به مدت ۱۰ روز فروش فوق‌العاده شب یلدا آغاز شد

رییس اتاق اصناف ایران گفت: فروش فوق‌العاده صنوف ویژه ایام شب یلدا با محوریت اتحادیه‌های صنفی آجیل و خشکبار، قنادان، میوه و تره‌بار، گل از ۲۶ آذر تا ۵ دی ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین از اتاق اصناف ایران، «قاسم نوده فراهانی» اظهار داشت: در سال‌های پیش از مواجهه و مبارزه با شیوع کرونا، برنامه‌ریزی‌هایی برای عرضه مستقیم کالاهای مربوط به بازار شب یلدا در سطح بازار انجام می‌شد. امسال با پشت سر گذاشتن همه‌گیری بیماری کرونا و با همکاری اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور، فروش فوق‌العاده به صورت گسترده‌تری برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع تصریح کرد: از واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها می‌خواهیم در صورت مراجعه مصرف‌کنندگان، کمال حسن برخورد و رسیدگی را داشته باشند تا الگویی برای سایر سازمان‌ها در ارتباط با مردم باشیم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین گفت: گزارش‌های رسیده از اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف مراکز استان نشان می‌دهد که کمبودی در کالاهای پُر مصرف شب یلدا نداریم. آنچه مهم است، برنامه‌ریزی برای استقبال واحدهای صنفی از شرکت در این طرح و نیز آگاهی مصرف‌کنندگان از اجرای آن است. این طرح باید به نحوی اجرا شود که رضایت مردمی را جلب کند.

وی تاکید کرد: در صورت موفقیت در اجرای طرح فروش فوق‌العاده، در مناسبات مختلف خواهیم توانست از این قالب استفاده کرده و دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی نباشیم.

کمک به افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده

«علیرضا حسنی» نایب رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط کنونی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و رکود حاکم بر بازار، فروش فوق‌العاده می‌تواند بازار بهتری را رقم زند. در این راستا از اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی مرتبط با کالاهای پر تقاضای شب یلدا دعوت کرده‌ایم تا مشارکت گسترده‌ای داشته باشند.

وی افزود: لازم است مردم تاثیر برگزاری این فروش‌های فوق‌العاده را احساس کنند تا در مناسبت‌هایی مانند سال نو و تکرار چنین طرح‌هایی، بتوانیم ضمن حمایت از واحدهای صنفی، کالا و خدمات را با قیمت مناسب و کمتری در اختیار مصرف‌کننده بگذاریم.

وفور انار و هندوانه

«مصطفی دارایی نژاد» رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ضمن تاکید بر فراوانی انار و هندوانه گفت: پر مصرف‌ترین اقلام در این صنف برای شب یلدا، انار و هندوانه است. البته میوه‌هایی دیگر از جمله پرتقال، سیب، نارنگی، کیوی نیز فروش خوبی دارند. این اقلام به‌وفور در بازار تزریق شده است تا در عرضه به مشکلی برخورد نکنیم؛ بنابراین فراوانی وجود دارد. به عنوان نمونه شب گذشته حدود ۳ هزار تن ورودی هندوانه داشتیم که تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن تا ساعت ۱۲ ظهر امروز به فروش رفت. در روزهای آتی نیز هندوانه به‌وفور عرضه می‌شود. در خصوص انار نیز تولید انار یزد، شیراز، ساوه، دماوند، کاشمر و … بسیار خوب بوده است و به جز شهرهایی که کمبود آب داشته‌اند، سایر شهرها افزایش تولید داشته‌اند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران همچنین تاکید کرد: تولید سیب و پرتقال برای سال نو نیز کافی بوده است و ذخیره سازی شده است. لذا از دولت می‌خواهیم به هیچ عنوان به عرصه ذخیره سازی سیب و پرتقال سال نو ورود پیدا نکرده و به اصناف اعتماد کند.

ضرورت تعیین مشوق‌های صنفی

«علی بهره‌مند» رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران نیز بیان کرد: اصناف برای کمک به دولت این بار نیز فروش فوق‌العاده گذاشته است. اما برای استقبال بهتر کسبه از مشارکت در این طرح، لازم است مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. در واقع اگر اصناف می‌خواهند به بزرگ‌تر شدن سفره مردم کمک کنند، لازم است تا مشوق‌هایی نظیر مشوق‌های مالیاتی برای واحدهای صنفی مشارکت‌کننده در طرح فروش فوق‌العاده در نظر گرفته شود.

تخفیف ۱۰ درصدی در گل‌فروشی‌ها

«اکبر شاهرخی» اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران نیز گفت: اگرچه مبادی قانونی صادرات گل وجود دارد؛ اما با افزایش دلار، امروز شاهد قاچاق معکوس گل هستیم. این در حالی است که برخی دیگر از گل و گیاه هم به بازار ایران قاچاق می‌شوند.

وی افزود: قیمت گل، تابع دستور نیست و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در ماه‌های گذشته رکود شدیدی در بازار گل داشتیم اما به تازگی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. برای مشارکت در طرح فروش فوق‌العاده، از واحدهای صنفی گل فروش خواسته‌ایم تا تخفیف ۱۰ درصدی اعمال کنند.

ساماندهی بازرسان صنفی

«بهنام نیک منش» معاون بازرسی نظارت اتاق اصناف ایران نیز گفت: بازرسان اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف برای نظارت بر نحوه عملکرد واحدهای صنفی مشارکت کننده در طرح فروش فوق‌العاده فعال شده‌اند و مردم نیز می‌توانند شکایات خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.

وی افزود: سال‌های گذشته، اصناف از برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی که از سوی شهرداری‌ها برگزار می‌شد، گلایه‌های شدیدی داشتند. امروز، مشارکت در تخفیف ویژه و فروش فوق‌العاده تجربه خوبی خواهد بود تا در ماه‌های آینده و با فرارسیدن ایام نوروز، نمونه‌ای از همکاری واحدهای صنفی در فروش فوق‌العاده را به دولت نشان دهیم.

قاچاق گسترده بادام هندی به کشور

«احمد هاشم‌پور» معاون بازرسی و نظارت اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نیز گفت: آجیل در بازار فراوان است و ما در تلاشیم تا با برگزاری فروش فوق‌العاده در آجیل فروشی‌ها، قیمت آن را برای مصرف‌کننده کمتر کنیم.

وی همچنین از فراوانی بادام هندی در بازار با وجود ممنوعیت واردات خبر داد و گفت: با توجه به این که بادام هندی در کشور تولید نمی‌شود و از سوی دیگر واردات بادام هندی ممنوع است، هر آجیل‌فروشی، حتماً بادام هندی دارد. این نشان‌دهنده حجم بالای قاچاق است؛ لذا ما منتظر تصمیم‌گیری سران سه قوا هستیم تا بتوانیم شاهد واردات رسمی بادام هندی به کشور باشیم و در این زمینه حمایت اتاق اصناف ایران را می‌خواهیم.

بر اساس گزارش اتاق اصناف ایران، مردم می‌توانند برای خرید و استفاده از مزایای این فروش فوق‌العاده و تخفیف‌ها از آن دسته واحدهای صنفی که پوستر «فروش فوق‌العاده صنوف ویژه ایام شب یلدا» را نصب کرده‌اند، خرید کنند.

واحدهای صنفی متقاضی مشارکت در این فروش فوق‌العاده نیز جهت اخذ مجوز مشارکت لازم است به اتحادیه صادرکننده پروانه کسب خود مراجعه کنند.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 4379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =