نویسندگان زن بیشترین شانس برنده شدن در جایزه بیلی جیفورد را دارند

کتاب‌هایی درباره تاریخچه و زندگی‌نامه، بخش اعظمی از فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «بیلی جیفورد» را تشکیل دادند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین ۵ مورد از ۶ کتابی که در فهرست نامزدهای نهایی این دوره از جایزه غیرادبی «بیلی جیفورد» قرار گرفته‌اند توسط نویسندگان زن به نگارش درآمده‌اند.

«میراث خشونت: تاریخچه‌ای از امپراتوری بریتانیا» نوشته «کارولین الکینس»، « در چهارمین‌بار، غرق شدیم» نوشته «سالی هیدن»، «جمهوری بی‌قرار: بریتانیا بدون تاج» نوشته «آنا کی»، «زن خوش‌اقبال: داستان یک پزشک روستا» نوشته «پولی مورلند» و «ابربی‌نهایت» نوشته «کاترین راندل» از جمله آثاری هستند که در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند.

ششمین کتابی که برای کسب جایزه ۵۰,۰۰۰ پوندی رقابت می‌کند، «هنرمند فرار» نوشته «جانتان فریدلند» است.

این ۶ اثر از بین ۱۲ کتابی انتخاب شده‌اند که پیش از این به عنوان نامزدهای اولیه از بین ۳۵۲ اثر برگزیده شده بودند.

کتاب «میراث خشونت» نوشته «الکینس» به استفاده امپراتوری بریتانیا از خشونت نگاهی می‌اندازد، «هنرمند فرار» نوشته «فریدلند» داستان دو فردی که به عنوان نخستین یهودیان از اردوگاه کار اجباری آشویتس فرار کردند را روایت می‌کند، «چهارمین‌بار، ما غرق شدیم» نوشته «هیدن» از بحران مهاجرت از آفریقای شمالی به اروپا می‌گوید، «جمهوری بی‌قرار» نوشته «کی» به یک دهه پس از سال ۱۶۴۹ میلادی، یعنی سال اعدام پادشاه «چارلز یکم» می‌پردازد، «زن خوش‌اقبال» نوشته «مورلند» نگاه نویسنده درباره کتاب «یک مرد خوشبخت» را روایت می‌کند و «ابر بی‌نهایت» نوشته «راندل» به زندگی «جان دان» شاعر انگلیسی می‌پردازد.

برنده نهایی این جایزه در ۱۷ نوامبر در موزه علوم لندن مشخص خواهد شد. سال گذشته جایزه ادبی «بیلی جیفورد» به «پاتریک رادن کیف» برای کتاب «امپراتوری درد» رسید.

جایزه ۵۰ هزار پوندی «بیلی جیفورد» که معتبرترین جایزه ادبی بریتانیا برای آثار غیرداستانی محسوب می‌شود، کتاب‌هایی با تمام موضوعات غیرداستانی، از تاریخ و طبیعت گرفته تا زندگی‌نامه و خاطرات را دربرمی‌گیرد و تا چند سال پیش با نام «ساموئل جانسون» شناخته می‌شد. این جایزه مختص کتاب‌های انگلیسی‌زبان به قلم نویسندگان سراسر بریتانیا است که درباره موضوعاتی مانند تاریخ، سیاست، علم، مسائل روز، ورزش، سفر، زندگی‌نامه و هنر به نگارش درآمده‌اند.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 2954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =