امینی: خودی و غیرخودی در جشنواره فجر نداریم

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه ما چیزی به اسم خودی و غیرخودی در سینما نداریم، گفت: تا این لحظه نمی‌توانیم ۲۴ اثر را در سبد بخش رای‌گیری مردمی قرار دهیم ولی باز هم امشب جلسه داریم تا درباره سیمرغ مردمی تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین مجتبی امینی صبح امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که در پردیس ملت برگزار شد، ضمن همدردی با زلزله زدگان خوی گفت: خدا را شاکریم که شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد و به روزهای آغازین این رویداد نزدیک می‌شویم. ان‌شاءالله با کمک و همراهی شما بزرگواران در ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ جشن شروع سال سینمای ایران اتفاق خواهد افتاد. برگزاری و برنامه ریزی‌های جشنواره به علت مشکلات و التهابات چند ماه اخیر در کشور و روند سینمای کشور با تاخیر رو به رو شد و سرعت تولید هنرمندان در مباحث تولیدی کاهش یافت اما ما در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها با بسته تولیدی خوبی رو به رو بودیم و ۷۵ اثری که به دبیرخانه رسید نسبت به سال‌های گذشته آثار قابل توجهی بودند.

وی ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته که آثار در چارچوب تک لوکشین و شهری تولید می‌شد، امسال با گرافیک و اقلیم‌های جدید، نشاط و شادابی در خط تولید سینما به چشم خواهد آمد و خط تولیدی سینما، با تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف مخاطب را راضی نگه خواهد داشت و برای اکران سال آینده با بسته خوبی روبه رو خواهیم بود.

امینی با اشاره به کیفیت بالای تولیدات جشنواره امسال افزود: کار هیات انتخاب در بررسی آثار سخت بود چراکه باید آثاری انتخاب می‌شد که استانداردهای لازم را داشته باشد. می‌خواستیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که همه آثار راه پیدا کنند. ۳۰ فیلم خوب داشتیم تا جشنواره پر رونق شکل بگیرد؛ ۲۴ اثر به بخش رقابتی راه پیدا کرد و ۴ اثر در رزرو ماند و امیدواریم کار جعفری جوزانی به جشنواره برسد. امروز ۱۰ صبح بلیت فروشی در سه سامانه آغاز شده است و از ۳۰ بهمن اکران‌های استانی آغاز خواهد شد و ۴۸ ساعت قبل از ۱۷ بهمن بلیت‌های مردمی استان‌ها به فروش خواهد رسید.

حضور ۲۶ اثر از ۲۵ کشور

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بیان کرد: امسال شاهد مهمانان خارجی و آثار بین الملل هم هستیم؛ برای حوزه بین الملل فیلم فجر ۵۷۸ اثر شرکت کردند و پس از بازبینی ۲۶ اثر از ۲۵ کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت و برای اولین بار اکران خود را در جشنواره دارند و برخی از آن ها تولیدات و محصولات مشترک است. امسال از ۲۸ کشور پذیرای مهمانان خارجی خواهیم بود و بازار جشنواره در خانه جشنواره (برج میلاد) برگزار خواهد شد.

امینی تصریح کرد: همچنین ورکشاپ‌های تخصصی در موزه سینما در نظر گرفتیم و برای مهمانان بین الملل نیز در همان برج میلاد ورکشاپ‌هایی برگزار خواهد شد. همزمان با افتتاح جشنواره، سینماهای اطلس مال و پرند بازگشایی خواهند شد. ما باید به خانواده سینمای کشور کمک کنیم و این جشنواره بستری است برای خانواده سینما تا زحمات چندین ماهه خود را در آن ارایه کنند و مخاطب خود را راضی کنند. ان‌شاءالله مردم عزیز هم میزبان خانواده سینما هستند و در این ایام، جشن انقلاب و جشنواره فجر را خواهند دید و با همدلی و مودت جشن سینمای ایران را رقم خواهیم زد.

وی در پاسخ به قاچاق فیلم و موضوع حفاظت از فیلم‌ها، بیان کرد: برای امنیت فضای مجازی و آی تی در ستاد برگزاری و وزارت فرهنگ و ارشاد تمهیداتی انجام شده است و کشور در حمله سایبری است و سرویس تکنولوژی هایی وجود دارد که از امنیت بالایی برخوردار است. تاریخ و زمانی در نظر گرفته شده است تا در استان‌های دیگر اتفاقی نیفتد و بتوانیم جشنواره منظم برگزار کنیم.

توضیح درباره شرکت نکردن عوامل فیلم‌ها

امینی در خصوص شرکت نکردن عوامل فیلم‌ها و تصمیم برای اکران فیلم‌ها عنوان کرد: جشنواره متعلق به اهالی سینما و متقاضیان آن است و قاعده امر این است که به لحاظ پروتکل های جهانی جشنواره‌ها، متولی تصمیم گیری و صاحب اثر تهیه کننده آن است و او در نهایت تصمیم می گیرد. ما از اثری که ثبت می‌شود و حضور پیدا می‌کند، دفاع می‌کنیم و تاثیری بر اکران اثر و شرایط حضورش نخواهیم داشت و حجت همکاری ما با تهیه‌کننده اثر است. برخی صاحبان آثار در سال‌های گذشته هم علاقه نداشتند که در نشست پرسش و پاسخ حضور داشته باشند و ما مشکلی با این موضوع نداریم و آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

دبیر جشنواره در پاسخ به حاشیه های رسمی و غیر رسمی جشنواره بیان کرد: ما اختیاری برای تنبیه و تشویق نداریم و این مباحث در حوزه اختیارات جشنواره نیست و از لحاظ قانونی به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باز می گردد و جشنواره فیلم فجر یک جشن معتبر در منطقه و خاورمیانه است و ما همانند دیگر جشنواره ها چارچوب اختیاری در جشنواره داریم و به حواشی دسترسی نداریم.

امینی درباره بخش بین الملل هم گفت: درباره حوزه بین الملل اخبار و گزارشاتی را ارایه دادم؛ ما در شرایط ملتهبی بودیم که فعالیت‌های رسانه‌ای آن سوی مرزها با دوز بالا این التهابات را شروع کردند و ادامه می دهند و ما تدابیری را چیدمان کردیم که جشنواره را در شرایطی پیش ببریم که با کمترین آسیب این کشتی را به ساحل برسانیم. جنگ رسانه‌ای برای بخش بین الملل فجر برنامه ریزی می‌کند و سعی داریم با برنامه ریزی، شرایط آرامی را فراهم کنیم و پذیرای این بخش باشیم. مباحث جامع تر نیز در روزهای آینده ارایه خواهد شد.

نتیجه سیمرغ مردمی

وی همچنین در خصوص سیمرغ مردمی جشنواره پس از حاشیه‌های سال قبل ضمن اشاره به درخواست فیلم‌سازان برای زمان بیشتر جهت آماده کردن آثار خود گفت: ما موضوع دوستان را درک کردیم وگرنه یک ماه قبل می‌توانستیم ۲۰ اثر را انتخاب کنیم و درگیر کیفیت نشویم ولی امسال ۶ فیلم با پروداکشن بزرگ داریم به همین دلیل صبر کردیم و با توجه به ترافیک استودیوها همراهی کردیم. با این حال یکسری آثار از نیمه‌های جشنواره به ناوگان اکران اضافه می‌شوند بنابراین اینها شرایط را برای برقراری عدالت در بخش آرای مردمی فراهم نمی‌کند. تا الان که اینجا هستیم نمی‌توانیم ۲۴ اثر را در سبد بخش رای‌گیری مردمی قرار دهیم ولی باز هم امشب جلسه داریم تا درباره سیمرغ مردمی تصمیم گیری کنیم.

امینی در خصوص جلسه‌‎های نقد و معرفی فیلم بیان کرد: نشست‌های خبری طبق روال قبل است و موضوع مجری نشست را نیز فردا اعلام خواهیم کرد و در این زمینه برنامه ریزی‌های جامعی انجام شده است و برای اهالی رسانه نشست‌های داغی را پیش‌بینی خواهیم کرد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در خصوص اختصاص سیمرغ اقتباس در جشنواره عنوان کرد: سیمرغ آثار اگر در بخش رقابتی بر پایه اقتباس شکل گرفته باشد و وزنی داشته باشد می توان به آن توجه ویژه کرد و باید دید موضوع اقتباس و کیفیت آن در جشنواره به چه صورت خواهد بود.

وضعیت فرش قرمز

امینی همچنین در خصوص بخش بازار فیلم در برج میلاد و برگزاری فرش قرمز اظهار کرد: برای پوشش خبری در برج میلاد تمهیداتی اندیشیده شده است تا خبرنگاران هم در میلاد و هم ملت بتوانند پوشش خبری داشته باشند.

وی افزود: اصحاب رسانه برای بازار اکران هم با هماهنگی مسعود نجفی روابط عمومی جشنواره دسترسی خواهند یافت. سیاست ما از روز اول این بود که جشنواره ۴۰ ساله را به مرحله چهل و یکم ببریم و نگاه حقیر و سیاستی که مدنظر ماست باید با سبک ایرانی اسلامی همراه باشد و نباید فرهنگ‌های کشورهای خارجی را پیاده سازی کنیم؛ چراکه ما عقبه فرهنگی ویژه‌ای داریم و هیچ نقطه از جهان نمی‌تواند با آن مقابله کند. با برنامه ریزی‌های انجام شده با چارچوب ایرانی اسلامی کار را جلو می‌بریم. شاید اشتباهاتی داشته باشد اما قطعا با نقد و تذکر شما اهالی رسانه و هنرمندان قطعا برطرف خواهد شد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پاسخ به اینکه فقط افرادی که در جشنواره حضور دارند داروی می‌شوند، عنوان کرد: در این چهل دوره از جشنواره همه باهم حالمان بد بوده یا همه باهم حالمان خوب بوده است؛ این جشنواره متعلق به همکاران عزیزمان است. در این چهل دوره و اینکه عزیزی بخواهد همراهی کند یا نکند ما براساس آیین نامه و برنامه ریزی ها با اقتدار تصمیم خواهیم گرفت و مباحثی را که در نظر داریم پیش می‌بریم. این آثار برای مردم خلق شده است و نباید مباحث فرهنگی هنری را با سیاست گره بزنیم. مشکلی در داوری این آثار نمی‌بینم.

وی ادامه داد: برای اینکه بستر دوقطبی سازی فراهم نشود، بنده با تولید از سینما شروع کردم و از ۱۷ سالگی عضو کوچکی از خانواده سینما هستم و با اهالی آن سال ها با وجود اختلافات فکری زندگی کردم و از دوستانمان هستند، صمیمتی بین دوستان جاری و ساری است؛ ما در این ماه ها صمیمیت و روحی عاطفی خود را حفظ کردیم و این التهابات تاثیری در دوستی ها و رابطه ها نمی گذارد.

ماجرای تهیه‌کننده گاندو

امینی در پاسخ به اینکه چرا درباره جزئیات و حواشی جشنواره شفاف سازی نکردید از نگاه امنیتی شما سرچشمه می گیرد و یا ناچار شدید و دستور و توصیه ای بود، بیان کرد: این موج رسانه ای در رسانه ها مطرح شد تهیه کننده گاندو دبیر جشنواره شد. قاعده امر فیلم سازی در جهان، از ژانرهای مختلف پلیسی و امنیتی یک ژانر ویژه ای است که در همه دنیا به آن می پردازند. در آمریکا سریال ۲۴ می سازد و یک درامی را خلق می کنند. همه دنیا این ژانر را دارد.

وی ادامه داد: در کشور ما این ژانر چند بار اتفاق افتاده بود و این آخرین اثر که ساخته شد خیلی سر و صدا کرد نسبت به آثار قبلی مخاطب را بیشتر درگیر کرد. اما یک لطفی در حوزه رسانه هست بقیه موضوعات را سانسور می کنند. در ژانرهای مختلف فیلم ساختم در ژانر اجتماعی، فیلمساز معرفی کردم هومن سیدی را با فیلم آفریقا معرفی کردم . فیلم استراتژیک شکارچی شنبه و فیلم اجتماعی بدون مرز، و فیلم های متعددی را در ژانرهای مختلف سینمایی ساختم. همه روی این اثر تمرکز کردند و ژانر پلیسی و امنیتی که سر و صدای رسانه ای کردند بیشتر ذهنیت دارند. در موضوع جشنواره فجر همه ذهنیت ها فقط سر اینکه این موضوع گردن حقیر افتاده و جشنواره را جلو ببریم و موضوع سریال گاندو و ژانرهای دیگر را فراموش کردند. آثار دیگری که جزو رزومه بنده بوده را فراموش کردند.

دبیر جشنواره افزود: این موضوعی که شما می گویید ربطی به نگاه امنیتی ندارد. قاعده امر این است که هرکسی در کرسی مسئولیت می نشیند یک استراتژی طراحی می کند. با توجه به التهابات جامعه، هرکسی جای من هم بود یک برنامه ریزی می کرد با اقتدار و شرایط مناسب و ویژه مدیریت کند و رقم بزند. این موضوع اصلا پاراف شده و کسی ورود کرده و نه دستگاهی به من دستور داده و نه تذکر از مراجع و ارگانی بوده است. تدبیر خود بنده بوده که چطور برنامه ریزی کنیم آسیبی به آثار و صاحبان آثار نرسد.

امینی تصریح کرد: یک عزیزی می آید یک موسیقی را قرارداد می بندد و پولش را می گیرد. یک هنرمندی تئاتری کار می کند آنقدر فشار موسیقی از آن سوی مرزهاست من اصلا خوانندگی نمی کنم کشاورزی می کنم. ما باید از همکاران و عوامل سینمایمان صیانت کنیم. ما باید مراقب شان باشیم. رسانه های آن سوی مرزها هست و فشارهای روحی و روانی به خانواده محترم سینما وارد می شد و گرما و سرما کار می کنند. بعد از شغل معدن، سخت ترین شغل بازیگری است. انگیزه ای برای بازیگر و آن کارگردان نیست به جای اینکه حواسش به کیفیت باشد به حاشیه نیست. بنده در این جا باید از حوزه تولید اثر سینمایی، مراقبت کنم.

وی ادامه داد: اگر کنداکتورها و برنامه ریزی‌ها را دیرتر اعلام می‌کنیم در شرایط استانداردی قرار نگرفتیم و فیلم سازان هم با سختی این فیلم ها را می‌رسانند و توقعات سال های پیش را باید پایین بیاوریم و همراه باشیم.

امینی بیان کرد: در این چهل دوره تا کنون همه در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و آمار فیلمسازان مشخص بوده اند و هنرمندان بدنه سینما هستند و همه جزو پیشکسوتان هستند و کلمه خودی یا ناخودی در سینمای ما وجود ندارد و سال ها در فضای ایدئولوژی حضور داشتند و همه در کنار هم هستیم.

اختلالِ سامانه‌های بلیت‌فروشی

وی درباره اختلال در سامانه تهیه بلیت گفت: من قبل از ورود به جلسه چک کردم که شاید سؤال پیش بیاید. اختلالی در زمان هایی به دلیل کندی اینترنت وجود دارد. سه سامانه را ماه ها بررسی کردیم. در مجموعه سمفا برنامه ریزی هایی انجام دادیم. دیتا سنترها یک جاهایی کند میشود. همه می دانیم شرایط چگونه است و فقط ربطی به سامانه فروش اینترنت بلیت های جشنواره ندارد.

امینی بیان کرد: جشنواره براساس چارچوب استانداردهایش پیش می رود. صاحبین آثار با یک تأخیری کارهایشان را به اتمام می رسانند یعنی فیلم شان یک ماه پیش تمام شده و برای آن آنونس، تیزر و پوستر و اقلام تبلیغی بسازند.صاحبین آثار عکس ها را دادند و عکس ها هم در سایت جشنواره و هم در فضای اینستاگرام جشنواره است. موشن گرافی ها با عکس است. این دست صاحبان آثار است برخی دوست دارند در آستانه اکران شان این کار را بکنند. هرکس سیاستگذاری خودش را دارد و براساس سیاست های خودش به تبلیغات اثر می پردازد.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر درباره حضور فیلمسازان افغان در این جشنواره گفت: فیلم جامع و صریحی که با موضوع افغانستان باشد خیر. برادران و خواهران افغان برای ما محترم هستند. در حوزه بین الملل و بازار فیلم، اتفاق ویژه ای رخ داده در بخش بازار، کمپانی افغان، اولین بار حضور پیدا خواهند کرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان این نشست تاکید کرد که فشارهای رسانه‌ای خارجی هیچ تاثیری روی ما نداشته و با اقتدار پیش می‌رویم تا فصل جدیدی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

امینی همچنین از رییس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد قدردانی کرد و گفت: شاید شوخی‌هایی هم با ایشان (محمدمهدی اسماعیلی) شد ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انرژی مضاعفی نسبت به همه وزاری قبلی برای سینما گذاشتند.

در ابتدای این نشست نیز مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی جشنواره گفت: در ابتدای جلسه یادی از همکاران رسانه‌ای می‌کنیم که از دست داده‌ایم؛ وحید اسلامی، اصغر یوسفی‌نژاد، علیرضا غفاری، محسن جعفری‌راد و بابک برزویه و قبل از آن اشکان منصوری. یاد آنها را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: از ۱۲ تا ۲۱ بهمن در پردیس ملت میزبان دوستان رسانه‌ای خواهیم بود. جدول نمایش سالن رسانه‌ها هم ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود. در روزهایی دو سانس و روزهایی سه سانس نمایش خواهیم داشت، در روزهای سه سانسه نمایش‌ها از ساعت ۱۳ و در روزهای دو سانسه نمایش‌ها از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود.

نجفی درباره آمار فروش بلیت تا این لحظه گفت: آماری که از مدیر بخش آی تی اعلام شده از ساعت ده صبح تا این ساعت بیش از ۶۵۰۰ قطعه بلیت به صورت تک فروشی، به فروش رسیده است.

مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر ادامه داد: آقای سیمونیان تقصیری ندارند. همان شب که ما موشن ها را رسانه ای کردیم برخی ناراحت شدند چرا ستاد خبری این اقلام تبلیغی ما را منتشر کرد. ولی طبق آیین نامه صاحبان آثار باید عکس و پوستر و تیزر را در اختیار ما قرار بدهند ولی فیلم ها روابط عمومی اختصاصی دارند و رسانه اقلام تبلیغی را از آن ها پیگیری کنند.

در ابنتدای این نشست نیز از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر رونمایی شد.

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 5113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =