علی رهبری با دو پروژه موسیقایی جدید به روسیه می‌رود

علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر، با پروژه‌های موسیقایی «هزار و یک شب» و «تخت جمشید» در شهر سنت پترزبورگ روسیه به روی صحنه می‌رود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی، بار دیگر برای دو برنامه مختلف به سنت پترزبورگ می‌رود.

کنسرت اول که روز جمعه (۳۰ دی) برگزار می‌شود دارای دو بخش است؛ بخش اول شامل کنسرتو ویولن با عنوان «هزار و یک شب در حرمسرا» اثر فاضل سای آهنگساز مشهور کشور ترکیه است. فاضل سای از آهنگسازان بسیار موفق بین‌المللی است که آثارش در اکثر سالن‌های جهان اجرا شده است.

علی رهبری در این باره گفت: «هزار و یک شب در حرمسرا» کاملا به سبک شرقی آهنگسازی شده است. سولوی ویولن این اثر را الوین گانی‌یف نوازنده مشهور آذربایجان خواهد نواخت.

قسمت دوم این کنسرت شامل سمفونی شماره چهار پیوتر ایلیچ چایکوفسکی است.

به گفته علی رهبری، حدود ۱۷ سال پیش که وی بعد از ۳۰ سال دوری از وطن به ایران بازگشته بود به پیشنهاد مرحوم فریدون ناصری این سمفونی را که در ایران اجرا نشده بود، رهبری کرد.

کنسرت دوم، روز شنبه (هشتم بهمن) برگزار می‌شود که دارای دو بخش است. در بخش اول؛ قطعه «تخت جمشید» اثر طالب‌خان شهیدی از آهنگسازان خوشنام بین‌المللی اهل تاجیکستان اجرا خواهد شد.

علی رهبری در این باره اظهارداشت: طالب‌خان شهیدی که از شاگردان آرام خاچاطوریان بوده است خود را خیلی ایرانی می‌داند و عنوان آثارش اکثرا ایرانی هستند و در شناسایی نام ایران در جهان بیش از هر آهنگساز دیگر نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

قسمت دوم این برنامه به اجرای سمفونی «مانفرد» اثر چایکوفسکی اختصاص دارد، این اثر که حدود یک ساعت به طول می‌انجامد از شاهکارهای چایکوفسکی است که حدود ۴۰ سال پیش توسط علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک چک برای کمپانی سوپرافون ضبط شده است. علی رهبری در آن زمان سمت رهبر میهمان دایم ارکستر فیلارمونیک چک را برعهده داشت.

علی رهبری تیرماه امسال توسط والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران جهان و مدیرکل هنری مجموعه اُپرای مارینسکی در سنت پترزبورگ به عنوان رهبر میهمان دایم ارکستر اُپرای مارینسکی انتخاب شد.

این مجموعه دارای ۴۰۰ نوازنده، بیش از ۲۵۰ خواننده کُر، سه سالن اپرا و چند سالن کنسرت دیگر است که در دنیا بی‌نظیر است، در این سالن اُپرا، بزرگانی همچون چایکوفسکی، نیکلای آندره‌یِویچ ریمْسکی‌کورساکُف، مودست پتروویچ موسورگسکی، سرگئی واسیلیویچ راخمانینف، سرگئی سرگئیه‌ویچ پروکفیِف، دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکُویچ و ده‌ها آهنگساز بین‌المللی آثارشان را بارها رهبری و اجرا کرده‌اند.

اجرای سمفونی شماره پنج شوستاکُویچ، سوئیت شهرزاد کورساکوف، سرناد برای ارکستر سازهای زهی و سمفونی شماره پنج چایکوفسکی، «چنین گفت زرتشت» ریشارد اشتراوس، سمفونی شماره ۹ آنتونین لئوپلد دوُرژاک، «چنین گفت زرتشت» اثر علی رهبری برای گروه کُر و خواننده تنور و سولیست رضا فکری، سوئیت شماره ۲ گایانه آرام خاچاطوریان، سمفونی شماره ۲ راخمانینف، بالاد برای پیانو و ارکستر باباجانیان، آثاری از زیگفرید واگنر و ریشارد واگنر از جمله برنامه‌های علی رهبری در اُپرای مارینسکی است.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 4321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =