«پیاده‌رو» نگاهی به کودکان کار دارد

مرتضی مطوری از ساخت مستندی درباره معلمی خبر داد که در پیاده‌رو و خیابان به کودکان کار افغانستانی آموزش می‌دهد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین مرتضی مطوری کارگردان با اشاره به اینکه این روزها پروژه جدید مستندی را با نام «پیاده رو» در دست ساخت دارد، گفت: کارهای پژوهشی این مستند به پایان رسیده و مورد تصویب صداوسیما قرار گرفته است و به‌زودی سخت آن را آغاز خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه این مستند یک اثر اجتماعی است، ادامه داد: این مستند درباره معلمی به نام دکتر گلچین در دزفول است که تصمیم می‌گیرد تعدادی از کودکان کار افغانستانی را باسواد کند. کودکانی که به دلیل مهاجرت غیرقانونی شرایط تحصیل در کشور را ندارند.

این مستندساز تاکید کرد: نکته جالب این است که شخصیت اصلی داستان در ابتدا به محل کار این کودکان در خیابان‌ها رفته و کنار آن‌ها می‌نشست و به این کودکان آموزش می‌داد، تا اینکه حرکت انسان‌دوستانه وی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مستند تنها روایت فعالیت‌های این فرد است یا به مساله عدم آموزش کودکان مهاجر افغانستانی نیز پرداخته می‌شود یا خیر، توضیح داد: در واقع ترجیح دادم برای ساخت «پیاده رو» تنها روی کار آقای گلچین تمرکز کنم چرا که ارزش کار این شخص برای من اهمیت بیشتری دارد.

مطوری گفت: البته اشاره‌های کوچکی به نبود شرایط آموزشی مناسب برای این گروه از کودکان کار در مستند خواهیم داشت چرا که برای مخاطب سوال پیش خواهد آمد که چرا این کودکان اجازه تحصیل ندارند و این سوال تنها ۲ جواب دارد، یا امکان تحصیل برای این کودکان به دلیل شرایط سخت خانوادگی وجود ندارد و یا اینکه دولت تدبیری در این زمینه نداشته است.

وی با اشاره به انیمیشنی به نام «کشتی نامیرا» که برای کشور عمان ساخته بود نیز بیان کرد: این انیمیشن به سفارش عمان و به مناسبت سالگرد روز ملی این کشور ساخته شد که می‌توان آن را به نوعی یک انیمیشن آموزشی دانست و تهیه‌کنندگی آن را نیز جواد مطوری برعهده داشت.

این مستندساز ادامه داد: این انیمیشن توانست در جشنواره صدا و سیمای کشورهای عربی خلیج فارس تندیس بهترین انیمیشن را دریافت کند.

وی با بیان اینکه کشوری مانند عمان انیماتورهایی در سطح انیمیشن‌سازان ایرانی ندارد، بیان کرد: خوشبختانه انیمیشن ایران در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است و بسیاری از انیماتورهای ما در پروژه‌های خارجی فعالیت می‌کنند.

کارگردان مستند «آب سوخته» توضیح داد: انیمیشن در ایران در حال رشد است و درآمدزایی بسیار بالایی دارد، اگر آموزش‌های مناسبی در کشور و در شاخه‌های مختلف انیمیشن وجود داشت بی‌شک انیمیشن می‌توانست تبدیل به یکی از سودآورترین رشته‌های هنری در کشور شود و از طریق آن ارز بسیاری وارد کشور می‌شد.

مطوری در پایان گفت: ای کاش مسئولان ما کمی به حوزه انیمیشن اهمیت بیشتری می‌دادند تا تاثیر متفاوت آن را دریافت می‌کردند. تاکید می‌کنم بسیاری از انیمیشن‌سازان ما با پروژه‌های مختلف خارجی همکاری می‌کنند، پروژه‌هایی که توانسته در سطح جهان مورد استقبال قرار گیرد.

۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 4910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =