آمادگی جزیره هرمز برای برگزاری جشنواره ساز جهانی عود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: جزیره هرمز برای برگزاری نشست تخصصی، نمایشگاه و جشنواره ساز جهانی عود در تاریخ ۲۴ اسفندماه آماده است.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین محمد محسنی روز شنبه افزود: این ساز «عود» به طور مشترک به نام ایران و سوریه در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و برنامه این نشست تخصصی برای پاسداشت عودسازان و عودنوازان و جشن ثبت جهانی ساز عود برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: هرمزگان هم یکی از مناطقی است که از ساز عود استفاده می‌کنند و حضور گردشگران در نشست تخصصی که برای این ابزار موسیقیایی برنامه‌ریزی شده می‌تواند به معرفی بهتر و بیشتر آن کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اضافه کرد: از سویی دیگر عود و عودنوازی از جمله میراث‌های رسیده از گذشته محسوب می‌شود که اجرای برنامه‌های تخصصی پیرامون آن می‌تواند زمینه آشنایی بیشتر علاقه‌مندان و پژوهشگران را با ساز موسیقی فراهم سازد.

وی اشاره کرد: این ساز در واقع نوعی سمبل تاریخی برای سازهای ایرانی است که حتی در موسیقی سنتی غرب آسیا، شمال و شرق آفریقا استفاده می‌شود.

محسنی اشاره کرد: عود یاهمان بربط و یا رود از جمله معمول‌ترین سازهای موسیقی ایران قدیم با ظاهری به شکل گلابی بوده و از جنس چوب درخت توت یا آبنوس با کاسه طنینی بزرگ و دسته کوتاه ساخته می‌شود.

این مسوول یادآورشد: این برنامه فرهنگی با همکاری یکی از مجموعه‌های بخش خصوصی زیرمجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان در جزیره هرمز و با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌شود و همه هماهنگی‌های لازم هم به انجام شده است.

«هنر ساختن و نواختن عود» به‌عنوان هجدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در پرونده‌ای مشترک، به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد، هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس هم از ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش برگزار شد.

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 5574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =