۳۰۰ هزار «موتورسیکلت کار» در پایتخت برقی شدند

شهردار تهران از برنامه چهار ساله شهرداری برای برقی کردن ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار در تهران خبر داد و گفت: اگر امکاناتی فراهم شود که از موتورسیکلت برقی استفاده کنیم، عملا صرفه جویی زیادی در مصرف سوخت می‌شود و همچنین در حوزه آلایندگی شرایط‌ بهتر می‌شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم رونمایی از موتور سیکلت های برقی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار موتور سیکلت کار داریم، گفت: تلاش داریم تمامی این موتور سیکلت ها را برقی کنیم.

وی افزود: تفاهم نامه ای میان شهرداری، شرکت پست و وزارت ارتباطات و همچنین سازمان محیط زیست منعقد شد تا بیش از ۷۰۰ دستگاه موتور برقی را وارد ناوگان کنیم و امروز نیز حدود ۱۰۰ موتور برقی تحویل پست چیان شد.

زاکانی ادامه داد: تا آبان امسال ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شده که ۷۶ درصد این موتورسیکلت‌ها فرسوده بودند.

وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه ۱۰ موتورسیکلت انژکتوری آلایندگی دارد و آلایندگی آن به اندازه ۱۳ ماشین یورو۵ است، افزود: واقعیت این است که در تهران ما با وسایلی روبرو هستیم که آلاینده زا هستند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد حمل و نقل در ساعت پیک با موتورسیکلت و در حالت عادی ۶ درصد ترددها با این وسیله انجام می‌شود که این عدد بالایی است و در تصمیم گیری‌ها باید دقت کنیم که ما می‌خواهیم برای ۱۳ درصد ترددها تصمیم بگیریم.

ورود ۵۰۰ دستگاه موتور برقی به ناوگان موتوری پست

مجتبی شفیعی رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در بیست و یکمین شنبه امید و افتخار و در جریان مراسم رونمایی از بسته حمل و نقل پاک در جمع خبرنگاران با اشاره به ورود موتورهای برقی در تهران افزود: امروز اولین بخش از موتورهای برقی با همکاری شرکت پست رونمایی می‌شود و در فاز اول قرار شده است ۵۰۰ دستگاه موتور وارد ناوگان موتوری پست شود.

وی تاکید کرد: امروز ۹۰ دستگاه موتور برقی و تا پایان سال ۳۰۰ دستگاه و تا اوایل سال آینده ۱۰۰ دستگاه وارد ناوگان می‌شود.

رییس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که تا ۷۵۰ دستگاه موتور برقی به پست بدهیم خاطرنشان کرد: به ازای هر موتور برقی ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره از سمت سازمان حمل و نقل پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد بازپرداخت در صورت کارکرد پست از سوی شهرداری تامین می‌شود.

به گفته وی، این اولین بار است که این موتورها با باتری سوآپ حرکت می‌کنند و بر همین اساس نیاز نیست هربار موتورها شارژ شوند.

شغیعی با اشاره به اسکوترهای برقی نیز گفت: با مشارکت بخش خصوصی اسکوترها به شهر آمده است و یک شرکت اعلام کرده که ۱۰۰ هزار اسکوتر به تهران تحویل می‌دهد.

پنجره خدمت دولت با هدف کاهش آلودگی هوا ایجاد شد

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه این مراسم گفت: به دنبال این هستیم با هوشمندسازی سهم خود را در هوای پاک ایجاد کنیم و برای مثال پنجره خدمت واحد دولت نیز برای همین هدف و کاهش سفرها ایجاد شده است.

وی افزود: با هوشمندسازی و الکترونیک کردن خدمات می‌توانیم نقش جدی در کاهش سفرها داشته باشیم و این حرکت در دولت آغاز شده و دولت سیزدهم با این شناخت که این کار از انجام صدها هزار سفر غیرضروری جلوگیری می کند، گام هایی را برداشته وگروه اقتصاد دیجیتال نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اظهارداشت: در پنجره خدمات واحد می توان بصورت آنلاین تمامی اقدامات را انجام داد و بیش از ۲ هزار خدمت بصورت آنلاین به هموطنان ارائه می‌شود و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم شاهد ارائه تمامی ۶ هزار خدمت از طریق پنجره هوشمند باشیم.

زارع پور با بیان اینکه برای اتفاق امروز یک دهه زحمت کشیده شده است، تصریح کرد: این موتورها امروز تبدیل به سرمایه شده است.

تحویل موتور سیکلت برقی به پست چیان پایتخت

محمود لیائی
مدیرعامل شرکت ملی پست نیز با اشاره به تحویل موتور سیکلت به پست چیان پایتخت گفت: بزودی در سایر شهرها نیز از موتورسیکلت برقی به عنوان موتور کار در شرکت پست استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت مسئله محیط زیست و تاکید مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: شرکت پست به عنوان نخستین دستگاه دولتی ورود جدی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری داشته است و طی ۶ ماهه گذشته تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به فاز نخست ورود موتورسیکلت‌های برقی به پایتخت افزود: در فازهای بعدی بنا داریم ناوگان برقی را نیز وارد شرکت پست کرده تا بدین ترتیب بتوانیم سهم زیادی را در کاهش آلودگی‌ها داشته باشیم.

لیائی با اشاره به اینکه به‌زودی در سایر شهرها نیز از موتورسیکلت برقی به عنوان موتور کار در شرکت پست استفاده خواهد شد، افزود: با مشارکت شهرداری‌ها و همراهی سایر بخش‌ها این شرایط فراهم خواهد شد و این مسئله ضمن فراهم کردن آسایش پستچی‌ها سهم زیادی نیز در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به اینکه سرانه پستی در کشور ما بسیار کمتر از سایر کشورها است، تاکید کرد: سرانه پستی در کشور آمریکا ۱۲۰۰، اتحادیه اروپا ۹۰۰ اما در کشور ما ۲۰ است و بنا داریم با تلاش مضاعف سرانه پستی را در کشور توسعه بدهیم.

۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 4951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =