تاملی بر روند تحول آفرین پیشرفت صنعت ریلی در کشور

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اتکا به کمک متخصصان داخلی در عرصه صنعت ریلی کشور و نیز دغدغه‌مندی موجود و اشراف کامل به مزیت رقابتی موقعیت جغرافیایی کشورمان در عرصه بین المللی و بهره مندی از دیپلماسی حمل و نقل ریلی با کسب دستاورد های امیدآفرینی همچون ثبت رکورد تاریخ ترانزیت ریلی، لکوموتیو پیشرفت کشور را با بیشترین سرعت به حرکت درآورده است...

به گزارش شهرقشنگ آنلاین در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب با مردم عزیز اصفهان پیشرفت وظیفه همه آحاد جامعه دانسته شد و ایشان خاطرنشان کردند که؛ «امروز پیشرفت وظیفهی ما است؛ در همهی زمینهها. باید پیشرفت کنیم؛ باید پیشرفت علمی کنیم، باید پیشرفت هنری کنیم، باید پیشرفت اقتصادی کنیم، باید پیشرفت سیاسی کنیم؛ این پیشرفتها نظام را مستحکم میکند، به نظام اقتدار میدهد. وقتی شما اقتدار پیدا کردید، دشمن نمیتواند نگاهِ چپ به شما بکند. هدف دشمن این است که ارکان اقتدار را متزلزل کند؛ میبینید دیگر؛ نمیخواهند نظام مقتدر باشد. ما همه باید پیشرفت را دنبال کنیم، چون پیشرفت ما را مقتدر میکند، ما را خودکفا میکند، ما را مستحکم میکند»

این یک واقعیت است که بایستی با نگاه جدیدی به حمل و نقل ریلی نگاه کنیم تا بتوانیم آن را بیش از پیش توسعه دهیم. حمل و نقل نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور دارد و بنیاد تحرک اقتصادی یک کشور است. ایران در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد که می‌ توانیم با افزایش کریدورها و اتصال به کشورهای همسایه به کشورهای دیگر متصل شویم.

یک از کارهای بزرگی که با اتکا به کمک متخصصان داخلی در عرصه صنعت ریلی کشور صورت گرفته، افتتاح خط آهن بخش مهمی از بلوچستان می‌باشد که این خط آهن از اوایل انقلاب، یکی از آرزوهای مهمی بود که کشور بتواند در مسیر توسعه صنعت راه آهن یک خط شمال به جنوب درست کند که خط آهن بلوچستان هم جزو این مهم می‌ باشد. بدین ترتیب شمال کشور به خلیج فارس و دریای عمان که از بلوچستان می‌گذرد متصل شده است.

حقیقتا ضمن تشکر از تلاش‌های چشمگیر و امیدآفرین صورت گرفته از جمله ثبت رکورد تاریخ ترانزیت ریلی در سال گذشته توسط مدیرعامل محترم شرکت راه آهن و تیم تلاشگر و متعهد ایشان که لکوموتیو پیشرفت کشور را با بیشترین سرعت به حرکت درآورده‌اند، در ادامه شایسته است به برخی از اقدامات صورت گرفته در مسیر پیشرفت و تعالی این صنعت اشاره ای بشود از جمله: افزایش سهم ترانزیت وصادرات ریلی با توافقات بین المللی زیادی که با کشورهای همسایه از جمله حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صورت گرفته است/توسعه ناوگان ریلی با بهره گیری از تمام ظرفیت تولید داخل برای تامین لکوموتیوهای باری و مسافری مورد نیاز کشور/ورود فناوری‌های نوین به حوزه صنعت ریلی و درنتیجه اشتغالزایی زیاد برای مردم/فعال کردن ترانزیت ریلی کریدور شمال- جنوب و کریدور ریلی چین به اروپا از مسیر کریدورهای ریلی ایران و همچنین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات پیشرو به جهت اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور با هدف اتصال به مراکز صنعتی و تجاری/رشد بیش از دو برابری حجم جابه جایی مسافر بین شهری با قطار و افزایش۵۳ درصدی سفرهای ریلی/افزایش حجم انتقال ریلی بار کشور از بنادر/بهره برداری از مجموعاً ۴۱۳ واگن و لکوموتیو جدید در دستگاه ناوگان ریلی و ثبت رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ورود ناوگان به حوزه ریلی نسبت به مدت مشابه سال قبل/پیگیری و جدیت در اتصال شهرهای مختلف به شبکه سراسری راه آهن/بهره برداری از قطار مسافری سمنان،دامغان، شاهرود به مشهد مقدس با امکانات و قیمت مناسب/عبور ۷ قطار ترانزیتی از مبدا کشور روسیه از داخل کشور تا بندرعباس، همچنین امضای توافقنامه جامع حمل و نقل بین وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل و نقل روسیه در حوزه ترانزیت کالا و گسترش خطوط راه آهن فی مابین دو کشور/ شکستن رکورد صد ساله تاریخ راه آهن در حوزه ترانزیت با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در سال و هچنین رشد قابل توجه حوزه صادرات از مرزهای ریلی/بهسازی و بازسازی خطوط احداث شده و استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور تسهیل در استفاده مردم از حمل و نقل ریلی/استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله تهاتر با نفت و همچنین ایجاد همکاری با بخش خصوصی و بخش‌های عمومی غیردولتی به منظور فعال شدن بیش از پیش تولید داخل/برنامه ریزی مناسب پساکرونایی به جهت تقویت و توسعه خدمات رسانی حوزه مسافری با جلب مشارکت شرکت‌های مسافری/خدمات دهی ویژه و شایسته به زائرین در ایام اربعین امسال در خطوط قطار تهران- کربلا/هوشمند سازی، داده کاوی و پرداختن به حوزه پلتفرم‌ها و فعالیت در حوزه آی تی و آی سی تی و سایر اقدامات فراوان صورت گرفته که بخشی از آنان مطرح گردید.

و در انتها به نقل از دکتر صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با دغدغه‌مندی موجود و اشراف کامل به مزیت رقابتی موقعیت جغرافیایی کشورمان در عرصه بین المللی توسط ایشان و مجموعه تحت مدیریت و بهره مندی از دیپلماسی حمل و نقل ریلی، مجموعه عظیم راه آهن بحمدلله محکم برای جهش اقتصادی کشور ایستاده‌ و گام‌هایی اساسی برای به اهتزاز درآوردن پرچم انقلاب اسلامی برخواهد داشت. انشاالله.

علیرضا احمدی / کارشناس رسانه - حوزه شهری

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 3758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =