به علت دیابت هر ۱۰ دقیقه یک پا قطع می‌شود!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۲۳ آبان ماه معادل با ۱۴ نوامبر، به افتخار کاشف انسولین، توسط انجمن بین المللی دیابت، روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هر ۶ دقیقه یک نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری دیابت جان خود را از دست می دهد و هر ۱۰ دقیقه نیز یک پا قطع میشود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین دکتر سعید کلباسی با حضور در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما بیان کرد: پس از اپیدمی کرونا در جهان، آمار ابتلا به دیابت ۴ درصد افزایش یافته است، به همین دلیل، به دستور سازمان بهداشت جهانی، غربالگری بیماری دیابت از ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی کاهش پیدا کرده است.پس از تصادفات، بیماریهای غیر واگیر، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، چربی خون و دیابت، بیشترین آمار مرگ و میر در دنیا را شامل میشوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: این بیماری بدون علامت و به عبارتی خاموش است، متاسفانه نیمی از افراد مبتلا به دیابت بدون علامت هستند و تنها با انجام آزمایش، تشخیص داده میشوند، بنابراین باید به سراغ گروههای پر خطر، مانند سن بالای ۳۵ سال همراه با چاقی یا همراه با سابقه خانوادگی دیابت و همچنین افراد جوانی که مبتلا به کبد چرب هستند، بگردیم. باید از دوران مدرسه جلوی چاقی را بگیریم، اکثر نوجوانان در دبیرستان چاق هستند، از هر ۱۰ دانش آموز، ۳ نفر اضافه وزن دارند و ۱ الی ۲ نفر چاق هستند، همچنین از هر ۱۰ دانش آموز، یک نفر مبتلا به کبد چرب است. افراد باید عوامل خطرساز دیابت، مانند چاقی، اضافه وزن، بیماریهای همراه (مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک) را بشناسند و از کودکی و جوانی به فکر دیابت باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قدم اول در پیشگیری از دیابت تغییر شیوه زندگی است، چاقی،اضافه وزن، عدم تحرک، مصرف فست فود ها وعدم مصرف فیبر، از علل ایجاد کننده دیابت هستند، در این بین نیز، آگاهی جامعه از عوامل ایجاد کننده دیابت، اهمیت ویژه ای دارد. در حال حاضر «قند لب مرز» بی اهمیت نیست و می‌تواند باعث عوارض قلبی و عروقی در فرد شود، به همین جهت، افراد مبتلا به پیش دیابت ممکن است زیر نظر پزشک، تحت درمان دارویی قرار بگیرند.

کلباسی گفت: امروزه، بیمار دیابتی رهبر تیم درمان است، در این صورت، بیمار باید از اطلاعات کافی و کاملی برخوردار باشد، در درمان دیابت، محوریت با بیمار است و نه با پزشک، در این صورت، بیمار باید اطلاعات کاملی از مراقبت‌ها و مراجعه‌های به موقع داشته باشد. دیابتی ها نیاز به اسکن پا دارند و باید کفش مناسب بپوشند تا پاهایشان زخم نشود، فرد دیابتی باید عصرها کفش بخرد، کفش نوک تیز نپوشد، همچنین کفی کفش چرم باشد، تا عرق پا را بگیرد و از ابتلا به زخم جلوگیری کند.

وی گفت: بیمارانی در درمان دیابت موفق هستند، که آموزش کامل دیده باشند، بیمار دیابتی باید به اندازه ای مسلط باشد که بتواند میزان انسولین تزریقی خود را بر مبنای میزان غذای دریافتی محاسبه کند. این آموزش ها تنها در انجمن دیابت ایران و انجمن دیابت گابریک، به افراد داده میشود. انسولین جلوی عوارض بیماری دیابت را میگیرد، هر چه زمان شروع درمان با انسولین زودتر آغاز شود، اثرات مثبت آن در آینده، بیشتر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی نیاز به تزریق انسولین دارند، گفت: ۱- مبتلایان به دیابت نوع یک ۲-مبتلایان به دیابت نوع ۲، همراه با قند های بالای ۳۰۰ وA۱C بالای ۱۰ - ۳-دیابت عارضه دار(عوارض قلبی،چشمی،کلیوی...) ۴-میزان تری گلیسیرید بالا ۵- بیمار دیابتی که خیلی لاغر شده باشد. در سال‌های اخیر، نسل جدید داروها، انسولین تراپی را عقب انداخته اند، داروهای جدید عوارض را کم می‌کنند و وزن را نیز کاهش می دهند.

او از نقش مهم فیبرها، در تنظیم قند خون افراد دیابتی نام برد و گفت: فیبر ها، در دستگاه گوارش غیر قابل جذب هستند، مانند میوه ها، سبزی ها، غلات، حبوبات، آجیل ها و دانه ها، دانه های فراوری شده، فیبر کمی دارند و برای افراد دیابتی مناسب نیستند، آنها باید از غلات کامل استفاده کنند، سبزیجات از دیگر منابع مهم فیبر ها است.

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 3675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =