مرشد میرزا علی از پنجمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر گفت

مرشد میرزا علی از جزئیات برگزاری پنجمین جشنواره سراسری پرده‌خوانی و نقالی غدیر گفت.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین فراخوان پنجمین دوره نقالان علوی با موضوعات «پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران»، «بیان داستان مباهله و واقعه غدیر  و معرفت شناسی سیرۀ زندگانی امیرالمومنین علیه السلام » و «نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایت پذیری در زمان معاصر» اوایل تیر ماه سال جاری  از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منتشر شد.

براساس آنچه که در این فراخوان آمده است پنجمین دوره جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر هم‌زمان با دهه ولایت و امامت از تاریخ ۲۴ لغایت ۳۱ تیر ماه برگزار می‌شود.

مرشد میرزا علی؛ نقال، پرده‌خوان و دبیر و عضو هیئت انتخاب آثار ارسالی به پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر  در آستانه برگزاری جشنواره مذکور گفت: پنجمین دوره جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با موضوع غدیر و مباهله پیش می‌رود.

او اهداف برگزاری جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر را چنین برشمرد: جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با هدف حفظ هنر آیینی روایتگری، نقالی و پرده‌خوانی، تقویت و ترویج معارف علوی و تربیت مبلغان غدیر و علوی برگزار می‌شود. این جشنواره در ۵،۶ سال اخیر تأثیر بسیار شگرفی را روی جوان‌ها، دخترها، پسرها و حتی بانوان و آقایان این سرزمین گذاشته و جریانی را ساخته که من فکر می‌کنم در نوع خودش بی‌نظیر و موفق بوده است اما مشکلات و سختی‌های متعددی در سر راهش بوده که یکی از آنها حمایت نکردن ارگان‌ها به حساب می‌آید ولی مدیر خوبی مثل آقای زارعی سر کار بوده و ما نیز عشق داشتیم تا کار مذکور را انجام دهیم.

دبیر و عضو هیئت انتخاب آثار ارسالی به دبیرخانه پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر بیان کرد: حوزه هنری کم و زیاد  از برگزاری جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر حمایت کرده است و ما از مدیران آن متشکریم اما انتظار بیشتری از آنها داریم چون نقالان علوی بخش اندرونی پرچم حیدر کرار به حساب می‌آیند و این با چیزهای دیگر متفاوت است. ما می‌گوییم برای خیلی از چیزها هزینه می‌شود اما برای تربیت مبلغان غدیر هزینه‌ای نمی‌شود. ما هر سال به سختی جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر را برگزار می‌کنیم و همین الآن که در نیمه کار برگزاری پنجمین دوره این جشنواره هستیم هنوز هیچ دریافت هزینه‌ای نداشتیم البته سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کمک‌هایی کرده است. در اینجا باید بگویم نقالان ما انسان‌های شریفی هستند. آنها بدون چشم‌داشت و با کمک حضرت امیرالمؤمنین  پای کار برگزاری جشنواره مذکور ایستاده‌اند.

مرشد میرزاعلی بیان کرد: حق امیرالمؤمنین همیشه خورده شده است و ما شیعیان موظفیم این حق را فریاد بزنیم.

-اساسا امروزه نقالی برای مخاطبان جوان چقدر جذابیت دارد؟

نقالی در جای خودش جذاب است اما میزان جذابیت آن برای جوانان به این بستگی دارد که چه کسی آن را اجرا می‌کند.

هنر نقالی مثل سازی می‌ماند که به خودی خود کاری انجام نمی‌دهد و کسی که از شیوه‌ها و تکنیک‌هایش برای جذب استفاده می‌کند، بسیار مهم است و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

گاهی یک نقال ضعیف یا متوسط می‌تواند مخاطب را فراری دهد و گاهی یک نقال قوی می‌تواند مخاطب را جذب کند.

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 1166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =