ذخیره خون استان تهران درحد یک هفته است

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: هرساله در یک ماهه پایانی سال با کاهش میزان اهدای خون و کاهش سطح ذخایر خون مواجه هستیم و درحال حاضر در استان تهران سطح ذخیره خون به یک هفته رسیده است.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین سید منتظر شُبّر روز یکشنبه در نشست خبری تاکید کرد: اگر این شرایط ادامه یابد چند صد واحد در زمینه اهدای خون عقب هستیم و دور نیست که در تهران دچار مشکل شویم .

به گفته او، هرساله در روزهای سرد سال و همینطور فصل سرد با میزان کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم بخصوص در تهران که به دلیل آلودگی هوا و تعطیلاتی که در این زمینه پیش می‌آید مردم کمتر از خانه ها خارج می شوند و در نتیجه با کاهش آمار اهدای خون روبرو می شویم .

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در فصل سرد سال به دلیل بیماری های تنفسی و همینطور شیوع کرونا برای اهدای خون با محدودیت مواجه بودیم ، گفت: در این زمینه آمار اهدا نیز کاهش می یابد اما میزان تقاضا برای دریافت خون کاهش نمی یابد زیرا در ماه های منتهی به پایان سال میزان عمل های جراحی افزایش می یابد و بسیاری از هموطنان به دلیل امکانات پزشکی بیشتر در پایتخت برای انجام اعمال جراحی به تهران مراجعه می‌کنند و اینکه درخواست دریافت خون توسط بیماران خاص هم در یک ماهه پایانی سال افزایش می یابد .

شُبّر تصریح کرد: در اسفند ماه عرضه و تقاضای خون متعادل نیست و از سویی هم شرایط نگهداری گلبول قرمز متراکم تا یک ماه است اما زمان نگهداری پلاکت که از محصولات بسیار مورد نیاز برای بیماران سرطانی عمری در حدود سه روز تا ۳۵ روز دارد بنابراین در بحث پلاکت به صورت خاص نیازمند بیشتر برای اهدای خون هستیم‌.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در عین حال استان تهران نیز به سایر استان‌ها کمک می‌کند و اگر استانی به هر دلیلی نیاز خاص به خون داشته باشد یا حادثه‌ای اتفاق افتد، خون ارسال می‌کنیم. به عنوان مثال در حادثه شاهچراغ اولین استانی بودیم که خون ارسال کردیم. در هر جای کشور اگر اتفاقی رخ دهد، اولین جایی که کمک می‌کند، استان تهران است. بنابراین لازم است که مردم استان تهران کمک و برای اهدای خون مراجعه کنند.

مردم کمک کنند تا مشکلی در ذخیره خون در نوروز و ماه رمضان نداشته باشیم

وی با بیان اینکه امسال به دلیل مصادف شدن سال جدید و ماه مبارک رمضان باعث می‌شود که در روزهای ابتدایی ماه رمضان کاهش اهدای خون را داشته باشیم، گفت: در عین حال در روزهای عید استان تهران کاملا خلوت می‌شود که منجر به کاهش اهدا می‌شود. بنابراین اکنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم، بهترین موقعیت است که بتوانیم ذخایر خون را افزایش دهیم و از مردم می‌خواهیم همت کنند و برای اهدای خون مراجعه کنند تا ذخایر خوبی داشته باشیم و در روزهای نوروز و ماه رمضان مشکلی در بحث تامین خون نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از جاهایی که می‌توانیم پی به خوبی های مردم و در صحنه بودنشان داشته باشیم، موضوع اهدای خون است که کاملا قابل لمس است، افزود: مردم بی هیچ چشمداشتی برای اهدای خون مراجعه می‌کنندو حتی گاهی برای پلاکت در برخی موارد و گروه‌های خونی، از اهداکنندگان درخواست اهدا می‌کنیم که بلافاصله پاسخگوی ما هستند و مراجعه می‌کنند.

شبَّر با بیان اینکه خون محصولی است که فقط از انسان قابل دریافت است و ماده حیاتی است که سلول‌های زنده دارد و تا به امروز خون مصنوعی ساخته شده نداریم، گفت: خون قطعا در داخل کشور مصرف می‌شود و ما نمی‌توانیم خون را به کشورهای دیگر بفرستیم، حتی اگر نیاز داشته باشند. شرایط خاص اقلیمی، اپیدمیولوژیکی، شرایط خاص پزشکی و... هر کشور، مختص همان کشور است و آزمایشاتی که بر روی خون‌ها انجام می‌دهیم، مختص مردم خودمان است و بر همین اساس است که وقتی گردشگری می‌آید نمی‌توانیم از او خون دریافت کنیم.

رشد ۱۴ درصدی اهدای خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به وضعیت اهدای خون در تهران در ۱۱ ماه امسال نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته(۱۴۰۰)، گفت: میزان مراجعه برای اهدای خون در ۱۱ ماه سال گذشته ۳۷۰ هزار واحد بود که امسال ۴۲۸ هزار مراجعه داشتیم که رشدی معادل ۱۵.۷ درصد رشد داشته است. از این تعداد در سال ۱۴۰۰، ۲۹۸ هزار واحد خون اهدا شده که این میزان در ۱۱ ماهه امسال ۳۴۰ هزار و ۸۰۰ واحد خون اهدا شدو در این زمینه نیز رشدی معادل ۱۴ درصد را در اهدای خون در استان تهران در سال جاری نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین امسال خون بیشتری هم توزیع کردیم به طوری که در ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۲۷ هزار واحد خون در بیمارستان‌ها توزیع کردیم، اما امسال ۳۷۷ هزار واحد خون توزیع شده است کهاینتفاوت رقم مربوط به کمک استان‌های دیگر بود و در این زمینه رشدی ۱۵ درصدی را داشتیم.

۱۰۰ درصد نیاز خون بیمارستان‌ها در سال جاری تامین شد

شبَّر با بیان اینکه در برخی سال‌ها توزیع خون و فرآورده نسبت به درخواست‌ خونی که وجود داشته، کمتر بوده است، گفت: این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ توزیع خون نسبت به درخواست‌مان بالا بوده و هرچه بیمارستان‌ها در تهران خون خواستند، به صورت ۱۰۰ درصد توزیع و تامین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمینه اهداکنندگان بار اولی ما در سال جاری، نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشتیم و اهداکنندگان باسابقه ما حدود ۱۵ درصد بیشتر مراجعه کرده‌اند و همچنین در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش اهدای خون بانوان را در استان تهران داشته‌ایم، همچنین در زمینه اهدای پلاکت نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته۱۳ درصد رشد داشته‌ایم و ۸درصد بیش از سال قبل پلاکت را تامین و توزیع کردیم. و در زمینه اهداکنندگان مستمر (اهداکنندگانی که حداقل در سال دوبار خون اهدا کنند) نیز ۱۱ درصد افزایش اهدای خون داشته‌ایم.

هر واحد خون اهدایی جان سه نفر را نجات می دهد

شبَّر با بیان اینکه باید توجه کرد که یک واحد خون می‌تواند باعث نجات سه نفر شود، درباره پویش‌های انتقال خون در سال نونیز گفت: برای بهار و ماه رمضان پویشی برای اهدای خون داریم. شب‌های ماه رمضان و شب‌های قدر ساعات کاری انتقال خون افزایش می‌یابد تا مردم بتوانند نذرخون انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت گسترش مراکز اهدای خون در تهران و همچنین بحث تامین نیروی انسانی مورد نیاز گفت: در حال حاضر پیگیر هستیم که اگر در شهرستان‌های استان تهران مکان خوبی در اختیار ما قرار دهند، امکانات این را داریم که مراکز جدید راه‌اندازی کنیم، پیگیریم تا در اسلامشهر اگر جای مناسبی به ما اختصاص دهند، مرکز اهدای خون ایجاد کنیم.

شبَّر افزود: در زمینه نیرو انسانی در انتقال خون، یکی از امتیازات ما این است که می‌توانیم از نیروهای طرحی وزارت بهداشت استفاده کنیم که کمک زیادی به ما می‌کنند، اما درخواست‌ خود را بر اساس نیاز انتقال خون تهران برای جذب نیرو اعلام کردیم که باید دید چه اقداماتی انجام می‌شود و در حال حاضر ۵۰۰ نیرو در تهران فعالیت می کنند که برای ۱۵ پایگاه فعال‌مان کافی است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در زمینه مسائل فنی و علمی انتقال خون ایران شانه به شانه پیشرفته‌ترین کشورهای جهان هستیم. در سطح بالایی از نظر استانداردهای محصولات خون قرار داریم و کاملا استانداردهای سازمان جهانی بهداشت را رعایت می‌کنیم و از بهترین اهداکنندگان در جهان برخورداریم، به دلیل رعایت‌هایی که در فرهنگ و دین ما وجود دارد، خون بسیار سالمی داریم؛ به طوری که برای تولید داروهای مبتنی بر پلاسما ازدیگر کشور ها از ما درخواست می شود.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 5601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =