«جنگل پرتقال» و «هفت بهار نارنج» زیر ذره‌بین جشنواره فیلم فجر شیراز

کافه کتاب تالار حافظ در پنجمین شب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در شیراز میزبان نشست نقد و بررسی فیلم‌های «جنگل پرتقال» و «هفت بهار نارنج» بود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین نشست نقد و بررسی فیلم‌های «جنگل پرتقال» و «هفت بهار نارنج» شامگاه جمعه ۲۱ بهمن ماه جاری با حضور علاقمندان و منتقدان سینما در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

فیلم «جنگل پرتقال»؛ اقتباسی از خرده جنایت‌های زن و شوهری
فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی نخستین فیلمی بود که نشست نقد و بررسی آن در حضور اصحاب رسانه و منتقدین برگزار شد؛ این فیلم نه تنها توانسته بود نظر مخاطبان را به خود جلب کند بلکه مورد توجه منتقدین نیز قرار گرفته بود.
«جنگل پرتقال» از تولیدات باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد سینمایی فارابی است و میرسعید مولویان، سارا بهرامی، رضا بهبودی، رضا عموزاد، فراز سرابی، داوود فتحعلی بیگی، فرشته مرعشی، ارشیا بیک بین، حمیدرضا عباسی، زینب شعبانی، رضا پوده‌ای و حسام نورانی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند؛ داستان این فیلم در خصوص معلمی به نام «علی بهاریان» و با نام هنری «سهراب بهاریان» است که در رشته نمایشنامه‌نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال‌ها بی‌کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر که در مدت سه روز، پنج نفر را از کلاس اخراج می‌کند و حالا از طرف مدیر تهدید می‌شود که اگر تا ۲ روز دیگر مدرک تحصیلی‌اش را تحویل ندهد عذرش را از مدرسه می‌خواهند؛ اینگونه است که آقای معلم علی‌رغم میل خود به شهر محل تحصیلش در «تنکابن» می‌رود.

اصغر گروسی منتقد سینما در رابطه با این فیلم گفت: فیلم «جنگل پرتقال» اقتباسی از خرده جنایت‌های زن و شوهری بود که با نگاه به جریان‌ فراموشی و جریانی که بین این زن و شوهر وجود داشت شکل گرفته بود اما کارگردان سویه‌های دیگری را هم وارد داستان کرده بود.
این منتقد سینما با ابراز رضایت از سطح فنی این فیلم گفت: من این فیلم را بسیار دوست داشتم؛ این فیلم، فیلمی عجیب و غریب و پیچیده نبود و می‌توانم بگویم در این چند روز نخستین فیلمی بود که نظر مرا به خود جلب کرد.
وی بیان کرد: کارگردان به لحاظ فرم فیلم را دچار پیچیدگی نکرده بود و حتی موسیقی فیلم هم موسیقی خوب و در خدمتِ کاری بود و در راستای تولید محتوای فیلم ساخته شده بود. بازی‌های بازیگران روان بود؛ فیلم‌هایی مانند «جنگل پرتقال» به واسطه صمیمیتی که در پشت دوربین ایجاد می‌شود، اگر اندیشه خوبی پشت آن باشد قطعا نتیجه خوبی هم به دنبال خواهد داشت.
گروسی اضافه کرد: این فیلم جزو آن دسته فیلم‌هایی است که مشخص است تیمی که پشت دوربین فعالیت داشته تیم چندان بزرگی نبوده است.
وی با اشاره به اینکه این فیلم ناخودآگاه حس نوستالژیک در مخاطبان به وجود می‌آورد، افزود: اگر چه گفته می‌شد اتمسفر فیلم در شهسوار و تنکابن می‌گذرد اما ۹۰ درصد از فیلم در رامسر فیلمبرداری شده بود. اما این موضوع اهمیتی ندارد، مهم اقلیم و بهشتی است که فیلم در آن اتفاق افتاده است.
او با بیان اینکه این فیلم بدون هیچ پیچش و پیچیدگی کار خود را به درستی انجام داده است، گفت: کلیت فیلم خوب بود و کارگردان توانسته بود آن را به سر منزل مقصود برساند؛ این فیلم اسم جالبی نیز داشت؛ این در حالیست که اسم گذاشتن در آثار نمایشی کار ساده‌ای نیست و به متخصص نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه فیلم «جنگل پرتقال» توانسته است بیننده را تا پایان با خود همراه کند، گفت: در تئاتر و سینما از نمایش نامه نویسان و فیلم‌نامه نویسان درجه یکی برخوردار هستیم که در اسم‌گذاری دچار مشکل هستند؛ متأسفانه ما به ندرت با اسم خوب در آثار سینمایی مواجه هستیم اما این فیلم اسم خیلی خوبی داشت و حس خوبی را در بیننده ایجاد می‌کرد.

فیلم «هفت بهار نارنج»؛ انتخاب نامناسب بازیگران
"هفت بهار نارنج" ساخته فرشاد گل‌سفیدی نیز از دیگر آثاری بود که در پنجمین شب برگزاری جشنواره از نگاه منتقدین سینما دور نماند؛ منتقدان و تماشاگران این فیلم که در این نشست حضور داشتند فیلم هفت بهار نارنج را یکی از ضعیف‌ترین و بدترین فیلم‌های جشنواره قلمداد کردند.
به اعتقاد آنها خرده روایات در این فیلم کمکی به پیشبرد فیلم نکرده بود و خرده روایت‌ها با داستان فیلم هم‌خوانی نداشت. این فیلم قصه پیرمردی به نام شمس است که زمانی استاد ادبیات دانشگاه بوده و حال با نشانه‌های آشکار زوال عقل به کمک پرستاری به نام سارا زندگی‌اش را می‌چرخاند. سکانس نخست فیلم که در آن شمس در کنار همسر جوانش نشسته و از تپه مشرف به جاده به اتومبیل‌ها و سرنشین‌هایش نگاه می‌کنند، افتتاحیه هوشمندانه‌ای برای فیلمی است که قهرمانش به آلزایمر مبتلاست. چرا که فرد درگیر با این بیماری همواره همسر خود را جوان و به همان شکلی می‌بیند که در گذشته بوده است. علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم و آرشا گل‌سفیدی بازیگران فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» هستند.
گروسی در رابطه با این فیلم نیز گفت: تماشای بازی علی نصیریان در این فیلم بسیار لذت بخش بود؛ بدون شک علی نصیریان در این فیلم از تجربه خود استفاده می‌کند و در لحظاتی فیلم را نجات می‌دهد؛ می‌توان گفت در بیشتر مواقع علی نصیریان نجات دهنده این فیلم است.
وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد با علی نصیریان کار کند باید بتواند از ویژگی‌های او بهره ببرد. بازی علی نصیریان نقطه قوت این فیلم بود و این فیلم تنها یک علی نصیریان خوب داشت؛ این درحالیست که فیلم نباید فدای یک پیشکسوت شود.
گروسی ابراز کرد: جای بسی خوشحالی است که علی نصیریان با حدود ۹۰ سال سن هنوز در عرصه سینما می‌درخشد و امیدواریم خداوند سایه ایشان را سالیان سال بر سر سینما و تئاتر نگه دارد.
او ادامه داد: اگر چه بازیگری بازنشستگی ندارد اما نصیریان بسیار قدرتمند و سرپا بازی می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد سلولهای خاکستری ذهنش بر خلاف نقشی که در این فیلم بازی می‌کند صحیح و سالم هستند.
وی گفت: این فیلم به جز بازی خوب علی نصیریان چیز خاصی نداشت که بتوانیم به آن بپردازیم. به اعتقاد من بدون در نظر گرفتن سایر فیلم‌ها باید سیمرغ جشنواره را به این بازیگر اهدا کنند.
گروسی با تأکید بر اهمیت پرداختن به جزئیات در فیلم بلند گفت: در این فیلم از لوکیشن‌ها به خوبی استفاده نشده بود؛ هم فیلمنامه دچار مشکل بود و هم هدایت کارگردان به خوبی صورت نگرفته بود. باز هم تأکید می‌کنم که تنها بازی علی نصیریان بود که فیلم را زنده و سرپا نگه داشته بود.

مجتبی اله مرادی کارگردان و منتقد سینما نهم اظهار کرد: تِمِ و موضوع این فیلم عشق است و دلیل انتخاب علی نصیریان پس از فوت همسر واقعی‌اش برای بازی در این فیلم این بود که بتواند حس و حال کلی فیلم‌نامه را به منصه ظهور برساند.
وی با بیان اینکه علی نصیریان در این فیلم به خوبی روال کار را پیش برده است، گفت: آقای گل سفیدی در فیلم‌های مختلف به عنوان مدیر فیلمبرداری فعالیت داشته‌ و این کار اولین کاری بوده که به عنوان کارگردان در آن حضور دارد.
اله‌مردای اضافه کرد: این کارگردان به سادگی از پلان‌ها نمی‌گذرد و سعی می‌کند نهایت فوت و فن خود را در فیلم‌ها به کار گیرد. به نظر من ایده اولیه این کار ایده فیلم کوتاه بوده است و این فیلم از فیلم «پدر» برداشت شده بود.
به گفته این کارگردان نور پردازی فیلم از خط روایات داستان دور می‌شد و تدوین هم کاملا سطی و ابتدایی بود.
وی گفت: من معتقد هستم که این فیلم اضافات بسیاری داشت‌ و از پلان ها و سکانس های بسیاری بهره می‌برد که با حذف این اضافات می‌توانستیم شاهد فیلم کوتاه بسیار خوبی باشیم‌.
او با بیان اینکه این فیلم برای سنین نوجوان و جوان هم جذابیت ایجاد کرده بود، گفت: من این فیلم را دوست داشتم؛ البته به جز نقش آقای نصیریان در این کار، انتخاب دیگر بازیگران مورد پسند من نبود. با توجه به اینکه بار بیشتر فیلم بر دوش آقای نصیریان بود، انتخاب بازیگرانی از جمله پرستار مناسب نبود. باید بازیگران بهتری برای حضور در این فیلم انتخاب می‌شد تا این بازیگران بتوانند نقش بهتری را در مقابل آقای نصیریان ایفا کنند.

بیست و دومین جشنواره فیلم فجر شیراز که ۱۷ بهمن ماه آغاز شده است، تا ۲۴ بهمن ماه ادامه دارد.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 5267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =