بیش از ۹۱ درصد روستاهای بالای بیست خانوار اینترنت دارند

با اتصال ۳۲۲۵ روستای جدید به شبکه اینترنت در دولت سیزدهم، میزان پوشش اینترنت در روستاهای بالای بیست خانوار از مرز ۹۱ درصد عبور کرد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین از وزارت ارتباطات «ایرج روحی» مشاور وزیر و مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی ضمن نمایش نقشه آخرین وضعیت پوشش اینترنت روستایی در کشور گفت: با اتصال ۳۲۲۵ امین روستا از ابتدای دولت سیزدهم به شبکه اینترنت، میزان پوشش اینترنت در روستاهای بالای بیست خانوار از مرز ۹۱ درصد عبور کرد.

وی با بیان اینکه در افق سال ۱۴۰۲ پوشش صد درصدی روستاهای بالای بیست خانوار در نظر گرفته شده است، افزود: پوشش صد درصدی به این معناست که مشکلات ارتباطی به طور کامل برای روستاهای دارای زیرساخت پایه مانند برق حل می‌شود. هرچند برخی نقاط کم‌پوشش یا کم‌کیفیت باقی خواهد ماند که مشکل آن‌ها را نیز با احداث سایت‌های جدید رفع خواهیم کرد.

روحی با اشاره به اینکه کمترین میزان پوشش اینترنت در گذشته مربوط به استان خراسان جنوبی با کمتر از ۶۰ درصد پوشش بود، تصریح کرد: در این مدت توانستیم بیش از ۱۹ درصد پوشش آن را افزایش دهیم و اکنون پوشش روستاهای این استان بالای ۷۹ درصد است.

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی با وضعیت پوشش روستاهای خراسان جنوبی در گذشته را خیلی نامناسب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه این استان شرایط روبه‌رشدی را پشت سر می‌گذارد و بیش از ۱۸۸ روستای این استان به اینترنت متصل شده‌اند.

مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه تلاش وزارت ارتباطات برای توسعه عدالت‌محور ارتباطات در همه شهرها و روستاها به یک اندازه است، اظهار کرد: برخی اوقات نمایندگان تاکید بر این دارند که پوشش حوزه انتخابی‌شان به ۱۰۰درصد برسد، در حالی‌ که شیوه ما برای توسعه ارتباطات به این شکل نیست. اولویت ما توسعه روستاهای کم‌برخوردارتر و پس از آن ارتقای اینترنت در مناطق با پوشش بالا است. اعتقاد ما این است که روستاییان نیز مانند هم‌وطنان ما در شهر باید از امکانات فناورانه یکسان بهره‌مند شوند. تلاش وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم این است که علاوه بر ارتقای پوشش و کیفیت اینترنت در شهرهای کشور، برای مناطق روستایی نیز این امکان را فراهم کند تا آن‌ها نیز مانند ساکنان مناطق شهری به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دست پیدا کنند.

عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه استانی در کشور نداریم که پوشش آن کمتر از ۷۹ درصد باشد، خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۲۰۰ روستا داریم که خود روستا فاقد برق بوده و نیاز داریم این مشکل زیرساختی برطرف شود و پس از آن توسعه ارتباطات را آغاز کنیم. در این روستاها به‌ طور کلی برق وجود ندارد و تأمین آن کاری نیست که از عهده ما برآید. البته در این بخش نیز باز هم دست روی دست نگذاشتیم و با بخش توسعه روستایی وزارت نیرو مکاتبه کردیم و منتظر هستیم تا با همکاری آن‌ها کار برق‌رسانی به این روستاها انجام شود.

بنا به این گزارش، در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم میزان پوشش ارتباطات روستایی، ۸۱ درصد بود که ۱۹ درصد روستاهای باقی‌مانده جزو مناطقی به‌ حساب می‌آیند که بعضا صعب‌العبور، بدون جاده و برق هستند که اتصال این روستاها علاوه بر پیچیدگی‌های فنی، نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری نسبت به قبل است.

توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات مناطق روستایی در قالب برنامه تکمیل پروژه اتصال روستاهای با جمعیت بیش از بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات جزو اولویت‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است.

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 5723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =