چرا خالکوبی مانع از اهدای خون است؟

افرادی که اقدام به خالکوبی می‌کنند در معرض بیماری‌های قابل انتقال از راه خون بوده و سازمان انتقال خون ایران نیز تا یک سال مانع از ورود این افراد به چرخه اهدای خون می‌شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین معافیت از اهدای خون به دلیل «خالکوبی» (تاتو) دائمی نیست، اما افراد با سابقه انجام تاتو، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش، حجامت، الکترولیز (روش‌های رفع موهای زاید) یا زالو درمانی با زالو غیرپرورشی ۱۲ ماه از اهدای خون معاف هستند.

در همه جای دنیا انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی و یا غیرپزشکی باعث عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون می‌شود و انجام عمل حجامت و تاتو هم که در واقع نوعی فرآیند تهاجمی محسوب می‌شود، باعث معافیت موقت داوطلب از اهدای خون می‌شود.

مراکز انتقال خون برای اهدا، مقررات و استاندارهایی را دارند که به نفع اهدا کننده و گیرنده خون است، خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در جهان است و انتقال خون ایران سخت گیرانه‌ترین استانداردها را هم برای سلامت اهدا کننده و گیرنده خون را به کار می‌گیرد.

در ایران سالانه بیش از دو میلیون نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می‌کنند، خون‌های اهدایی در ایران از سالم‌ترین خون‌ها در جهان است، چون عاری از عوارض عفونی و غیرعفونی است و سلامت آن در حد کشورهای توسعه یافته است.

معافیت از اهدای خون به دلیل انجام تاتو دائمی نیست و افراد با سابقه انجام تاتو (خالکوبی)، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش، حجامت، الکترولیز یا زالو درمانی با زالو غیرپرورشی ۱۲ ماه از اهدای خون معاف هستند.

خالکوبی یا تاتو به معنی ایجاد نقوش دائمی روی پوست گفته می‌شود، رصد فضای مجازی بیانگر این است که این عمل در ایران نیز مورد اقبال برخی جوانان است.

افرادی که اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) خون هستند از انجام تاتو اجتناب می‌کنند و در این خصوص می‌توان به ورزشکاران سرشناسی مانند "کریستیانورونالدو" فوتبالیست پرتغالی که اهداکننده مستمر خون است و به همین دلیل از انجام تاتو صرفنظر کرده است اشاره کرد.

ایجاد تغییرات در فرم طبیعی بدن همواره دارای خطرات بهداشتی است

دلیل این اعمال معافیت این است که ایجاد تغییرات در فرم طبیعی بدن همواره دارای خطرات بهداشتی است و در میان آن‌ها خالکوبی رایج‌ترین و پر خطرترین است.

افرادی که اقدام به خالکوبی می‌کنند در معرض بیماری‌های قابل انتقال از راه خون بوده و سازمان انتقال خون ایران نیز تا یک سال مانع از ورود این افراد به چرخه اهدای خون می‌شود.

تمام روش‌های خالکوبی تهاجمی محسوب شده و طی آن پوست خراشیده و سوراخ و از رنگ‌هایی همچون جوهر، سرمه، خاکستر یا رنگ‌های شیمیایی برای ایجاد نقوش استفاده می‌شود.

افرادی که اقدام به خالکوبی می‌کنند در معرض بیماری‌های قابل انتقال از راه خون بوده و سازمان انتقال خون ایران نیز تا یک سال مانع از ورود این افراد به چرخه اهدای خون می‌شود.

به دلیل خطراتی مانند رنگ‌های غیربهداشتی، سوزن‌های تاریخ مصرف گذشته یا تجهیزاتی که در شرایط غیر استریل نگهداری شده‌اند و اینکه عمده این اعمال در مراکز غیراستاندارد انجام می‌شود تاتو عملی با میزان خطر بالا از منظر ابتلا به بیماری‌های قابل سرایت از راه خون تلقی می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران برای اهدای خون افرادی با سابقه انجام اعمال زیبایی مانند تزریق بوتاکس، کاشت مو، لیزر درمانی و عمل PRP با استفاده از خون خودی در صورتی که در مراکز بهداشتی درمانی دارای مجوز و با استفاده از وسایل استریل و یکبار مصرف انجام شده باشد منعی ایجاد نکرده است و فرد پس از بهبود زخم و در صورت عدم وجود هرگونه عفونت امکان اهدای خون را خواهد داشت.

معافیت زالودرمانی نیز با توجه به اینکه زالو می‌تواند به صورت بالقوه حامل ویروس‌های قابل انتقال از طریق خون باشد تعریف شده است و همچنین سازمان انتقال خون عدم استفاده قبلی از زالو، منبع تهیه زالو و همچنین محلی که زالو درمانی در آن انجام شده است را در میزان اعمال معافیت توسط پزشک بخش اهداکنندگان خون حائز اهمیت می‌داند.

احتمال وجود ویروس هپاتیت C و B در خون افرادی که تاتو کرده اند

انتقال خون تاکید دارد که ویروس هپاتیت C می‌تواند در خون خشک شده به مدت ۳ ماه و ویروس هپاتیت B در دمای منفی ۲۰ درجه تا ۱۵ سال و در دمای اتاق تا ۶ ماه زنده بماند و این آمار نشان از وجود خطرات بالقوه‌ای در انجام تاتو دارد.

امروزه واژه‌هایی به نام "میکروپگمنتیشن، میکروبلدینگ و پیرسینگ" (اقداماتی برای انجام زیبایی) نیز در کنار تاتو به گوش می‌رسد که همه این موارد نیز با توجه به تشابه اجرای آن‌ها روی پوست با اعمال معافیت از اهدای خون همراه است.

شرایط اهدای خون

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم‌ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.

همچنین همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است). درصورت وجود سابقه مواردی مانند: آلرژی ها: تب یونجه و ...، مصرف دارو، سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده‌های آن، سابقه غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو و سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید.

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 3407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =