ایران جزو پنج کشور برتر دارنده بیشترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است

جواد قارایی سازنده مستندهای «ایرانگرد» درباره اینکه چرا نمی‌توان مستندهای پربیننده‌ای مثل «حیات وحش» در ایران ساخت، به ارائه نکاتی پرداخت.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین جواد قارایی درباره پخش نشدن مستند «ایرانگرد» که قرار بود از جمعه روی آنتن برود توضیح داد: یک مشکل فنی برای مستند پیش آمده بود، شبکه، یک سری ایرادات فنی گرفت که اینها را باید رفع کنیم و ان شالله از جمعه آینده به پخش می‌رسد و هر هفته جمعه‌ها روی آنتن می‌رود. وی درباره تولید یک ساله این مستند یادآور شد: این مستند مثل مجموعه‌های قبلی سراغ مناطق و مناظر بکر رفته است و تصاویر به روز تر و بهتر شده است. کیفیت هم بالاتر رفته است. سعی کردیم در نریشن هم عمق آن را بیشتر کنیم. همچنین از آنجایی که کرونا ضعیف‌تر شده مردم شناسی را هم بیشتر کرده‌ایم و برعکس فصل چهارم ارتباط بیشتری با مردم داریم. قارایی اضافه کرد: از هر جنبه سعی کردیم کیفیت کار بیشتر شود. هر چقدر هم ایده‌آل گراتر باشید حساسیت بیشتری دارید و سعی دارید کار بهتر شود. این مستندساز درباره پیدا کردن مناطق بکر عنوان کرد: من در همه «ایرانگرد» ها برای پیدا کردن لوکیشن خیلی زحمت می‌کشم چون جذاب‌ترین و بکرترین مناطق را قرار است پیدا کنیم تا مردم شگفت زده شوند. به ویژه در زمانه‌ای هستیم که دخل و تصرف مردم در طبیعت هم بالاست.

مقایسه آمار پیامک‌های «ایرانگرد» و «پایتخت»

قارایی در بخش دیگر درباره رکورد مستندهای حیات وحش در میزان مخاطب و آمار مرکز تحقیقات صداوسیما و اینکه چرا خودش وارد این حوزه نشده است بیان کرد: البته اگر در همین نظرسنجی‌ها مشاهده کنید می‌بینید که از فصل اول «ایرانگرد» تا فصل‌های اخیر همیشه جزو پربیننده‌ها بوده است. وی با اشاره به زمان‌بندی پخش مستند خود در این سال‌ها نیز گفت: این مجموعه در زمانی پخش می‌شد که همزمان «دورهمی» یا «خندوانه» پخش شده است و اگر آن برنامه‌ها نبود من قول می‌دهم این برنامه جزو اولین یا دومین‌ها بود. من خاطرم هست وقتی سریال «پایتخت» پخش می‌شد حدود ۶۰۰ هزار نفر برای این سریال پیامک می‌زدند و «ایرانگرد» که ۱۲ یا ۱۲ و نیم بامداد پخش می‌شد حدود ۵۰۰ هزار نفر برای این برنامه پیامک می‌دادند. فکر می‌کنم اگر این مستندها زمان بندی خوبی داشته باشد می‌تواند جزو اولین‌ها باشد.

حیات وحش ما از انسان‌ها می‌ترسد

این مستندساز در ادامه بیان کرد: مجموعه حیات وحش تامینی و خارجی است اما اینکه چرا به حیات وحش ورود نمی‌کنیم یک دلیل مهم دارد اینکه حیات وحش ما ضعیف است و می‌ترسد یعنی نسبت به ورود انسان نسبت به محیط خود وحشت دارد. شما در آفریقا به راحتی می‌توانید به حیات وحش ورود کنید و از حیوانات تصویربرداری کنید و خیلی راحت تر است. قارایی اضافه کرد: در ایران حیوانات اجازه نمی‌دهند به آنها نزدیک شوید و فیلمبرداری کنید. فکر می‌کنم با این مسائل خیلی راحت نتوانیم در حوزه حیات وحش حرفی داشته باشیم. وی در پایان درباره ساخت مستندهای «ایرانگرد» عنوان کرد: هدفم این است که مسئولان ایران را بشناسند ما هنوز ایران را نمی‌شناسیم نمی‌دانیم که ایران جزو پنج کشور برتر دارنده بیشترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است و این درد است که هنوز خیلی‌ها اینها را نمی‌شناسند و می‌پرسند کجا سفر کنیم؟ ما درباره ایران هراسی هیچ اقدامی نکرده‌ایم که تبلیغات مثبتی انجام دهیم و ظاهراً اعتقاد مثبتی هم ندارند اما امیدوارم خودم در این حوزه همچنان فعالیت مثبتی داشته باشم.

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 2925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =