همه باید یاد بگیرند به نظرات همدیگر احترام بگذارند!

دکتر «سیما فردوسی‌» روانشناس می‌گوید: زنان و همه گروه‌های جامعه باید با آزادی بیان حرف‌ها و مطالبات خود را با احترام و رعایت حقوق دیگران اعلام کنند اما بیان مطالبات نباید با خشونت همراه باشد. هیچ جای دنیا آشوب و خرابکاری را نمی‌پسندند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین در این شرایط، نقد و بررسی وضعیت زنان ایرانی و آسیب‌شناسی مدیریت مسائل زنان، از نگاه خود آنها که در میدان‌های واقعی و مبارزه با مشکلات حضور دارند، برداشتی منطقی به دست می‌دهد و از مسئولان سطوح مختلف نظام هم انتظار می‌رود به این مطالبات و راه‌حل‌ها توجه کرده و آنها را در دستور کار خود قرار دهند. در ادامه این گفت‌وگوها دکتر «سیما فردوسی»، روانشناس موفقی که در میان جامعه شناخته‌شده است، پاسخگوی پرسش‌های ما درباره مطالبات زنان در ایران و شیوه بیان آنها بود.

وی می‌گوید: باید با نظرسنجی و کار تحقیقی، خواست‌ها و مطالبات زنان به دقت مشخص شود و به گوش دولتمردان برسد و آزادی‌هایی که زنان می‌خواهند در حد معقول به آنها داده شود. آزادی بیان و رفع مشکلات معیشتی، از مهمترین مطالبات و مسائل زنان است اما بیان این مطالبات باید با آرامش، احترام و رعایت حقوق دیگران باشد.

به نظر شما مهمترین مسائل و مطالبات زنان کشور چیست؟

اکنون کشور در موقعیت حساسی است؛ متاسفانه هر اظهارنظری کنیم، رسانه‌های خارجی بخشی از آن را یا یک جمله آن را بر می‌دارند و علیه افراد جوسازی می‌کنند. بارها این کار را کرده‌اند و فضای بدی را علیه آدم به وجود می‌آورد؛ بنابراین بهتر است درباره این موضوع فعلا صحبت نکنیم اما اگر درباره موضوع دیگری باشد صحبت می‌کنم.

به هر حال هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند موضع شما را عوض کند؟

بله، اما رسانه‌های خارج‌نشین اخلاق‌مدار نیستند و با جوسازی، جو را علیه آدم می‌کنند. حتی خیلی راحت حرف آدم را تحریف می‌کنند و حرف‌های نگفته را می‌گویند فلانی گفته است.

با این وجود، به نظر شما مهمترین نقدی که بر مدیریت حاکم بر کشور در حوزه زنان وارد است و مهمترین مساله‌ای که زنان دارند و باعث نارضایتی شده، چیست؟

واقعا اکنون نمی‌توانم صحبت کنم. شاید در زمان بهتری صحبت کنم. چون رسانه‌ای همچون «ایران اینترنشنال» تکه‌های از حرف آدم را بر می‌دارد و برجسته می‌کند. این مسائل برای من مشکل ساز می‌شود. می‌گویند چرا فلان مطلب را نگفتید. چرا این را گفتید. چرا این طوری گفتید.

فقط بفرمایید سرفصل مهمترین مسائل و مشکلاتی را که زنان ایران دارند و باید به آن رسیدگی شود چه می‌دانید؟

به هر حال زنان باید از بین خودشان نماینده‌ای انتخاب کنند که بتواند حرف آنها را بیان کند. باید آزادی بیان و آزادی اندیشه داشته باشند. آزادی رفتار داشته باشند و در زمینه‌های مختلف بتوانند نظرشان را اعلام کنند.

به نظرم باید از بین زنان نظرسنجی شود و خودشان خواست‌هایشان را در یک کار تحقیقی بیان کنند و نظرشان به گوش سَمع و نظر دولتمردان برسد تا با روحیات و خواسته‌های آنها آشنا شوند. باید آزادی‌هایی که زنان می‌خواهند در حد معقول به آنها داده شود.

در مجموع به نظرم، آزادی بیان یکی از خواسته‌های مهم زنان است؛ در عین حال مشکلات معیشتی هم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. چون واقعا به مردم سخت می‌گذرد و مشکلات معیشتی نیز از جمله مسائل بسیار مهمی است.

به نظر شما چه مشکلاتی در سیاستگذاری کشور بوده که به نارضایتی‌ها منجر شده؛ مشکل کجا بوده است؟

پرسش خیلی سختی است؛ نمی‌خواهم به این سوالات جواب بدهم؛ بعدا عده‌ای می‌گویند چرا این را گفتی. زنان باید بتوانند اعتراض و خواسته‌هایشان را همان‌طور که هست بیان کنند اما شیوه بیان مطالبات نباید با خشونت و بی‌احترامی باشد؛ همه باید یاد بگیرند به نظرات همدیگر احترام بگذارند.

با وجود این مشکلات، زنان زیادی هم هستند که در همین سیستم موفق شده‌اند و توانسته‌اند به موفقیت‌هایی برسند، علت موفقیت این زنان را در چه می‌دانید؟

به هر حال هر کسی که در این جامعه زندگی می‌کند، تلاش دارد منشا خدماتی باشد. همه افراد در جامعه برای موفقیت‌شان تلاش می‌کنند. هر کسی می‌خواهد رشد فردی داشته باشد و در زندگی پیشرفت کند و خیر و برکت او به دیگران برسد. هر کسی در رشته مورد نظرش می‌تواند منشا خدماتی باشد. باید این امکان را داشته باشد که بتواند خدماتی که توانایی آن را دارد در جامعه ارائه کند تا منجر به رشد فردی خودش و رشد جامعه بشود.

شیوه بیان مطالبات و خواسته‌های گروه های مختلف جامعه از جمله زنان چگونه باید باشد؟

باید با آرامش صحبت کنند و خواسته‌هایشان را با احترام مطرح کنند؛ نه اینکه طوری عمل کنند که به آشوب و اغتشاش در جامعه تبدیل شود اما این حق مسلم هر فردی است که آزادی بیان داشته باشند. باید بتوانند اعتراض و خواسته‌هایشان را همان‌طور که هست بیان کنند اما شیوه بیان مطالبات نباید با خشونت باشد، نباید با بی‌احترامی باشد. همه مردم باید یاد بگیرند به نظرات یکدیگر احترام بگذارند. همه ما متعلق به یک جامعه هستیم. افراد ممکن است جزو گروه‌های متفاوتی باشد اما همه ایرانی هستیم و باید برای مملکت و پیشرفت تک تک افراد جامعه فکر کنیم و برای آنچه صلاح جامعه خودمان هست تلاش کنیم. آشوب و خرابکاری و این کارها را هیچ جای دنیا نمی‌پسندند. باید احترام متقابل و احترام در صحبت کردن با دیگران رعایت شود. هر کاری که می کنیم باید حقوق دیگران را در نظر بگیریم.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 2947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =