آسیب های زیست محیطی نشأت گرفته از مصرف سیگار

محققان هر سال شواهد بیشتری پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد سیگار و به طور کلی صنعت تنباکو به سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم آسیب های جبران‌ناپذیری به اکوسیستم‌ها وارد می‌کند و زمین را به سمت یک فاجعه جهانی سوق می‌دهد.

در این گزارش به چند واقعیت نگران کننده در مورد سیگار کشیدن و میزان آسیب های زیست محیطی و آلودگی ناشی از آن اشاره شده است.

واقعیت ۱: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت توسط صنعت تنباکو قطع می شود

به خاطر داشته باشید که به ازای هر ۱۵ بسته سیگار یک فرد سیگاری، یک درخت باید بمیرد. عنصر کلیدی در تولید سیگار تنباکو است و واقعیت این است که بیشتر آن در مناطق جنگلی بارانی کاشته می شود. بر این اساس، صنعت تنباکو به جنگل زدایی عمده در مناطقی که کاشته می شود، کمک کرده است.

مناطقی که تنباکو در آنها کاشت می شد ابتدا در زمین‌های کوچک آغاز شد اما اکنون به طور گسترده مزارع بزرگی را پوشانده است و برخی از این مکان‌ها توسط جنگل‌های بسیار انبوه پوشیده شده است.

نمونه بارز آن روستای «تابورا» در یوزنگه، تانزانیا است که کشاورزان محلی تنباکو این پدیده را تایید می کنند. جنگل زدایی همچنین اثرات بیشتری بر محیط زیست دارد، مانند کاهش دسترسی به گیاهان برای علوفه جویی، از بین رفتن تنوع زیستی، فرسایش خاک و افزایش دمای جهانی.

حتی یک نشریه نشان داد که در یک ساعت، یک واحد تولید سیگار به حدود ۴ مایل کاغذ برای پیچاندن سیگار و بسته بندی سیگار نیاز دارد که به معنای نابودی یک درخت به ازای هر ۳۰۰ نخ سیگار است.بعلاوه، بسیاری از کشورهای تولیدکننده سیگار مجبورند چوب های زیادی را برای درست کردن آتش به منظور خشک کردن برگ های تنباکو ، بسوزانند.

واقعیت۲: صنعت دخانیات آمریکا در یک سال ۱۶ میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کند - تولید جهانی تنباکو این میزان را چهار برابر می کند. برای مقایسه، یک خودرو ۴ میلیون برابر کمتر دی اکسید کربن تولید می کند. تعطیلی صنعت دخانیات معادل خروج ۱۶ میلیون خودرو از خیابان ها در هر سال است.

واقعیت ۳: تولیدکنندگان تنباکو در هر ساعت از ۴ مایل کاغذ برای پیچاندن سیگار و بسته بندی آن و سایر محصولات استفاده می کنند - این موضوع کل صنعت تنباکو  را به یک عامل قابل توجه جنگل زدایی تبدیل می کند.

متأسفانه، افراد بسیار کمی در مورد تأثیر منفی عظیمی صنعت تنباکو بر کره زمین، اطلاع دارند. آنها ممکن است به طور مبهم آگاه باشند که سیگار به گرم شدن کره زمین کمک می کند زیرا به طور ناچیزی دی اکسید کربن و متان تولید می کند، اما اگر مطلع باشند که کل این صنعت تا چه حد بر کل اکوسیستم ها تأثیر منفی دارد، مطمئنا شگفت زده خواهند شد.

واقعیت ۴. سالانه ۴.۵ تریلیون ته سیگار دفع می شود

 یک تخمین خوشبینانه می تواند این باشد که نیمی از ته سیگارهای دور انداخته شده به محل های دفن زباله حمل می شوند و نیمی دیگر به خاک، دریاچه ها، اقیانوس ها و جنگل ها راه می یابند. ته سیگار از نظر تئوری زیست تخریب پذیر هستند (از استات سلولز ساخته شده اند) اما تنها در شرایط ایده آل تنها کمتر از ۲ سال طول می کشد تا کاملاً از بین بروند.

تاثیر تنباکو بر زمین و گرسنگی جهان

تنباکو گیاهی بسیار حساس است که نیاز به مراقبت زیادی دارد. با توجه به اینکه اغلب به صورت تک کشت نیز رشد می کند، خاکی را که روی آن کشت شده است، کاملاً زهکشی شده از مواد مغذی رها می کند. تنباکو شش برابر بیشتر از سایر کشت ها به پتاسیم نیاز دارد و هنگامی که خاک از آن زهکشی شد، دیگر نه توتون و نه هیچ گیاهی دیگری قادر به رشد در این زمین نیست.

در حال حاضر ۵.۳ میلیون هکتار از زمین های حاصلخیز برای کشت تنباکو استفاده می شود. این زمین ها از درختان پاک شده اند  و در آینده نیز درختان بیشتری پاکسازی خواهند شد چرا که تا آن زمان هزاران هکتار زمین دیگر برای تولید تنباکو مناسب نخواهند بود.

درختان نیز به منظور خشک کردن برگ های توتون قطع می شوند بطوریکه تخمین زده می شود سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون درخت برای این منظور قطع می شود.

این ۵.۳ میلیون هکتار زمین می تواند غذای کافی برای تغذیه ۲۰ میلیون نفر را تولید کند. بدتر از همه این است که بزرگترین کشورهای تولید کننده تنباکو دارای میزان سوء تغذیه هستند که تا ۲۷ درصد می رسد. تنها در سریلانکا تنباکو تقریباً به طور کامل جایگزین کشاورزی خوراکی شده است زیرا به عنوان محصولی پردرآمدتر در نظر گرفته می شود.

یک کشاورز تنباکو در کنیا بطور متوسط پس از پوشش دادن تمام هزینه ها، سالانه ۱۲۰ دلار به خانه می برد. این کشاورز با این مقدار پول به سختی می تواند غذای خانواده خود را تامین کند به ویژه زمانیکه متوجه شوید که هزینه های نیروی کار در درآمد این کشاورز محاسبه نشده است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =