وزارتخانه‌های ورزش، میراث فرهنگی و امورخارجه در مورد ثبت ورزش زورخانه‌ای به‌نام آذربایجان به ملت ایران پاسخگو باشند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف دپیلماسی ایران در سطح بین المللی گفت: آنچه در مورد ثبت آثار ناملموس ایرانی مشهود است عدم بهره گیری از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی و موضوعات حقوقی است، در حال حاضر وزارتخانه‌های مختلف از ورزش و جوانان گرفته تا میراث فرهنگی و حتی وزارت امور خارجه در ثبت ورزش زورخانه ای و ورزش پهلوانی کوتاهی داشته و این ضعف دیپلماسی کشور ما را نشان می‌دهد و باید به ملت ایران پاسخگو باشند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف دپیلماسی ایران در سطح بین المللی گفت: آنچه در مورد ثبت آثار ناملموس ایرانی مشهود است عدم بهره گیری از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی و موضوعات حقوقی است، در حال حاضر وزارتخانه‌های مختلف از ورزش و جوانان گرفته تا میراث فرهنگی و حتی وزارت امور خارجه در ثبت ورزش زورخانه ای و ورزش پهلوانی کوتاهی داشته و این ضعف دیپلماسی کشور ما را نشان می‌دهد و باید به ملت ایران پاسخگو باشند.

احمد راستینه هفشجانی در مورد ثبت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام آذربایجان در یونسکو، گفت: ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ورزش آیینی و تمدنی کشور ما محسوب می‌شود به عبارتی تمام دنیا این مسئله را پذیرفته‌ است و هویت این ورزش به نام ایران کهن ثبت شده است.

جهان دچار خطای راهبردی شده است

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان در مجلس یازدهم افزود: ثبت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام آذربایجان نشان می‌دهد، جهان دچار خطای راهبردی شده است؛ کشور آذربایجان بخشی از تمدن ایران اسلامی محسوب می‌شود. دنیا براساس تاریخ تمدن ایران این ثبت را انجام داده است اما مسئولان حقوقی جمهوری اسلامی باید در این خصوص ضمن تنظیم شکایت دقیق و ارائه مستندات و متون هویتی و تاریخی نسبت به این هویت ایرانی دفاع کنند، کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیر این ماجرا است.

وزرای مربوطه نسبت به بی تفاوتی آثار ناملموس ایرانی پاسخگو باشند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید به پاسخگویی وزرای مربوطه نسبت به بی توجهی به آثار ملموس و ناملموس ایران زمین، یادآورشد: وزارت ورزش و جوانان در کنار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حتی وزارت امور خارجه در مورد ثبت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام آذربایجان باید به ملت ایران پاسخگو باشند.

راستینه با انتقاد از ضعف دپیلماسی ایران در سطح جهان؛ خاطرنشان کرد: آنچه در مورد ثبت آثار ناملموس ایرانی مشهود است عدم بهره گیری از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی و موضوعات حقوقی است، در حال حاضر وزارتخانه‌های مختلف از ورزش و جوانان گرفته تا میراث فرهنگی و حتی وزارت امور خارجه در ثبت ورزش زورخانه ای و ورزش پهلوانی کوتاهی داشته و این ضعف دیپلماسی کشور ما را نشان می‌دهد. وی در ادامه با بیان تمدن غنی ایران در تمام حوزه‌ها به ویژه کشتی پهلوانی، اظهار کرد: به اعتقاد بنده چون آذربایجان جزئی از خاک و تمدن ایران بوده، در عرصه‌های بین المللی این خطای محاسباتی ایجاد شده ورزش زورخانه‌ای که به نام تمدن ایران است، امروز به نام آذربایجان که کشوری مستقل شده به ثبت رسیده است. نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان یادآور شد: امروز ثبت آثار فرهنگی و ورزشی به نام سایر کشورها ضعف دیپلماسی ایران را در سطح جهان نشان می‌دهد؛ مسئولان مربوطه باید با اعاده حقوقی و پیگیری دقیق و ارائه اسناد تاریخی و تمدنی از میراث ایران زمین محافظت کنند./

۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
کد خبر: 4192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =