اجرای «طرح حامی‌شهر» برای پذیرش افراد بی‌خانمان در پایتخت

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و زمستان از اجرای «طرح حامی‌شهر» خبر داد و گفت: مراکز شهرداری آماده‌ پذیرش افراد بی‌خانمان هستند و از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده این افراد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین امین توکلی‌زاده در گفت و گویی افزود: سال گذشته طرح «زمستان گرم» را داشتیم و امسال «طرح حامی‌شهر» برای فرایند شناسایی، جذب و انتقال افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب همچون افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان، معتادین خیابانی، در راه ماندگان، بیماران روانی سرگردان، معلولان جسمی حرکتی و ذهنی، سالمندان طرد شده از سوی خانواده، کودکان کار خیابان و زباله‌گرد از سطح شهر و ساماندهی آنان اجرا می‌شود و در این طرح نقش مناطق شهرداری و معاونت‌های اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: در حوزه قرارگاه اجتماعی ۳۲ جلسه با حضور شهردار تهران برگزار شد و ۱۴ دستگاه پای کار آمدند که بتوانند روند کاهنده‌ای در آسیب‌های اجتماعی تهران ایجاد کنند.

توکلی زاده با بیان اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم آسیب اجتماعی را به صفر می‌رسانیم، تصریح کرد: باید روند آسیب‌های اجتماعی را کاهشی و مدیریت کنیم تا از حالت بحرانی خارج شود. در بسیاری از آسیب‌ها به بحران‌های جدی رسیده بودیم؛ از جمله معتادان متجاهر که بعضی مناطق را دچار چالش کرده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: ۶ مرکز بحرانی در تهران داشتیم که همه‌ دستگاه‌ها معتقد بودند این مراکز از آسیب عبور کردند و وارد بحران شده‌اند اما بحران این کانون‌ها را کاهش دادیم و اکنون اگر به دره فرحزاد یا کوه‌سنگی بروید، می‌بینید که از آن مناطق از بحران خارج شده است.

منع پذیرش برای معتادان متجاهر نداریم

توکلی زاده درباره وضعیت معتادان متجاهر تاکید کرد: در زمینه پذیرش معتادان متجاهر، قاطعانه می‌توانیم بگوییم منع پذیرش برای همه آنها نداریم؛ یکی از موانع اصلی کار در حوزه معتادان متجاهر، منع پذیرشی‌ها بودند و برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی ظرفیت پذیرش نداشتند اما شهرداری تهران با افتخار اعلام می‌کند که برای همه منع پذیرشی‌ها جایگاه در نظر گرفته است.

توکلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در بین معتادان، کودک معتاد پذیرش شده وجود دارد، گفت: یک مرکز برای این افراد افتتاح شده است که البته تعداد محدودی هم مراجعه کردند که خانواده هایشان آنها را بردند؛ در تهران معتاد کودک متجاهر که زمانی طولانی‌ای میزبان او باشیم تاکنون نداشته‌ایم.

وی درباره خدمات شهرداری تهران در مراکز تحت پوشش اظهارداشت: زنجیره‌ای از خدمات از جمله پذیرش، استحمام، آرایشگاه، معاینه اولیه، ۲ وعده غذای گرم و خدمات پزشکی در مددسراها ارائه می‌شود که امیدواریم با کیفیت بهتری ادامه یابد.

معاون شهردار تهران با بیان وضعیت رهاشدگی که در مراکز در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری حاکم بود، گفت: در بسیاری از مراکز آب گرم برای استحمام نداشتند، ملحفه‌ها کثیف بود و این میراثی بود که به سازمان اجتماعی رسیده بود همچنین مراکز فرسوده و امکانات آنها از بین رفته بود و از لحاظ نظافت و بهداشت دچار مشکلات جدی‌ بود که تیم‌های بازرسی به بررسی وضعیت مراکز پرداختند و معایب مراکز را استخراج و در اختیار سازمان اجتماعی قرار دادند.

وی افزود: این ارزیابی‌ها مجدد در حال انجام است که آیا اشکالات رفع شده یا نه و با تدارکی که دیده شده امیدواریم اشکالات برطرف شود.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 4086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =