یوسف نوری: همه مدارس تا پایان برنامه هفتم توسعه رتبه‌بندی می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مدارس تا پایان برنامه هفتم توسعه در جریان سند تحول بنیادین قرار می‌گیرند و ارزیابی مدرسه‌ای در قالب رتبه‌بندی انجام می‌شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین یوسف نوری امروز در حاشیه نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: یکسال از ورود ما به آموزش و پرورش می گذرد و همکاران اقدامات مناسبی از جمله آسیب‌شناسی عدم اجرای سند تحول بنیادین و تنظیم یک برنامه راهبردی برای اجرایی سازی سند تحول انجام داده‌اند.

وی افزود: پیشنهاد شده که این موارد در معرض نقد قرار گیرد و از این طریق مشارکت داشته باشیم، بی شک تضارب آرا و اختلافی که میان این افراد است، منجر به توافق می شود که سند تحول به عنوان مورد وفاق همه قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند مدرسه‌ای سند تحول بنیادین نوشته می‌شود تا به تدریج مدارس وارد چرخه دستیابی به شاخص‌های سند تحول خواهند شد و تلاش می‌شود تا پایان برنامه هفتم توسعه همه مدارس در جریان سند تحول بنیادین قرار گیرند و ارزیابی مدرسه‌ای در قالب رتبه‌بندی مدارس انجام شود.

نوری اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول بنیادین باید دغدغه‌ ملی باشد، از دانش آموزان، معلمان و نهادهای مردمی و رسانه باید ورود کنند تا این کار انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کلاس‌های جبرانی برای تعطیلی‌ها به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: معلمان برای برگزاری کلاس‌های جبرانی باید از هزینه‌های خود بگذارند، من درخواست دارم برای آلودگی هوا فکری شود چراکه دانش آموزان نباید از تعلیم و تربیت موثر محروم شوند.

وی افزود: نمونه تدریس‌ها در شاد گذاشته شده و معلمان با دانش آموزان در ارتباط هستند تا رفع اشکال کنند.

تربیت تمام ساحتی دانش آموزان خروجی نظام تعلیم و تربیت باشد
وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد، گفت: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، در چشم انداز سند تحول بنیادین بر رویکرد های مدیریتی و نقد پذیری تاکید شده است و نقد برنامه ها یکی از ارکان فعالیت های ما است.

وی افزود: یکی از مهارت‌های پایه‌ای که دانش آموزان باید داشته باشند، داشتن مهارت نقد منطقی است، اما این مهارت مانند سایر مهارت های پایه کمتر توجه شده است، چراکه معلمان را برای ارائه این مهارت آماده نکرده ایم، بنابراین یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش توسعه مهارت نقد منطقی در دانش آموزان است.

وی افزود: دانش آموزان باید مهارت های پایه را فرا گرفته باشند تا بتوانند فعالیت های روزمره خود را در محیط های بیرون از مدرسه انجام دهند، بنابراین مهارت‌های آموزش داده شده باید به نگرش در دانش آموزان تبدیل شود و زمانی می‌توانیم بگوییم در حوزه آموزش مهارت ها موفق بوده ایم که به این هدف رسیده باشیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آخرین تقسیم بندی لایه های حکمرانی، نظام های خرد وجود دارد که از دیدگاه مادی گرایان، اقتصاد یکی از نظام های خرد است، اما از دیدگاه توحیدی فرهنگ مورد اهمیت است، بنابراین تفاوت های بین دیدگاه توحیدی و مادی گرایانه را بدانیم و باید بررسی کنیم که در اسناد ما چه نوع دیدگاهی مورد توجه قرار گرفته است و اگر دیدگاه مادی گرایانه مد نظر بوده است به دیدگاه توحیدی تغییر دهیم.

نوری تصریح کرد: در نظام های تعلیم و تربیت فقط نباید به نتایج از نظر کمی توجه شود بلکه پیامد و اثربخشی فعالیت ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانش آموزان باشد در حالی که کنکور باعث شده است تا آموزش و پرورش از اهداف اصلی خود دور بماند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید این پرسش مطرح شود که در صورت اجرای سند تحول چه اتفاقی برای خانواده ها، جامعه و دانش آموزان می‌افتد. هدف از اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان، اجرای سند تحول بنیادین و افزایش کیفیت و ارتقاء کار معلمان بوده است تا شایستگی های آنان افزایش یابد.

نوری یادآور شد: در پیامدها افراد باید ببینند که اجرای سند تحول چه نفعی برای آنان خواهد داشت. ممکن است اجرای سند تحول لزوما نفع اقتصادی نداشته باشد اما در کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سواد های مختلف جامعه از جمله سواد رسانه، سواد قرآنی و سایر مسائل تاثیر خواهد داشت، براین اساس باید نشان دهیم که اجرای سند تحول چه پیامدهای مثبتی برای جامعه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید ذینفعان آموزش و پرورش از جمله گروه‌های مردمی ببینند که اجرای سند تحول چه منافعی برای جامعه دارد، در این صورت آنان نیز وارد فاز اجرایی سند تحول می شوند و به آموزش و پرورش کمک خواهند کرد، بنابراین باید بدانیم که سند تحول در صورتی اجرایی خواهد شد که به یک دغدغه ملی تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول مدرسه ای باید داشته باشیم، باید ابتدای سال تحصیلی تمام برنامه های مدرسه مشخص باشد و در طول سال تحصیلی هیچ بخش بخشنامه و برنامه‌ای به مدرسه ارسال و ابلاغ نشود. در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه می خواهیم تا سند تحول را اجرا کند، باید شاخص های سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخص ها فعالیت های خود را داشته باشد.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 4380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =