران گوش کنند.»

اسماعیلی در این نامه تصریح کرده است: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، نهادی کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی-ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه است که وظیفه مهم آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و زمینه‌سازی مناسب به منظور ارتقای سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی و تحقق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را در کنار مسئولیت تأسیس، تجهیز و بازسازی، توسعه، مدیریت، نظارت و سایر امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور بر عهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با ارائه گزارشی از فعالیت‌های متنوع و تأثیرگذار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهتمام این نهاد در سال‌های گذشته بر توسعه ارائه خدمات کتاب‌محور در کتابخانه‌های عمومی به کودکان و نوجوانان بر هم‌افزایی میان دو مجموعه تأکید کرده است که برکات و ثمرات بسیاری را برای آینده‌سازان میهن اسلامی در پی خواهد داشت.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه پیشنهادهایی را در خصوص اقدامات مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است که پی‌ریزی سیاست فرهنگی فعالیت مشترک و همزمان انجام اصلاحات در نظام تربیتی کتابخوانی از سنین مدرسه، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس، طراحی ارتباط میان مدارس و کتابخانه‌ها همانند طرح «سفیران کتاب» و معرفی کتابخانه‌های عمومی به عنوان مرجع آموزش غیررسمی و مکمل آموزش رسمی از جمله آنها هستند.

محمدمهدی اسماعیلی در بخش دیگری از پیشنهادهای خود بر ایجاد شبکه‌ها و ترویج گزیده محتواهای کتاب‌محور تولید شده از سوی کتابخانه‌های عمومی در فضاهای مجازی تحت اختیار آموزش و پرورش (نرم‌افزار شاد و...)، مشارکت در برگزاری مسابقات و پویش‌های فرهنگی و هنری دانش‌آموزان، ایجاد شرایط و بستر لازم جهت مشارکت فرهنگیان و دانش‌آموزان در جشنواره‌های کتاب‌محور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مانند جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، دوسالانه قصه‌گویی و...‌ و حضور مشاوران مدارس در کتابخانه‌ها و ارائه مشاوره تحصیلی در ایام برگزاری آزمون‌های سراسری تأکید کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواستار احیای جایگاه کتابدار مدارس شده و موضوعاتی چون فراهم ساختن حضور کتابداران در مدارس در ساعات مشخص و آموزش روش‌های مطالعه و انتخاب کتاب به دانش‌آموزان، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان در مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله مهارت نویسندگی و خواندن، رونمایی کتاب،‌ جمع‌خوانی کتاب و دیدار با نویسندگان محلی را پیشنهاد داده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی در پایان خواستار فراهم شدن زمینه یک اقدام مشترک، هدفمند، پایدار، بلندمدت و اثرگذار بر اساس ظرفیت‌های ارائه شده و محورهای موجود و قابل الحاق میان دو دستگاه و اقدام عملی از طریق کارگروه مشترک شده است.

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
کد خبر: 5739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =