فیلترینگ زندگی بیشتر از ده میلیون ایرانی را مختل کرده است

سینا فرحی، ایده پرداز و مجری اصلی کمپین های «هشتگ مدیا»، اتفاقی که برای اولین بار در ایران اجرا شد و بعد از آن ده ها شرکت بزرگ وارد این داستان شدند تا این حرکت خلاقانه تبدیل به یک بیزینس پر رونق شود.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین سینا فرحی، ایده پرداز و مجری اصلی کمپین های «هشتگ مدیا»، اتفاقی که برای اولین بار در ایران اجرا شد و بعد از آن ده ها شرکت بزرگ وارد این داستان شدند تا این حرکت خلاقانه تبدیل به یک بیزینس پر رونق شود، کاری که ایده و اجرای اولیه آن با سینا فرحی بود و هم اکنون صدها نفر در ایران از ادامه این حرکت به سود مالی می رسند، از دیگر ایده های موفق او می توان به ثبت رکورد بیشترین استقبال از یک مسابقه اینستاگرامی با بیش از سی میلیون مشارکت ثبت شده اشاره کرد که این رویداد توسط کمیته ملی ثبت رکوردها ثبت شده است، بزرگترین لیوان جهان برای یکی از برندهای معروف چای در بام لند تهران که در آن دوران خیلی سر و صدا کرد و تا مدتها روزنامه ها از آن گزارش تهیه می کردند نیز از دیگر اتفاقات مثال زدنی دوران فعالیت این ایده پرداز شناخته شده است، با «سینا فرحی» مدیر شبکه های اجتماعی ورزش سه، مدیر شبکه های اجتماعی فست کلیک، موسس هشتگ مدیا و اکنون «زوم استار» که در شش ماه گذشته به بیش از صد هزار آنلاین شاپ و کسب و کار مجازی سرویس مشاوره رایگان داده است گفتگویی پیرامون حال و هوای این روزهای اینترنت داشته ایم که با هم می خوانیم

شما چه مدت در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می کنید؟

من از سال 2011 و اوج گیری فیسبوک در ایران فعالیت خودم را در شبکه‌های اجتماعی شروع کردم و یکی از اولین شرکت‌های ایران در زمینه سرویس دهی در شبکه‌ های اجتماعی را راه اندازی کردم، از زمانی که شروع کردم تا الان عمده فعالیت‌های من در زمینه شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات به افراد و کسب و کارهایی بوده که می خواستند با شبکه‌های اجتماعی برای خودشان برندسازی انجام بدهند و شهرت یا درآمدشان را بیشتر کنند، از مطرح ترین برندها و شخصیت‌های ایرانی مثل بازیگرها، فوتبالیست‌ها و... از خدمات من یا مجموعه‌های من استفاده کردند تا افراد عادی‌ که تصمیم گرفتند کسب و کاری راه اندازی کنند و با همراهی ما توانستند رشدهای خیلی خوبی را در اینستاگرام و کسب و کارشان تجربه کنند، الان هم در خدمت شما هستیم.

ممنون از توضیحات شما، به نظر شما فیلترینگ اینستاگرام چه اثری روی کسب و کارهای ایرانی گذاشته است؟

ببینید قبلا هم در زمینه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مشکلات فوق العاده زیادی داشتیم، ما فیلترینگ فیسبوک، یوتیوب، وایبر و تلگرام را از سر گذرانده ایم، این فیلترینگهایی بوده که از داخل اعمال شده و کنار آن محدودیت دسترسی به خیلی از سرویس های بین المللی که آنها ما را تحریم کرده بودند، حتی خود اینستاگرام هم تبلیغاتش برای ما غیرفعال بود، اما برای اینکه بدانیم چه اثری گذاشته اول باید بدانیم که اینستاگرام چه چیزهایی برای ما مردم ایران ساخته بود و آخرین پلتفرمی که مردم استفاده می کردند تلگرام بود و فیلتر شد چه اتفاقی برای آن افتاد؟ با وجود همه کمبودهایی که در زمینه اینترنت و فیلترینگ و تحریم‌ها داشته ایم، منظور من از کمبودها و محدودیت‌ ها این است که مثلا ما در بین 170 کشور جهان که بررسی شده اند از نظر سرعت اینترنت رتبه 133 رو داریم یعنی ما حتی سه پله از فلسطین پایین تر هستیم که رتبه 130 را دارد و از صحرای غربی که صحرا است و نامبیا هم سرعت پایینتری را داریم، از نظر قیمت با توجه به درآمد میانگین مردم و سرعت اینترنت دریافتی هم جایگاه بسیار پایینی داریم و رتبه ایران در بین 170 کشور 79 است و در واقع برخلاف تصور رایج اینترنت گرانی داریم، اما با همه این موارد آمار کسب و کارهای اینترنتی خیلی بهتر است، چون چاره دیگری نداشته ایم و همینطور تخمین می زنیم که اینستاگرام در شهریور امسال به بیش از پنجاه و دو میلیون کاربر ایرانی رسیده، که یک میلیون و هفتصد هزار نفر کسب و کار، از برندها و شرکت های بزرگ تا افرادی که حداقل درآمدی را داشته اند در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند، وقتی می گوییم یک میلیون و هفتصد هزار کسب و کار یعنی اگر هر کسب و کاری به طور میانگین پنج نفر را مشغول به کار کرده باشد چیزی نزدیک به هشت میلیون و پانصد هزار نفر شغلشان به اینستاگرام وابسته‌ است.

1.jpeg

دفعه قبل که در دفتر شما گفتگو داشتیم مجموعه فعال و شلوغی را آنجا دیدیم، فیلترینگ روی کسب و کارهای خودتان چه اثری گذاشته است؟

خب ما هم مثل همه کسب و کارهای دیگری که در این مدت فعالیت می کردند چار مشکل شده ایم، مجموع استارت آپ های ما به طور مستقیم برای سیصد نفر شغل ایجاد کرده بودند که متاسفانه اگر فیلترینگ ادامه داشته باشد قسمت زیادی از این افراد شغلشان را حداقل موقتا از دست می دهند، اما همانطور که می دانید ما کسب و کار خودمان را در یک بستر دیگر ادامه می دهیم، با شبکه اجتماعی جدید و یا وبسایت و... من بیشتر از کسب و کارهای خودم دلم برای کسانی می سوزد که با هزار زحمت و مشقت توانستند پس اندازهایشان را بیاورند و داخل اینستاگرام سرمایه گذاری کردند و می خواستند که هم برای خودشان درآمد ایجاد کنند و هم تا جایی که می توانند برای دیگران هم مفید باشند، در واقع این افراد باری روی دوش دولت نداشتند و تنها انتظار و حرفشان این بوده و است که «شما نمی خواهد فکر اشتغال ما باشید اگر اجازه بدهید ما خودمان کار می کنیم.» یک دولت چقدر باید نیرو و سرمایه و توان بگذارد که دو میلیون شغل ایجاد کند؟ باز هم می گویم من بیشتر نگران کسانی هستم که با هزار امید و آرزو وارد این فضا شده بودند، ما خودمون را به شکلی وفق می دهیم و راهمان را پیدا می کنیم.

به نظر شما آخر این ماجرای فیلترینگ چه می شود؟

فیلترینگ اگر نتیجه داشت الان به جای این همه یتوبر معروف ایرانی آپاراتر داشتیم! من مطمئن هستم بعد از اینستاگرام هم اپلیکیشن دیگری می آید که مردم به سمت آن می روند، همتنطور که بعد از فیتلر کردن همه شبکه های اجتماعی دیگر مردم به سمت شبکه اجتماعی جدید رفتند و به هیچ عنوان از گزینه‌های ایرانی استقبال نکردند این بار هم همین اتفاق تکرار می شود، وقتی مردم ما و کسب و کارها از زمان یاهو مسنجر لذت حضور در شبکه‌های اجتماعی و ارتباط و کسب و کار داشتن را چشیده اند و بعد از هر فیلترینگ هم تعداد بیشتری از مردم جذب این سوشال مدیاها شده اند، مگر می شود شبکه‌ های اجتماعی را از مردم گرفت؟ در واقع شاید بشود با فیلترینگ، یک شبکه اجتماعی خاص را از مردم گرفت اما امکان ندارد که به طور کلی همه شبکه‌های اجتماعی را از مردم گرفت.

چه توصیه ای برای کسب و کارهای اینستاگرامی دارید؟

به همه کسانی که کسب و کاری دارند توصیه می کنم تا جایی که می توانند ارتباطشان با مشتری ها و مخاطبانشان محدود به یک شبکه نباشد، خصوصا با مشتری هایشان، یعنی هم از یک شبکه اجتماعی دوم و خصوصا سایت استفاده کنند که ارتباطشان حفظ شود و باشگاه مشتریان داشته باشند که در شرایط این مدلی بتوانند به مشتری های قدیمی شان خدمات و محصولاتشون را ارائه کنند، انشالله که اینستاگرام فیلتر نشود ولی اگر شد گوش به زنگ باشند که شبکه اجتماعی بعدی که مردم به سمت آن می روند چه شبکه ای است و سریع شیفت کنند و تعصبی به اینستاگرام نداشته باشند، در زمینه شبکه اجتماعی جدید آموزش ببیند و استراتژی هایی که اینجا داشته اند را با کمی تغییر آنجا هم پیاده سازی کنند، چون این قسمت مهم است آن را مرور می کنم، باشگاه مشتریانشان را سر و سامان بدهند، فکر راه اندازی سایت باشند و گوش به زنگ شبکه اجتماعی جدید باشند.

در پایان چه توصیه ای برای مسئولین و تصمیم گیرهای فیلترینگ دارید؟

"کمی سکوت" حرفی ندارم، حرفی ندارم، آنها برای ما گوشی ندارند! توصیه‌ من به مردم عزیزم و مدیران و مالکان کسب و کارها است، ما این موارد را از سر گذرانده ایم، فیلترینگ و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها و خیلی چیزهای دیگر، اگر کاری از دستتان بر می آید انجام بدهید و به این فکر کنید اگر پا پس بکشید چندین خانواده برای تامین زندگی شان به مشکل می خورند، پس ادامه بدهید و همانطور که گفتم راه اندازی وبسایت و در صورت فیلترشدن اینستاگرام سوییچ کردن روی شبکه‌های اجتماعی دیگر و ده‌ ها راه‌ بازاریابی دیگر که وجود دارد و هر کسب و کاری می تواند از آنها استفاده کند.

«عباسعلی اسکتی»

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 2762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =