قادر آشنا: ما چیزی به نام معاون سینمایی نداریم

نشست خبری «هفته مهر سینمای ایران» در حالی برگزار شد که قادر آشنا در پاسخ به سوالی مبنی بر برآورد بودجه این رویداد توضیحات دقیقی را ارائه نکرد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین نشست خبری «هفته مهر سینمای ایران» امروز ۲۲ شهریور ماه در وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط‌عمومی سازمان سینمایی این نشست را آغاز نشست‌های سازمان سینمایی دانست و از برگزاری نشست خبری محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در مهرماه خبر داد.

سپس قادر آشنا دبیر این رویداد و معاون توسعه فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی مطرح کرد: از ادارات ارشاد استان‌ها که مجریان اصلی این برنامه هستند تشکر می‌کنم. من در دو استان مدیر کل بودم و نحوه ارتباط آنها با سازمان سینمایی را می‌دانم، ما در ادارات کل چیزی به نام معاون سینمایی نداریم. البته بعضاً معاون هنری و سینمایی داشتیم. پس باید ببینیم دولت سیزدهم و سازمان سینمایی چه برنامه‌ای در این حوزه دارد. با توجه به شعار دولت مبنی بر عدالت اجتماعی، قرار است در استان‌ها این اتفاق رخ بدهد. ما سه موضوع را در سازمان سینمایی پیگیری می‌کنیم که اولینش سفرهای استانی بود. این سفرها به منظور بهره‌مندی مناطق کم برخوردار تنظیم شد و تاکنون در یازده استان تفاهم‌نامه امضا شده، اصلاح ساختار دیگر هدف ماست و الان پذیرفته شده که یک معاونت با عنوان معاونت سینمایی در ادارات کل تشکیل شود چون تا این معاونت تشکیل نشود امور به درستی پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه «مهر سینمای ایران» به مناسبت روز ملی سینمای ایران شکل گرفته است، درباره ارتباط با هنرمندان استانی بیان کرد: ارتباط ما با هنرمندان استان‌ها کم بود. بنابراین ما برای احترام و تجلیل از هنرمندان استانی به سمت «مهر سینمای ایران» رفتیم. با توجه به اینکه روز ملی سینما با صفر و اربعین تقارن داشت ما در این بازه این مراسم را برگزار نکردیم. گرچه خانه سینما و صنوف جشنی می‌گرفتند که با ارزش هم بود اما آن جشن مربوط به صنوف خودشان بود اما جشن ما به همه هنرمندان مربوط می‌شود. ما مهر ماه را شروع بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دانشی و ماه تجلی رونق علم و فرهنگ می‌دانیم بنابراین ما این نام را گذاشتیم تا فتح بابی شود.

وی افزود: توصیه کردیم در استان‌ها ترکیبی از متولیان عرصه سینمایی در تصمیم‌گیری ها مشارکت داشته باشند مثل حوزه هنری، شهرداری و… و البته با دبیری انجمن سینمای جوانان. ما در این ویژه برنامه قرار است یک رابطه عاطفی بین مدیریت استان و همکاران سینمایی کل برقرار کنیم، ضمن اینکه می‌خواهیم سینماگران ما پرسشگر باشند و منفعل نباشند. ما از هنرمندان پیشکسوت استان‌ها تجلیل خواهیم کرد. از کسانی که در حوزه‌های زیرساختی بودند و در تولید فیلم‌ها کمک کردند هم قدردانی می‌شود. از هنرمندان استان‌ها در ۱۴ رشته سینمایی به تشخیص متولیان استان‌ها تقدیر می‌شود. با توجه به اینکه در ایام دفاع مقدس خواهیم بود از هنرمندان ایثارگر هم تجلیل خواهد شد.

آشنا بیان کرد: نیم بها کردن سینما در روزی که برنامه در آن استان برگزار خواهد شد، تماشای فیلم‌ها توسط مدیران و استانداران در یک روز و… از دیگر کارهای ماست. ما به هر استانی هفتاد میلیون برای برگزاری این رویداد کمک می‌کنیم و تا پایان این ماه اولین قسط پرداخت خواهد شد اما این به معنای کفاف دادن این مبلغ نیست و از استاندارها کمک خواهیم گرفت.

آشنا بیان کرد: ما ۱۶ مهرماه جشن ملی را با حضور برگزیدگان استانی در تهران خواهیم داشت از سه مستندساز و سه فیلمساز انیمیشن به تایید آقای حمیدی مقدم تجلیل می‌کنیم، از سه فیلمساز کوتاه، از نهادهای غیر دولتی مرتبط با تولید، از ارگان‌های فعال در این عرصه، از پیشکسوتان استانی و… هم قدردانی خواهیم کرد. با توجه به اینکه سال اول این برگزاری این رویداد است، قطعاً اشکالاتی خواهیم داشت اما امیدوارم در طول مدت این اشکالات برطرف شود.

دبیر این رویداد درباره ضرورت این برنامه گفت: در جشنواره‌های مختلف از هنرمندان تجلیل می‌شود اما این هنرمندان چندان دیده نمی‌شوند ما می‌خواهیم هنرمندان از مرحله ایده دیده شوند و متولیان استانی از آنها حمایت کنند. ما به دنبال این نیستیم که برنامه‌ای به اسم خودمان رقم بزنیم. بلکه حمایت می‌کنیم که ارتباط خوبی بین افراد شکل بگیرد. ما در بحث فعالیت‌های فرهنگی و هنری چند وجه را پیگیری می‌کنیم یک وقتی کار تعمیقی، گاهی یک کار امیدافرین و گاهی کاری می‌کنیم که همه این وجوه را داشته باشند اما ما می‌خواهیم هنرمندان دیده شوند.

وی درباره تامین بودجه این مراسم گفت: در استان‌ها این موضوع با فعالیت مدیریت عالی استان، صدا و سیما و حوزه هنری، انجمن سینمای جوانان و… انجام می‌شود. بخشی از بودجه را ما در نظر گرفتیم و استان‌ها قابلیت پرداخت مابقی بودجه را دارند.

آشنا عنوان کرد: ما در سفرهای استانی با مدیر عالی استان دیدار می‌کنیم. وقتی می‌گوییم از چهره شاخص یک استان فیلمی ساخته می‌شود به این معنا نیست که به سرعت این اقدام صورت بگیرد این امر نیازمند زمان است اما این کارها را انجام خواهیم داد.

عشیری هم مطرح کرد: آقای خزاعی کلاً قول دو فیلم را دادند که آن دو فیلم در دستور ساخت قرار دارد یکی شهید استان همدان با نام شهید همدانی و دیگر شهید کهگیلویه و بویر احمد با نام شهید طیب.

آشنا بیان کرد: ما در دو استان از مجموعه شهرداری زمین گرفتیم و مقرر شد در اختیار حوزه هنری قرار داده شود تا این استان‌ها صاحب سینما شوند، سینماهای سه استان را هم تجهیز و بازسازی می‌کنیم. آقای خزاعی ابتدا تامین اعتبار کرد و بعد سفرها را آغاز کرد. مثلاً قول می‌دهیم تا پایان سال دفاتر انجمن سینمای جوانان تجهیز می‌شود.

در این نشست برای چندمین بار درباره رقم بودجه نهایی برگزاری این برنامه از آشنا سوال پرسیده شد و آشنا به این پرسش پاسخ نداد.

او در نهایت در پاسخ به این پرسش مطرح کرد: ما برای بخش‌های متعددی بودجه در نظر گرفته‌ایم ما هم به عنوان سازمان سینمایی به سهم خودمان کمک می‌کنیم.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم تا در استان‌ها یک معاونت سینمایی داشته باشیم تا مطالبات را پیگیری کند.

معاون توسعه و فناوری سازمان سینمایی درباره اینکه در هر دو دولت کار کرده است، اظهار کرد: من کارمند رسمی ارشاد هستم و رسالتی دارم، نظام من جمهوری اسلامی ایران است، متعلق به کشورم هستم و هر کجایی کاری از دستم بر بیاید انجام می‌دهم.

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 2487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =