مجتبی امینی: کتاب «۱+۴۰» به زودی رونمایی خواهد شد

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «۱+۴۰» که با حضور دبیر جشنواره و مسعود نقاش زاده رقم خورد، مجتبی امینی از رونمایی کتابی با همین نام همزمان با پایان جشنواره فجر خبر داد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در روز سوم این جشنواره به اتفاق مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، از نمایشگاه ۱+۴۰ سال جشنواره فیلم فجر بازدید کرد.


مجتبی امینی در حاشیه این بازدید در پاسخ به این پرسش که جشنواره فجر ۴۱ جایزه اقتباسی دارد یا نه؟ بیان کرد: در حال بررسی این مساله هستیم و به زودی اعلام می‌کنیم.


وی درباره برگزاری نمایشگاه عکس مرور خاطرات چهل دوره گذشته جشنواره فیلم فجر توضیح داد: این نمایشگاه به اهتمام مسعود نجفی افتتاح شده است و کتاب آن هم بعد از برگزاری جشنواره با عنوان «چهل بعلاوه یک» رونمایی و منتشر خواهد شد. این حاصل زحمات همه خانواده سینمای ایران است که در پردیس سینمایی ملت به نمایش گذاشته شده است. تاریخ صنعت سینمای ایران این زحمات را ثبت کرده است.


دبیر جشنواره فجر ۴۱ ادامه داد: ما هم از زحمات همه دبیران گذشته جشنواره فجر سپاسگزاریم. امروز هم آقای نقاش‌زاده افتخار دادند و برای رونمایی از این رویداد حضور پیدا کردند. امیدواریم ما هم بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم و سکان آن را به نفر بعد بسپاریم تا دوره چهل و دوم هم با افتخار و اقتدار برگزار شود. تاریخ صنعت سینمای ما قابل پاک شدن و پوشیدن نیست و همه از آن اطلاع دارند. امیدواریم این دوره هم با قوت و قدرت به پایان برسد.


امینی در ادامه درباره تحریم جشنواره و رسانه‌ها توضیح داد: در حال حاضر مخاطب چیز دیگری را نشان می‌دهد. آن چیزی که ما از تماشاگران دیدیم، آرامش و علاقه به فرهنگ و هنر است. اتفاقات خوبی در این چند روز رقم خورده است که نمی‌توان انکار کرد. از سوی دیگر رسانه‌ها و مخاطبان سینمادوست پیگیر جشنواره هستند و جشنواره به کار خود ادامه می‌دهد. برای جشنواره امسال رسانه‌ها به استناد یک فریم عکس می‌خواهند کلمه غلط «تحریم» را القا کنند.


وی با بیان اینکه سینما و فرهنگ تحریم‌پذیر نیست، تصریح کرد: همه کشورها به اصطلاح در صف ایستاده‌اند اما نمی‌توانند فرهنگ ما را بگیرند. در حقیقت فرهنگ و هنر ما زبان‌زد عام و خاص در کل جهان است و امروز شاهد این هستیم که ایران همچنان در عمل هم رتبه یک فرهنگ و هنر جهان را دارد و این نمونه باارزش است.


به گفته دبیر جشنواره فجر ۴۱، در سالی که دشمن تلاش کرد التهاب را در جامعه ما جاری و ساری کند اما موفق نشد و چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اقتدار در حال برگزاری است.


امینی در پاسخ به این پرسش که آیا فیلمی از جشنواره انصراف داده است یا نه، اظهار کرد: هیچ انصرافی تا به امروز شکل نگرفته است و در فیلم‌های خارجی هم انصرافی نداشتیم. برای فیلم‌های خارجی یک پروتکل‌های بین‌المللی وجود دارد که همه هم به آن واقف هستند. در حقیقت پخش کننده‌ها متولی ارایه فیلم‌ها در جشنواره‌ها هستند و کل جهان وضعیت بدین شکل است.


وی افزود: در جشنواره فیلم فجر هم پخش‌کننده‌ها آثارشان را ثبت‌نام کردند و آثارشان را ارایه دادند. همچنین تفاهمی اتفاق افتاده است یعنی حق پخش و حق رایت گرفته‌ و کار را با کیفیت بالا تحویل داده‌اند و همه چیز به صورت حرفه‌ای اتفاق افتاده است. لذا اگر در نقطه‌ای از جهان کسی می‌گوید: چرا؟ این چرایی از لحاظ پروتکل‌های حقوقی و بین‌المللی و از لحاظ ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌ها در فستیوال‌های دنیا تعریف شده است.


دبیر جشنواره فجر ۴۱ یادآور شد: مساله‌ای که در حال حاضر مطرح شده و درباره آن صحبت می‌شود، بخش رقابتی نیست و اثر در بخش غیررقابتی است. بخش رقابتی‌مان جلوه‌گاه شرق و سودای سیمرغ و بخش غیررقابتی ما جشنواره جشنواره‌ها است که فیلم‌هایی که در جشنواره‌های دیگر درخشیده است و در بخش رقابتی نیستند، تنها اکران دارند و مورد داوری قرار نمی‌گیرند.


به گفته امینی، همه موارد از جمله ثبت‌نام، حق رایت، حق پخش، انعقاد قرارداد و تفاهم با پخش‌کنندگان متعبر جهان و… بر اساس پروتکل‌های جهانی رقم خورده است.


وی در پاسخ به این پرسش که تعریف جشنواره‌ها از چهره‌های مطرح سینما چیست، اظهار کرد: طرف حساب فیلمساز در همه جای جهان، کمپانی و تهیه‌کننده است. ناگفته نماند که همه عوامل در اختیار شخص تهیه‌کننده هستند. در همه کشورها و طرف حساب همه فستیوال‌های جهان و طرف حساب تعیین تکلیف یک فیلم در صنعت سینما برای پخش و اکران، تهیه‌کننده است.


دبیر جشنواره فجر ۴۱ با بیان اینکه امسال به لحاظ اینکه کارها از فضای آپارتمانی خارج شده بودند، با آثار متفاوتی روبه‌رو هستیم، مطرح کرد: ۲۴ اثری که در جشنواره به اکران درآمده، در اقلیم‌های مختلف تولید شده است و ما با یک گرافیک متفاوتی از خط تولید سینما در ژانرهای مختلف روبه‌رو هستیم. در حقیقت یک نقاشی زیبا از همه استان‌های داریم.

امینی ادامه داد: امسال بخش بین‌الملل یک اتفاق ویژه‌ای برای جشنواره است و ما در ۲ بخش رقابتی جلوه‌گاه شرق و سینمای سعادت آثار ویژه‌ای از کشورهای مختلف داریم که مخاطبان جشنواره فجر قطعا از تماشای آن لذت می‌برند. امسال یک سطح ویژه‌ای از آثار در حوزه بین‌الملل از سمت پخش‌کنندگان، مولفان و صاحبان آثار ارائه شده است که از هفدهم بهمن با حضور مهمانان خارجی در خانه رسانه یعنی پردیس ملت و در خانه جشنواره یعنی برج میلاد و یک سری سینماهای بین‌الملل به چرخه اکران اضافه خواهد شد و مخاطبان سینما آن زمان می‌توانند قضاوت کنند.


دبیر جشنواره فجر ۴۱ در پایان در جواب به این سوال که حمایت مسئولان از جوانان چقدر می‌تواند نویدبخش باشد، خاطرنشان کرد: سینما متعلق به خانواده‌اش و مردم است. سینمای ما سینمای مردمی است و قاعدتا تا به امروز مورد حمایت مسولان بوده و هست اما سینما با تکیه بر سینماگران زنده مانده است و از امروز به بعد هم با همین ادبیات پیش خواهد رفت. مسئولان همیشه بوده و کمک کرده‌اند اما باید بدانیم صنعت سینما به پشتکار خانواده‌اش تا به امروز جاری و ساری و زنده بوده و از امروز به بعد هم خواهد بود.

۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 5188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =