جشنواره اشراق بعد از سال‌ها وقفه اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

دبیر جشنواره فیلم حوزه (اشراق) گفت: پس از سال‌ها توقف، چهارمین جشنواره فیلم حوزه، اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین نشست خبری چهارمین جشنواره فیلم حوزه (اشراق) صبح امروز شنبه -۲۶ آذرماه- همزمان با یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم در دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

مسعود معینی‌پور دبیر این جشنواره در آغاز این نشست رسانه‌ای، گفت: روایت دین و دینداری در همه جای دنیا در سینما به شکلی دنبال می‌شود؛ بخشی از اقتباس‌های خوبی که در سینما داشته‌ایم هم همین روایت زندگی دینداری بوده است.

وی افزود: اتفاق خوب انقلاب اسلامی روایت مسائل زندگی اجتماعی مردم از نگاه دینی در سینما بوده است. موضوعی که آورده ای برای نظم حاکمیت دینی محسوب می‌شود.

معینی پور ادامه داد: صرفا نظام ایدئولوژیک ایران دینی نیست و حتی نظام های لائیک هم پشتوانه عقیدتی دارند و جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام اجتماعی و سیاسی جریان هنری اش جدا از نظام معرفتی نیست.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل ضرورت این موضوع برای ما مسجل شد که نگاهی به ساخته‌ها و تولیدات دینی داشته باشیم.

وی توضیح داد: با این نگاه جشنواره اشراق از سال ۹۱ در دفتر تبلیغات اسلامی آغاز شده است و از همان زمان استقبال خوبی از آن می‌شد چنانچه آثار ارسالی همواره رشدی را به همراه داشت. در این سال‌ها به دلیل اتفاقاتی چون کرونا در جریان برگزاری این جشنواره خللی ایجاد شد که امسال دوباره از سرگیری آن را شاهد خواهیم بود و امیدوارم بتوانیم بخش دینی تولیدات تصویری را بهبود و تقویت کنیم.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم اشراق اظهار داشت: قالب‌های شرکت در این جشنواره عبارتنداز: فیلم داستانی، فیلم مستند، فیلم‌نامه و نقد فیلم.

وی توضیح داد: بخش اصلی اشراق ویژه عموم هنرمندان (آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۴۰۰) با موضوع عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان‌های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود.

معینی پور خاطرنشان کرد: بخش‌ جنبی (رواق) ویژه طلاب (آثار تولید شده بعد از فروردین ۱۳۹۸) با موضوع طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، طلبه و خدمات رسانی، طلبه و تربیت، سبک زندگی طلاب، طلبه و فرهنگ، طلبه شهید، طلبه و فضای مجازی، بانوان طلبه برگزار می‌شود.

وی افزود: و بخش ویژه یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم ویژه عموم هنرمندان بدون محدودیت زمانی با موضوع مشاهیر و علمای حوزه علمیه قم، حوزه‌های علمیه تشیع، طلاب غیرایرانی و تاثیرگذاری آن‌ها در جهان اسلام، بازنمایی روحانیت، حوزه علمیه قم و مناسک دینی، نقش روحانیون در تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران صورت می‌گیرد.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم اشراق در پاسخ به این پرسش که رقم بودجه این رویداد چقدر است بیان کرد: رقم کلی یا جزئی از بودجه نداریم؛ قول‌هایی را برای تامین بودجه این جشنواره گرفته‌ایم اما هنوز قطعی نشده است اما این قول را می‌دهیم که جوایز انشالله خوب است. جوایز به شکلی خواهد بود که فعالان را به حضور بعدی شان ترغیب کند.

وی در توضیح گاهشمار این جشنواره گفت: آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ۱ بهمن ماه و اعلام اسامی فیلم‌های منتخب ۱۶ بهمن ماه خواهد بود.

معینی پور گفت: زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار ۴ تا ۸ اسفندماه است و مراسم اختتامیه ۸ اسفندماه خواهد بود.

معینی پور در پاسخ به سوال خبرنگاران تصریح کرد: برگزاری این جشنواره ربطی به اتفاقات اخیر ندارد چرا که این جشنواره برای امروز نیست و از سال ۹۱ برگزار شده است؛ اما اگر در محتوای آثار ارسالی موضوعی مرتبط با اتفاقات اخیر داشت آن زمان به انتخاب یا رد آن‌ها فکر خواهیم کرد.

وی افزود: تهران، قم، مشهد، اصفهان، اهواز، سیستان عنوان قطعی شهرهایی است که اکران آثار این جشنواره را در آنان خواهیم داشت.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 4320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =