سیگار الکترونیکی بی خطر نیست / امکان تشنج در نوجوانان

بسیاری از افراد سیگاری می‌دانند که بخار مایع موجود در سیگار الکترونیکی دارای نیکوتین و طعم دهنده است اما در مورد مواد سمی درون آن چیزی نمی‌داند. سیگارهای الکترونیکی احتمالا عامل ایجاد تشنج در بین نوجوانان هستند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین پوشش رسانه‌ای در مورد سیگار الکترونیکی توجه افکار عمومی را از خطرات قابل توجه آن منحرف کرده است. تولید کنندگان سیگار الکترونیکی صدها میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند تا آن را محصولی جذاب و رام نشان دهند اما زمانی که سیگار را باز می کنید و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن بررسی می‌کنید، می‌بینید حاوی ترکیباتی است که می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند.

به نقل از جروزالم پست، استالدئید یکی از مواد سمی موجود در سیگار الکترونیکی است که در غلظت‌های بالا به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. تولوئن ماده بعدی است که برای حل کردن رزین‌های مصنوعی، رنگ‌ها، جوهر، لاک و لاستیک استفاده می‌شود. هم چنین، سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد آشنا هستند که مضر می‌باشند. مطالعه‌ای که حدود یک سال پیش در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد نشان می‌داد سطوح بالای و سمی ۱۵ فلز سنگین از جمله نیکل، کروم و سرب در مایعی که سیم پیچ گرمایشی را در سیگار الکترونیکی احاطه کرده وجود دارد.

سازمان غذا و دارو امریکا نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد بین خطر تشنج و استفاده از سیگارهای الکترونیکی عمدتا در بین نوجوانان و جوانان ارتباط وجود دارد. در واقع، هر هفته شواهد علمی جدید و گزارش‌های به روز منتشر می‌شود که ارتباط بین سیگارهای الکترونیکی را با خطرات جدی مرتبط با سلامتی نشان می‌دهد.

مطالعه سازمان غذا و دارو امریکا نشان می‌دهد که بر اساس گزارش‌های میدانی سیگارهای الکترونیکی احتمالا عامل ایجاد تشنج در بین نوجوانان هستند.

هم چنین، نتیجه مطالعه‌ای در امریکا بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی گسترده که توسط مرکز کنترل بیماری آغاز شد صورت شده است نشان داد که سیگارهای الکترونیکی ممکن است خطر حملات قلبی و سکته را افزایش دهند.

نتیجه مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه کانزاس انجام شد و ۴۱۰۶۵۱ فرد بالغ امریکایی ۱۸ سله و با سنین بالاتر را در بر می‌گرفت نشان داد افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده نمی‌کنند ۴۰ درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به آنژین صدری یا بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند. بیماری‌ای که به شریان‌های خون رسان به قلب آسیب وارد می‌سازد.

آیا کشیدن سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار معمولی کمک می‌کند؟

پاسخ این پرسش هنوز مشخص نیست. سازمان‌های بهداشتی بریتانیا از ایده استفاده از سیگارهای الکترونیکی به عنوان وسیله‌ای برای ترک سیگار حمایت می‌کنند. نتیجه مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط مرکز پژوهش سرطان نشان داد که سموم قابل توجهی از مواد سرطان زا در بدن افرادی که به جای سیگار معمولی از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند یافت شده بود.

نتیجه مطالعه‌ای در ایالات متحده با ۱۳ هزار شرکت کننده نشان داد که تلاش برای ترک سیگار با یک محصول دیگر از جمله سیگارهای الکترونیکی نه تنها موثر نبوده بلکه نتیجه معکوس داشته است. این مطالعه که توسط "جان پیرس" استاد پزشکی خانواده و بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو انجام شد نشان داد که در میان سیگاری‌های سابق که سعی در ترک سیگار با استفاده از نوع دیگری از تنباکو یا محصولات نیکوتین از جمله سیگار الکترونیکی داشتند تنها ۴۱.۵ درصد در طول دومین آزمایش پیگیری غیر سیگاری باقی مانده بودند. به عبارت دیگر، احتمال ترک سیگار موفقیت آمیز افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند ۸.۵ درصد کم‌تر بود.

به نظر می‌رسد ظاهر تمیز سیگارهای الکترونیکی و عدم وجود تنباکو در آن مصرف کنندگان را فریب می‌دهد و راهی برای روی آوردن جوانان به استفاده از آن است.

در مطالعه‌ای صورت گرفته بر روی بیش از ۱۷ هزار فرد سیگاری بین ۱۴ تا ۳۰ ساله که پرسش‌هایی را در مورد استفاده از سیگارهای الکترونیکی و معمولی پاسخ دادند یافته‌ها نشان داد ۳۰.۴ درصد از افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند سیگار معمولی را امتحان کرده‌اند. در واقع، استفاده از سیگار الکترونیکی حتی در مقایسه با سیگار کشیدن توسط والدین، دوستان و خواهران و برادران یک عامل خطر بالاتر برای روی آوردن به استعمال سیگار معمولی است.

نتیجه مطالعه‌ای که در نشریه Radiology منتشر شد نشان داد که استفاده از بخارساز مایع الکترونیکی می‌تواند به رگ‌های خونی فرد استفاده کننده آسیب برساند حتی اگر تنها یک بار بخار آن را استنشاق کرده باشد. این مطالعه به منظور آزمایش چگونگی تاثیر انواع بخار بر عروق خونی و تغییرات در جریان خون در شریان فمورال یا سرخرگ رانی پس از استعمال یک سیگار انجام شد. برای بررسی تغییرات صورت گرفته در شرکت کنندگان در آزمایش از MRI استفاده شد. تصویربرداری دو بار انجام شد: یک بار پیش و یک بار پس از استنشاق بخار مایع از مخزن سیگار الکترونیکی شرکت کنندگان.

ارتباط بین استعمال سیگار الکترونیکی و ایجاد اختلالات توجه در نوجوانان

سیگارهای الکترونیکی مانند سیگارهای معمولی حاوی نیکوتین هستند. نیکوتین در هر سنی یک ماده اعتیادآور است، اما قرار گرفتن نوجوانان در معرض آن حتی جدی‌تر است، زیرا در دوران نوجوانی مغز دچار اختلال می‌شود و حساس‌تر است. بنابراین، نیکوتین می‌تواند باعث اعتیاد، اختلالات توجه و اختلالات خلقی (مانند افسردگی) شود. نیکوتین علاوه بر تاثیر بر مغز بر عملکردهای دیگری مانند فشار خون و ضربان قلب نیز تاثیر می‌گذارد. همه این موارد می‌توانند به مشکلات طولانی مدت تبدیل شوند.

مقاله‌ای که در نشریه Science Report منتشر شده نشان می‌دهد که ۵۰ میلی گرم نیکوتین باید در ظرف سیگار الکترونیکی باشد تا اثربخشی‌ای مشابه استنشاق نیکوتین در سیگارهای معمولی را داشته باشد. با این وجود، به دلیل نظارت ناکافی سیگارهای الکتریکی معمولا با میزان نیکوتین بسیار بالاتری فروخته می‌شوند.

قرار گرفتن غیر فعال در معرض بخار سیگار الکترونیکی بسیار خطرناک است

این باور وجود دارد که سیگارهای الکترونیکی تاثیر منفی بر افرادی که کنار افراد سیگاری هستند نخواهد داشت. با این وجود، واقعیت آن است که افراد قرار گرفته در نزدیکی فردی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کند بسته به اندازه ظرف حاوی مایع مقادیر زیادی نیکوتین را جذب می‌کنند. مواد سمی و سرطان زا شناخته شده در بخار سیگار الکترونیکی یافت شده اند و قرار گرفتن غیرفعال در معرض این مواد منتشر شده در طول کشیدن سیگار ممکن است باعث مشکلات سلامتی از جمله آسیب به سیستم تنفسی و قلب شود.

هم چنین، مشخص شده که قرار گرفتن در معرض سیگارهای الکترونیکی می‌تواند منجر به جذب نیکوتین به میزان قابل توجهی بیش‌تر از جذب نیکوتین از هوای پاک شود. این موضوعی مهم است چرا که می‌تواند سلامتی افراد آسیب پذیر در برابر اثرات نیکوتین مانند کودکان و زنان در سنین باروری را به خطر بیندازد.

جریان خون جنین را مختل می‌سازد

سیگار الکترونیکی می‌تواند در دوران بارداری به جنین آسیب برساند. بررسی ۹۱ مقاله در مورد استعمال سیگار الکترونیکی در دوران بارداری و تاثیر آن بر جنین نشان می‌دهد که میزان نیکوتین مصرفی سیگارهای الکترونیکی معادل مصرف سیگارهای معمولی است.

هم چنین، اشاره شده است که استفاده از نیکوتین در دوران بارداری وزن جنین را تقریبا ۵۰ درصد و اندازه جنین را تقریبا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. هم چنین، مصرف نیکوتین در دوران بارداری باعث کاهش بیش از ۶۵ درصدی جریان خون به جنین می‌شود.

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 3484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =