ما هم مثل ایرانی‌ها مهمان‌نواز و تعارفی هستیم!

سفیر ژاپن در ایران گفت: ما تولید مشترک سینمایی با ایران داشته‌ایم. به عنوان نمونه یکی از آخرین فیلم‌های کیارستمی، کارگردان بزرگ و فقید سینما، در ژاپن فیلم‌برداری شد و یک گروه سینمایی ژاپنی نیز با او همکاری کردند.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین «آیکاوا کازوتوشی» درباره اشتراک‌های فرهنگی دو کشور، اظهار داشت: فکر می‌کنم «فرهنگ» که در گذر زمان شکل گرفته، در ایجاد اخلاق کاری در میان مردم ژاپن بسیار مؤثر بوده است. وی با تاکید بر اینکه ژاپنی‌ها به سخت‌کوشی معروف هستند و من فکر می‌کنم این موضوع به فرهنگ مربوط است، گفت: ما همیشه برای ساخت یک چیز، با آدم‌های اطراف خود همکاری می‌کنیم و کار را به صورت تیمی پیش می‌بریم. این یکی از عوامل فرهنگی مهم است که به توسعه اقتصادی ژاپن کمک کرده است.

سفیر ژاپن در ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به شباهت‌های فرهنگی دو کشور کدام موضوع را در ایرانی‌ها و ژاپنی‌ها شبیه‌تر می‌دانید؟ گفت: شما در فارسی به این پدیده «تعارف» می‌گویید. ما نیز همین نوع فروتنی در برخورد با اطرافیان را داریم. ما هم روابط فردی را با ابراز فروتنی همراه می‌کنیم و فکر می‌کنم این ویژگی (میان دو فرهنگ ایران و ژاپن)، بسیار شبیه است. همچنین ایرانیان به خاطر مهمان‌نوازی، شهرت دارند. ژاپنی‌ها هم وقتی یک خارجی به کشورشان می‌آید با مهمان‌نوازی با او برخورد می‌کنند. این دو موضوع، (میان ایرانیان و ژاپنی‌ها) بسیار شبیه است.

ما همیشه برای ساخت یک چیز، با آدم‌های اطراف خود همکاری می‌کنیم و کار را به صورت تیمی پیش می‌بریم. این یکی از عوامل فرهنگی مهم است که به توسعه اقتصادی ژاپن کمک کرده استکازوتوشی افزود: همۀ گونه‌های هنر، به ایجاد تکثر در زندگی روزمره ما کمک کرده است و استفاده از انواع هنر در زندگی روزمره ژاپنی‌ها، در ایجاد شخصیت ملی ما اثرگذار بوده است. مثلا ما سنت پذیرایی با چای سبز را داریم. برای ژاپنی‌ها مراسم پذیرایی با چای، نوعی هنر است و ژاپنی‌ها از این طریق، به زیبایی‌های زندگی و طبیعت، ارج می‌نهند. بنابراین، هنر به ایجاد شخصیت ما کمک کرده است.

سفیر ژاپن در تهران همچنین با بیان این که لباس ژاپنی در فرهنگ ژاپن نقش مهمی دارد، گفت: ما هم مانند ایران، انواع متنوعی از پوشاک را داریم. بیشتر لباس‌هایی که ما در این نمایشگاه (ماه فرهنگی ژاپن در ایران) به نمایش گذاشته‌ایم، کاملاً از مواد طبیعی تولید شده‌اند و هیچ نوع مواد شیمیایی و مصنوعی در آن‌ها به کار نرفته است. بنابراین ما از طریق لباس، در هماهنگی بیشتری با طبیعت اطراف خود زندگی می‌کنیم و این موضوع، ذهنیت اصلی در این نمایشگاه است.

کازوتوشی درباره همکاری‌های مشترک فرهنگی اظهار داشت: ما نمایشگاه‌های مشترک نقاشی داریم و تولید مشترک سینمایی نیز داشته‌ایم. مثلا یکی از آخرین فیلم‌های کیارستمی، کارگردان بزرگ و فقید سینما، در ژاپن فیلم‌برداری شد و یک گروه سینمایی ژاپنی نیز با او همکاری کردند.

ما نمایشگاه‌های مشترک نقاشی داریم و تولید مشترک سینمایی نیز داشته‌ایم. مثلا، یکی از آخرین فیلم‌های کیارستمی، در ژاپن فیلم‌برداری شدسفیر ژاپن در تهران در عین حال گفت: (برای آینده) امیدواریم افراد بیشتری از نسل جوان ایران را با فرهنگ ژاپنی، به‌ویژه با فرهنگ مردمی ژاپن (پاپ کالچر)، آشنا کنیم. «مانگا و انیمه» از جمله هنرهای مردمی بسیار محبوب در ژاپن معاصر هستند که ما می‌توانیم معرفی کنیم. بنابراین، ‌امیدوارم از طریق نمایشگاه و ابزارهای دیگر، دنیای مانگا و دنیای انیمه در ژاپن را به نسل جوان ایران بشناسانیم. وی افزود: همان طور که می‌دانید در سال‌های اخیر، به دلیل همه‌گیری کرونا، بسیاری از ژاپنی‌ها نتوانسته‌اند سفر کنند اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد به پایان همه‌گیری نزدیک شده باشیم، ‌امیدوارم که ژاپنی‌های بیشتری بتوانند به ایران بیایند و از زیبایی‌های طبیعت و میراث فرهنگی ایران استفاده کنند. با بهبود وضعیت همه‌گیری کووید، دولت ژاپن از مسافرت ژاپنی‌ها به خارج و البته به ایران، استقبال می‌کند.

کازوتوشی همچنین درباره حضور تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در جام جهانی گفت: اولاً برای هر دو تیم آرزوی موفقیت می‌کنیم. خوشبختانه ما در دو گروه مختلف هستیم و اگر در بازی‌ها با پیروزی از زمین خارج شویم، در مرحله حذفی و یک‌چهارم نهایی هم به یکدیگر برخورد نخواهیم کرد و تا مرحله نهایی پیش خواهیم رفت. بنابراین، برای هر دو تیم، آرزوی پیروزی می‌کنیم. وی درباره غذاهای ایرانی نیز خاطرنشان کرد: قورمه سبزی و فسنجان از غذاهای مورد علاقه من هستند و همه انواع کباب‌ها از جمله چلوکباب را هم خیلی دوست دارم.

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 2929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =