طرح اقدام متقابل با پارلمان اروپا در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرحی برای اقدام متقابل در خصوص پیش نویس طرح پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین ابوالفضل عمویی در توضیح نشست فوق العاده روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: این نشست به ارزیابی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران اختصاص داشت و طرح مجلس برای اقدام متقابل آن بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط به ارائه گزارش و اظهارنظر درباره موضوع پرداختند، اظهار داشت: وزارت امور خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان صاحب طرح در این زمینه در جلسه حاضر بودند.

همچنین زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره نشست امروز گفت: هدف این نشست بررسی طرح مجلس برای پاسخ متقابل به اقدام پارلمان اروپا بود تا طرحی که پیش از این در سال ۹۸ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته بود، تکمیل شده و به صحن مجلس ارائه شود.

فردا - یکشنبه دوم بهمن - نمایندگان مجلس در جلسه ای غیرعلنی با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه اقدام اخیر پارلمان اروپا را مورد بررسی قرار می دهند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - ۲۸ دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنا بر این اروپاییها مدیون مجاهدت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 4956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =